Jag tänkte kakla bakom bastuaggregatet. Väggen är mellanvägg till badrummet och den blir fuktspärrad på badrums sidan under kaklet men ska det även vara fuktspärr under kaklet i bastun? Det blir ju dubbla fuktspärrar då. Väggen är murad av leca och är 88mm tjock + kakel.
:)
 
Ingen som vet?
Hur brukar man göra när väggen går mot nått annat utrymme? Brukar man fuktspärra då? Kör man panel så ska det ju vara alumit och det är ju också fuktspärr.
:)
 
Nu gissar jag bara men jag skulle säga nej.

Bastun är i utgångspunkt ett tort rum. Trotts att man använder en del vatten för att skapa ånga är luftfuktigheten låg. Den fuktighet som finns i bastun hinner vädras ut av restvärmen efter bad.

Lägger du fuktspärr på båda sidor om väggen kommer du stänga inn fukt, och det leder garanterat till problem.
 
Jag är lite inne på samma teori som dig Baloo men jag är inte så säker på att bastun är ett torrt utrymme utan jag tror snarare att det är rejält fuktigt ovanför spisen när man kastar på. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt än kall och kondenserar följaktligen när den kallnar. Men, det kan ju faktiskt vara så att ventilationen fixar bort fukten innan det blir problem.
 
Håller med baloomannen, låt bli fuktspärren
 
Ok, 2 mot 1. :)
Men jag är inte helt övertygad. Finns det fler bud?
:)
 
När jag byggde min bastu bestämde jag mig för att inte fuktspärra, dock prima... då visade det sig att jag hade en våtrumsprimer liggandes hemma som jag glömt bort.. blir ju inte HELT fuktspärrat tänkte jag och körde på den... då det bara är en liten del av den murade väggen som jag kaklade så resonerade jag som så att det inte spelar någon roll om det nu blir dubbla fuktspärrar. Dock blir stenen aldrig fuktig när du slänger vatten på aggregatet, den är såpass varm genom den konstanta värmen den får under uppvärmningen och badet att det dunstar på sekunder.
 
Ok, tack det känns som om gummimassan ska lämnas bort.. Primern är ju tät den med, eller hur?

Men de övriga väggarna kläs med "Satu Sauna" skivor och då blir det ju helt tätt på övriga väggar och så den ena väggen otät...

Och från golvet så går ju gummimassan upp på väggen ca 20-25cm där klinkern är.

Det känns inte helt självklart detta.. :confused:
 
Sauna är INTE ett tort rum. Sätt inn en hygrometer och läs av vid badning, senast i helgen så badade jag i en timrad sauna med vedeldad ugn. luftfuktigheten gick aldrig under 50% og för det mesta var den gott över 60% , kan säga att det var rejält med kondens i omklädningsrummet vid sidan av......
Men med tanke på at detta är en stenvägg och skall kaklas så tror jag at membran inte är nödvändig...Dessutom tål inte gummibaserad membran temperaturen i en sauna, har jag fått höra. Bara lägg dekorstenen og foga mot Sauna Satu med värmebeständig silikon/fogmassa.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Du ska bara ha tätskikt 10cm upp i bastun, Det blir mögel omgående i väggen annars. Du spolar väl inte vatten på väggarna i bastun?
 
jeppeknaster skrev:
[länk]
Om hans teorier stämmer så är i stort sett varje svensk bastu full av mögel...
Då 90% av svenska bastun används som lager så tvivlar jag på det ;) dock de som används regelmässigt och ofta kan ha en del problem.

MVH
Sakke
 
oleg skrev:
Du ska bara ha tätskikt 10cm upp i bastun, Det blir mögel omgående i väggen annars. Du spolar väl inte vatten på väggarna i bastun?
är väl helt beroende på hur högt han har tänkt att kakla, Man kanske inte spolar väggarna, men golvet spolas med fördel ofta för hygieniska grunder. då är det OK att ha kakel en bit upp på väggen. dessutom används sauna-satu på vägg, och denna är tätskikt i sig. Frågan gäller den bit av väggen som skall kaklas bakom ugnen.

MVH
Sakke
 
det är skillnad på tätskikt och stänkskydd.
måste de vara rent som en operationssal så är det bara att moppa med sprit.
Nej men jag har aldrig sett eller hört någon som spolar i en bastu.
vet ingen som spolar med slang i badrummet heller....
 
oleg skrev:
det är skillnad på tätskikt och stänkskydd.
måste de vara rent som en operationssal så är det bara att moppa med sprit.
Nej men jag har aldrig sett eller hört någon som spolar i en bastu.
vet ingen som spolar med slang i badrummet heller....
Man duschar väl på badet??? samma sak. Som sagt sauna satu är tätt i sig själv, man skalar bara bort aluminiumspappret där man ska kakla och ersätter med flytande membran för att kakellimet skall få fäste. I denna konstruktion är HELA väggen vattentät. är inte ovanligt att tvätta golv i bastu, og då med rikliga mängder vatten. det är inte snack om operationssal, men at få bort gammalt svett og hudrester, börjar lukta illa ganska fort om man inte gör detta. Ej heller ovanligt att slänga några slevar vatten på väggarna i bastu för man går inn/ under badning för att öka luftfuktighet och sprida värmen jämnare.
Jag har gjort det och mina föräldrar gör det, nu har du hört om någon som gör det :cool:

Som sagt bastu byggs som ett våtrum i Finland.

Til TS: Såg i en annan tråd at någon hade gjort följande: jackon XPS skiva på vägg bak ugnen og så mineritskiva, denna kaklades. Då denna väggen mellan bastu och bad är "sten" dvs oorganiskt så mögel är knappast ett stort problem. då bör konstruktionen ovan vara OK?

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.