Jovisst, vi kan fortsätta att diskutera isoleringsförmåga i ytterväggar. Men det hade varit bra om TS klivit in och förtydligat sig. "Bästa" kan ju förutom "bäst isolerande" vara snabbast att montera, billigast, snyggast, startkast, bäst ljudisolering, bäst på att stå emot brand, bäst på att stå emot finkalibrig eld...
 
Fattar inte varför folk tycker det är coolt med jätte tjocka väggar?
Kolla effektivahus.se ,de bygger väggarna med både sluten och öppen cell polyreutanisolering .
 
Men vilken vägg har den bästa ljudisoleringen? Det ska man nog tänka på också?
 
F
mabcar skrev:
Villa Varm's mönsterskyddade väggregel ser jag inte heller riktigt hur den är konstruerad. Hur ser deras stomme ut för att minimera köldbryggor?
.
En invändig bärande regel och en utvändig spikregel med nån form av högdensitets EPS skulle jag tro. Spikplåtar håller ihop paketet. Garanterat bruten köldbrygga så när som på ett par spikplåtar som man kan bortse från.

http://www.villavarm.se/anvfiles/file/pdf/PDF 2008/Konstruktion och kvalitet.pdf

Men som jag ser det är det VillaVarms val av golvvärme som sparar mest energi. Den lösningen tar helt bort köldbryggan vid syllen och den övre svårisolerde kanten på plattan. Den snabba värmreglering den golvvärmelösningen ger gör också att man får bra utbyte av tex solstrålning och brasvärme i kombination med invändig värmereglering.
 
Hej tack för en intressant tråd, har varit i kontakt med A-hus och deras vägg ser rejäl ut.
Jag vill ha ett så "energisnålthus" som möjligt utan att det kostar för mycket, mest valuta för pengarna. Tittar mest på Myresjöhus,Fiskarhedenvillan och A-hus.

Jag söker ett NF Rektangulärt 2-plans hus med sadeltak, på ca: 160-200 kvadrat. Har fått för mig att det är så man får mest hus för pengarna, inga extra utbyggnader och takkupor m.m.

A-hus "bästa vägg"
22mm träfasad
28mm spikläkt
80mm fasadskiva/isolering
vindpapp
170mm regel + isolering
0,2mm plastfolie
70mm regel + isolering
11mm OSB-skiva
13mm gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.