Hej!
Jag har två frågor om radon som jag skulle vilja få svar på, här är bakgrunden: Jag och min familj funderar på att köpa ett 1 ½-planshus med självdrag som är byggt 1959. På 70-talet tilläggsisolerades huset och i och med det tog man bort alla tilluftsventiler. Man har även bytt ut värmesystemet till fjärrvärme, vilket gör att murstocken inte används som det var tänkt 1959. På bottenplan finns även en braskamin, men den har egen skorsten och är inte kopplad till murstocken. Varken jag eller den nuvarande ägaren vet om det finns blåbetong i huset, men jag vet att marken i området är gott om radon i. Radonvärdena i huset är 180 bq/m3 i källare, 110 bq/m3 på bottenplan och 200 bq/m3 på övre plan.

Fråga 1: Hur kan det komma sig att radonvärdet är högst i källare och på övre plan, medan värdet på bottenplan är ganska ok?

Det jag skulle vilja göra är att installera tilluftsventiler i alla sovrum och i vardagsrummet på bottenplan, samt i sovrummen på övervåningen. Jag skulle också vilja installera timerstyrda frånluftsdon där frånluften går in i murstocken (toalett på bottenplan, samt i ett av sovrummen på övre plan). Detta hoppas jag kan få igång ventilationen i huset som det var tänkt 1959.

Fråga 2: Med ungefär hur mycket bq/m3 kan man förvänta sig att sänka radonvärdet med efter detta tilltag? Vilka värden tror ni man kan komma ned på?

Tacksam för alla svar eller tips på annat man kan/bör göra!
 
Redigerat:
Är huset byggt av lättbetong block? Själv har jag ratat alla radonhus då det i slutändan blir en kostnad för att bli av med radonet.
 
Radon är ju en gas, kommer den in via källaren (markradon) så kanske den ändå ventileras till viss del i bottenplanet men stannar på övervåningen pga bristfällig ventilation.
Har Du kök och badrum på bottenvåning + entrédörr som öppnas regelbundet så blir det ju bättre ventilation där än på övervåningen och i källaren.
Till skillnad från raveper bor vi i ett blåbetonghus som också har markradon så jag tänker annorlunda än han.
Radon från blåbeton ventilerar man bort och får då en bra ventilation "på köpet" för kostnaden som man har nytta av även på andra sätt.
De värden Du redovisar är så pass låga att de knappast är värt att åtgärda ens som jag ser det.

Ventilationsfrågan är inte så enkel, är merparten markradon är det inte säkert att Du sänker värdet alls med de åtgärder Du beskriver.
Ta först reda på varifrån radonet kommer innan Du genomför några åtgärder, även om Du förmodligen behöver åtgärda bristen på ventilation av andra orsaker.
 
Jag skall försöka undersöka blåbetongfrågan närmre innan eventuellt köp. Vissa av väggarna nere i källaren kan man se att de är murade med tegel. Hur användes/ser blåbetong ut? Användes den även som puts eller bruk till tegel, eller var det främst som block? Vilken färg har den? D v s om jag kan utröna att källarväggarna består av tegel, kan jag då utesluta blåbetong?
 
Blåbetong råkar ju vara just blå/grå om man borrar i den. Vill man veta hur den ser ut kan man googla på blåbetong och titta på bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.