Hej!

I avtalet med min totalentreprenör står det att underentreprenörer faktureras till självkostnadspris, förutom ett påslag på 10 % på arvodet.

Jag tolkar det som om det är arbetskostnaden som är arvodet, och att påslaget bara ska läggas på arbetskostnaden - inte materialet som underentreprenören använt. Betalningen för materialet är ju en kostnadsersättning snarare än ett arvode.

Men totalentreprenören tolkar det annorlunda och lade på 10% även på materialet.

Hur ser ni på saken? Om man säger Arvode, är det hela kostnaden då eller kostnaden för utfört arbete?

Och vad är brukligt? Brukar man lägga på 10% även på material? (det kan ju vara så att det är klumpigt uttryckt i avtalet)
 






Arvode

Arvode kallas ekonomisk ersättning för tillfälligt arbete av intellektuellt slag. Beteckningar som styrelsearvode, semesterarvode etc. förekommer och brukar avse en återkommande men tidsmässigt begränsad uppgift. Ordet honorar har samma innebörd.
Ordet "honorar" används mycket inom författarvärlden och avser då den summan pengar författaren får för att låta sin text publiceras. När det står "honorar utgår ej" betyder det att författaren inte får något arvode.
 
Thomas Lundquist
Han lägger på 10% på fakturor han får dvs både på material och arbetstid, och är fullt normalt vid en totalentreprenad.
 
Underentreprenören har väl oxå lagt på 10-15 % på sina materialfakturor innan han faktuerar totalentreprenören. Inte konstigt det är dyrt att bygga och att hantverkare har dåligt rykte.
 
Thomas Lundquist
verktygsgurun skrev:
Underentreprenören har väl oxå lagt på 10-15 % på sina materialfakturor innan han faktuerar totalentreprenören. Inte konstigt det är dyrt att bygga och att hantverkare har dåligt rykte.
Men då får man ta en delad entreprenad och ordna med alla underentreprenörer själv så tjänar man dom 10 %. Det är ett fritt val att välja entreprenadform.

I vilken bransch jobbar du där det verkar vara främmande att ta betalt för tjänster?
 
Visst kan det vara befogat att lägga på ett påslag men när det sker i flera led så blir det ibland bara löjligt dyrt för slutkunden. När vi byggde så ville vi samtidigt få vår uppfart fixad och då sa vår totalentreprenör att ta det direkt med markentreprenören. Så jag hade kollat priser på material men kommit överens med markentreprenören att de skulle beställa materialet istället eftersom de löpande kunde hålla koll på hur mycket som behövdes, men sen när de fakturerade så hade markentreprenören lagt på 10% (sa inget om det innan) och efter det så hade vår totalentreprenör lagt på ytterligare 10%. Så istället för att jag hade lyft luren och beställt x antal lass i samförstånd med markentreprenören så betalade vi ett par tusen extra för den tjänsten. Jag hade inga större problem med att markentreprenören la på 10%, men vår totalentreprenörs påslag var helt obegripligt eftersom han aldrig ens varit inblandad i affären.

Så jag kan hålla med om att alla inblandade i ett bygge kan tjäna pengar, men ibland kan det gå till överdrift och som i mitt fall så hade vi blivit informerade om kostnaden så hade vi beställt materialet själva istället.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Visst kan det vara befogat att lägga på ett påslag men när det sker i flera led så blir det ibland bara löjligt dyrt för slutkunden. När vi byggde så ville vi samtidigt få vår uppfart fixad och då sa vår totalentreprenör att ta det direkt med markentreprenören. Så jag hade kollat priser på material men kommit överens med markentreprenören att de skulle beställa materialet istället eftersom de löpande kunde hålla koll på hur mycket som behövdes, men sen när de fakturerade så hade markentreprenören lagt på 10% (sa inget om det innan) och efter det så hade vår totalentreprenör lagt på ytterligare 10%. Så istället för att jag hade lyft luren och beställt x antal lass i samförstånd med markentreprenören så betalade vi ett par tusen extra för den tjänsten. Jag hade inga större problem med att markentreprenören la på 10%, men vår totalentreprenörs påslag var helt obegripligt eftersom han aldrig ens varit inblandad i affären.

Så jag kan hålla med om att alla inblandade i ett bygge kan tjäna pengar, men ibland kan det gå till överdrift och som i mitt fall så hade vi blivit informerade om kostnaden så hade vi beställt materialet själva istället.
Men det är vad jag skrev.
Det är VALFRITT att ordna med underentreprenörer själv och ta in offerter från dom och samordna projektet.
 
Håller med, men ibland så är det inte särskilt tydligt vilka kostnader som läggs på i flera led och i vissa fall blir det väldigt dyrt för konsumenten. Det finns alldeles säkert en gyllene medelväg som gynnar bägge parter och hittar man en bra entreprenör som är mer intresserad av att kunden blir nöjd än att lägga på påslag i flera led så har man tur.

En bekant som byggde med en hustillverkare vars säljare/entreprenör rekommenderade honom att själv isolera innerväggarna eftersom påslaget från hustillverkaren för det tillvalet var orimligt enligt honom. Han tyckte alltså att det påslaget han och hustillverkaren skulle tjäna på att de valde isolerade innerväggar var orimligt stort så han föreslog att de skulle göra det själv under en helg och använda pengarna till något annat istället.

Jag har inga synpunkter på att man som totalentreprenör tar betalt för den risk eller det samordningsansvar man har tagit på sig, men man får alltid väga det mot hur kunden uppfattar det och vilken vinst man eventuellt gör på den specifika delen.
 
Så jag tolkar lite fritt här:

* Det är inte ovanligt, snarare vanligt ?, att har påslag på underentreprenörernas material också.

* Det är upp till vad man kommer överens om innan jobbet börjar

Bra eller dåligt med påslag, det vet jag inte. Men mitt problem är nu att vi kom överens om något innan jobbet påbörjades, som vi nu när det ska till betalning, inte har samma tolkning på.

Vad lägger ni in i ordet "arvode"? Snickarens Arvode: är det timpenningen eller timpenning + materialkostnad? Eller hela fastpriset, respektive fastpriset minus materialkostnaderna, om man kör med fastpris? Jag kan tänka mig båda varianterna.

Så här står det i avtalet;

"Kostnader för material, varor, hjälpmedel, underentreprenader och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörarvode på självkostnaderna om 10%. "

Eftersom det står nämnt "underentreprenad" och "entreprenörsarvode" tolkade jag det som skilda saker; olika ord, olika saker. Underentreprenad = allt i underentreprenörens faktura. Entreprenörsarvode = underentreprenörens arbetskostnad.

Men som sagt, jag kan lätt tippa över och tolka det annorlunda...
 
"Entrepenörsarvodet" är det påslag som görs, i ditt fall 10%.
Så i ditt fall lägger huvudentreprenören på 10% på alla kostnader, är en rätt vanlig form av avtal med huvudentreprenör.
 
Tänk även på att entreprenören ska ligga ute med pengar och även ge garanti på jobbet och materialet (om så krävs) Sen som det sagts tidigare ska han mångda och beställa materialet.


Finns nog inte en kotte som är anställd och jobbar helt gratis om dagarna... Jag känner ingen som kan leva utan pengar .
 
Jag håller med att i vissa fall är det fullt rimligt med ett visst påslag, men många gånger är det helt obefogat och den uttagna timkostnaden borde rimligtvis täcka kostanden oavsett om kunden beställer material eller inte.
 
Visst är det som du säger att i vissa fall är det så.

Nu vet jag inte vad din hantverkare tar i timmen men säg 350:- + moms .
För den timpengen ska lön,försäkring,pension samt en viss del finansiera verktyg som behövs. Sen ska det finnas kvar till semester och om man blir sjuk .
Sen ska en del ligga som kapital i företaget ..
Så dom procenten ska täcka en del av det också.

Att tänka på är att ungefär det man får ut i lön lika mycket till kostar det arbetsgivarn att ge dig den lönen. Sen tillkommer det andra kostnader för den anställda.
 
Rimligtvis så tar man väl ut en timpenning så verksamheten går runt oavsett hur mycket eller lite material man säljer vid varje uppdrag eller är det vanligt att man reglerar timpenningen (påslaget) beroende på hur mycket eller lite material man säljer vid varje uppdrag?

Jag har inget större problem att betala för ett påslag på material om jag upplever att jag får ett mervärde för den extra kostnaden. Men om vi tar min senaste erfarenhet med entreprenören som färdigställde trädgården. Han beställde allt material exempelvis matjord och han tog inte en extra krona jämfört med om jag beställt den själv.

Skulle det vara så att han inte klarade att driva runt sin verksamhet på den timpenning han tagit ut och marknadsförts sig med utan behövt lägga på x % på materialet så hade jag inte accepterat det annat än att han hade varit tydlig med det innan så jag kunde göra en hyfsad kalkyl av arbete + material innan jag anlitade honom eller valt någon annan.

Visst har jag full förståelse för att man tar ut en kostnad så att verksamheten går runt, men det är upp til var och en att avgöra hur man vill ta ut kostnaden och avgöra om man tror att kunderna gillar upplägget eller inte.
 
Då var han snäll mot dig ;)
Är du säker på att han hade samma pris på matjorden som dig?
Jag arbetar med mina morbröder som drivit sitt företag i snart 40år , dom har alltid lagt på mellan 5-10% beroende på vad dom kommit överens om med kunden. Alternativt högre timpeng om kunden köper materialet själv.
Enligt mig så bör man ha en högre timpeng om kunden står för materialet, det är även så att om kunden köper materialet och du (hantverkaren) sätter upp det så står hantverkaren som ansvarig vid eventuella material fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.