Hej.
Precis som det låter så är jag en "dummie" när det kommer till att bygga saker men nu ska det alltså byggas ett flytande trädäck format som ett "L" runt huset.

Jag har sökt men inte hittat den (för mig) perfekta byggbeskrivningen som även ska inkludera hur man fixar grunden.

Har ni tips på böcker, länkar eller annat så tar jag mycket tacksamt emot det.

Mvh
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Flytande trädäck? Vad ska du då ha för golv?
 
Trall, eller vad menar du?
 
Flytande golv menas att man inte fäster det så att det ligger löst så det var därför jag undrade.

Ska du använda dig av plintar?
 
Aha, nej.
Då är det väl inte flytande? Det ska ligga helt löst så att det kan höjas vid behov. Huset är nytt och tomten är också nypreparerad så jag räknar med att det kommer att sätta sig en del. Då vill jag kunna justera det. Ytan är cca 125 kvm på trädäcket så det kommer att väga en del, men jag planerar att lägga det på plattor.
 
Okej det är så du menar. Det är ju lite värre att fixa.

Då måste man ju bygga det i sektioner.
 
nikasp
Ett flytande golv sitter inte fast i underlaget och kan expandera och dra ihop sig beroende på luftfuktighet (läggs inte dikt an mot väggarna så att golvet riskerar att bula sig när träet sväller). Tror du menar något annat med "flytande" än vad som normalt menas.
 
Jag menar att trädäcket inte ska sitta fast i marken eller i huset. Det är vad jag trodde menades med flytande. Sen om det ska ligga mot huset eller inte, det vet jag inte än.
Har som sagt lite att lära...
Eftersom det är så pass stort kommer det att ligga på plats av sin egna tyngd.
 
Du ska alltså bygga en stor terass och låtan den ligga ett tag sedan bygga en altan. Låter väldigt omständligt, är det en altan du ska ha så bygg en från början.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Tydligen så är jag otydlig.
Det ska inte vara en altan, utan ett trädäck som ligger på marken.
Med att höja den senare så menar jag endast att justera den så att den blir plan efter eventuella sättningar, om det var det som fick dig att tro att de ska bli en altan.

Inga byggbeskrivningar?
 
Om du ska komma åt att justera i efterhand får du nog bygga däcket i sektioner som sagt. Annars kan ju en lösning vara att bearbeta underlaget så att det inte sätter sig. Bort med matjord, på med duk och lämplig stenfraktion som sedan paddas ned med inhyrd padda innan däcket byggs.
 
125 kvm trädäck kan du nog inte lyfta upp utan maskiner. Vårt gamla altangolv var byggt på det viset, bara trallbrädor istället för reglar som låg löst direkt på sanden och stålbalkar, skyddat av tak, så det var torrt, dvs inga tyngder att tala om och inte mer än 30 kvm, ändå fick vi dela det i tre bitar för att lyfta bort det med handkraft. Ville ha det så helt som möjligt så vi kunde sitta nånstans medan vi byggde det nya golvet.

Hade det varit riktiga reglar så hade nog domkrafter kunnat höja upp det, men frågan är ju ändå hur du kommer åt att justera i mitten av ett så stort trädäck, du måste ju höja det så mycket att du kommer under för att justera, om du inte skickar något väldigt smidigt litet barn.

Som jag ser det handlar lyftbarheten alltså inte så mycket om vikterna (domkrafter finns ju rejäla) utan om hur högt du kan höja när du ska justera och hur långt in under golvet du når när du höjt upp golvet.

Om du är orolig för sättningar föreslår jag att du hellre bygger ett litet "flytande" trädäck, bara nog för att få plats med en mindre utemöbel, kanske 3*4 meter, för att ha denna första sommar och gör det stora bygget nästa år. En sådan altan kan man flytta med en domkraft och några skateboards eller annat lågt hjulförsett och tex placera i morgonsolen när man byggt sin stora eftermiddags- och kvällsaltan.
 
Tack Anna, för den förklaringen.

Jo, det är sättningarna jag är lite orolig för. Din alternativa lösning tål att tänkas på.
Frågan är hur man med ett gediget markarbete kan förhindra sättningar och på så sätt få till den "stora" altanen första sommaren?
 
Gräver du ur, ev. lägger markduk, fyller med singel/kross, paddar, ställer färdiga plintar på trädgårdsplatta, alt. gjuter egna plintar och slutligen isolerar runtom plintarna så ska det väl inte röra sig nånstans. :)
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Den frågan kan jag tyvärr inte besvara, mitt hus är byggt 1970 på urberget, och brorsans nybyggda hus stod ett år innan de byggde altanen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.