Har tänkt att isolera nu i sommar, då det ser ut så här på mitt kattvid. mellan takstolarna är det 95cm och djupet är 15cm.

även tänk att ta med vinden då det bara ligger sågspån där. Jag tänkte använda mig av ekofiber på vinden, men vad ska ja köra i mellan takstolarna?


Det jag vet är att jag måste ha en luftspalt å sedan en oljiebehandlad massonitskiva å sen på med isolerigen, och sen gips eller vad man nu vill ha,

hur stor luftspalt? vilken typ av isolering mellan takstolaran? kan få tag på friggolitskivor, (läste någon om att det måste vara vacum för att de ska fylla någon effeckt.

så alla tips mottages, mer bilder går att lösa. får be om ursäkt för bilderna på vinden.


http://ladda-upp.se/galleri/berne/
 
någon? som har en synpunkt
 
Inte någon????
 
Du får några frågor istället ;)

Ja, luftspalt är lämpligt men det ska vara en spalt som går från takfot till nock med fritt flöde däremellan annars gör det ingen nytta. Hur hade du tänkt åstadkomma det?

På några bilder ser det ut som att det är plast mot råsponten. Den ser ut att vara felplacerad! Den ska vara max 1/3 in i isoleringen innifrån sett, nu blir den helt utanför isoleringen vilket garanterat gör betydligt mer skada än nytta. Vad gör plasten där?
 
Luftspalt har jag tänkt att sätta ditt tex stöläkt på 3 ställen sen på med massoint. Så där kan jag gå hela vägen upp.


Ne de är inte någon plast. Inte tänkt att använda de, då huset är gammalt, å plast har inte används förut. Så de är bilderna som spökar för dig:)
 
Ok, bra att det inte var plast där!

3-4cm luftspalt är lämpligt har jag för mig.

Om det är cellulosa du vill ha så finns det skivor, se t ex http://www.ekofiber.se
 
kom på en sak till nu,

om jag väljer att ha skivor i snetaket,, så kommer de bli ett litet problem, då de blir smalare på ett ställ där sj vinden börjar, sitter nu idag en trä bitt där så att inte såg spånet ska ramla ner,

kan jag isolera sne taket, sedan gå ner på isolerigens tjocklek just där å sedan lägga lösisolering mot tex gips skivan`
 
bmpvwyqhapxyw




gnpoxcafeaprxq


rziredewljsoz
 
Har precis isolerat en sån vind med polyreutanisolering , eller s.k sprayfoam.
Blev skitbra, behöver ingen luftspalt och slipper bygga på reglarna så takhöjden blir densamma.
7 cm blev det i snitt ungefär.
 
ptosybnerlwfay

veoukodeavkdx



fxmjufceyqqlz


så nu kom alla bilder med, som ni ser så måste jag bryta loss lite för att öppna upp hela vägen för luftspalten
 
Kommer tyvärr också bara med frågor....
1. Kattvinden.
Har du tänkt bara lägga på typ 10-20cm Ekofiber lösull uppe på befintliga spånet? Bygger man upp någon distans mot råsponten eller ligger det rätt mot?

2. Resten av vinden.
Är det inte sågspånsisolering i golvet redan? Vill du göra vinden varm eller bör man inte bryta upp golvet, på med mer ekofiber/linisolering och sen tillbaks med golvet lite högre upp? So jag fattar det vill du nu isolera upp under råsponten?
 
baljbalj skrev:
Kommer tyvärr också bara med frågor....
1. Kattvinden.
Har du tänkt bara lägga på typ 10-20cm Ekofiber lösull uppe på befintliga spånet? Bygger man upp någon distans mot råsponten eller ligger det rätt mot?

2. Resten av vinden.
Är det inte sågspånsisolering i golvet redan? Vill du göra vinden varm eller bör man inte bryta upp golvet, på med mer ekofiber/linisolering och sen tillbaks med golvet lite högre upp? So jag fattar det vill du nu isolera upp under råsponten?




nej jag hade tänkt att lägga det rätt på spånet, vet att man ska kolla så de inte är någon fukt i då blir de ett stor problem framöver,

i golven ska inte jag göra något med , inte nu i dagsläget, utan jag ska bara isolera sentaken (mellan takstolarena) och sen uppe på vinden.
 
bröt loss trälappen idag för att se hur de såg ut bakom

så här ser det ut?


hur ska jag då kunna få luftspalt?

naktuazmrdlou

uhinhsiuytrjvw

cqjjnnvjexhwlo
 
Vad tror ni om min ide?

Från insidan sett:

Gips, träläkter som jag fäster i takstolarna, vindpapp, 120mm isolering, oljehärdad masonit, 32mm läkt, råspont.

Hur låter de era öron/ögon
 
uch å fy fan......vad jag hatar sågspån, har skyfflat å skyfflat... men nu har de hänt lite i alla fall, nästan alla luftspalter klara på ena sida, simsen är ombyggd så, i morogn blir de isolering å vindpapp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.