Jag och sambon letar lägenhet i Uppsalatrakterna och undrar om det fortfarande går att göra en liten vinst på sin lägenhet här i staden. Vi vill köpa en liten 2a, den får gärna vara lite sliten till ett lägre pris så att vi kan byta kök och renovera badrum. Vi tänker oss ett billigt kök från Ikea/ev enbart köksluckor om stommen är fräsch. Köket sätter vi upp själva. I badrummet kan vi riva och städa undan för att minska på hantverkarkostnaderna. Klickgolv kan vi lägga själva i t.ex vardagsrum och klinker i hall, spackling och målning av väggar kan vi också fixa själva. Vi skulle ju vilja tjäna minst 150000 på våra investeringar när vi betalt för material och hantverkare.

Vi skulle vara väldigt tacksamma för tankar kring våra planer och gärna tips om områden i Uppsalaområdet där bostadspriserna om några år kommer att öka mer än snittet i Uppsalatrakterna. Vi är rätt så nya i stan.

Glad påsk!
 
De stora klippens tid är förbi tyvärr. Då ska lägenheten vara extremt billig, och ligga i ett attraktivt område.
 
O
Tror att det är väldigt svårt att tjäna på lägenheter just nu. Priserna ligger väldigt högt just nu och det låter väl mer som att priserna kommer att gå ner.
 
Jag tror att studentstäder är rätt ställe att investera i lägenheter, och då enbart i ettor och tvåor som alltid kommer vara attraktiva. Det är som mest hetluft kring terminsstart, särskilt hösten, så hittar ni något några månader senare kan det finnas bättre möjligheter. Å andra sidan är risken större att det blir större efterfrågan pga för litet utbud, så man kan aldrig veta. Grundregeln är, som alltid, bli inte för känslomässigt fäst vid budgivningen, det kommer ett tåg till...
 
Tack för era svar! Lite så känner jag också, att det känns som att priserna kommer att falla. Tyvärr kan vi inte vänta, vi måste hitta nånstans att bo snart. Så ni tror inte att man kan göra en liten slant på att renovera rätt så billigt? Hur står sig förresten en stor tvåa mot en trerummare med samma kvadrat i pris? Jag tänkte att det kanske skulle betala sig att köpa en större tvåa (om vi hittar en) med lite större sovrum och dela av det på två?

Jag hoppas att nån med lokal kännedom här i Uppsalatrakterna kan ge lite områdesspecifika tips! Hur är det utanför stan annars? Hur ser priserna ut i Enköping om några år? Sjunker dom också? Vi var nära på att köpa en lägenhet i Skyttorp som såldes privat. Den gick för 210000 med en avgift på runt 4000. Hade det inte varit för en envis budgivare hade vi fått den för 140000. I efterhand ångrar vi att vi inte budade mer pga priset och läget. Den låg tre minuter från Upptåget så jag skulle kunna sälja ena bilen och pendla in till jobbet. Men just då gick allt väldigt fort och vi hade inte hunnit få banklån så vi fick löften från föräldrar om lån men det fick inte kosta hur mycket som helst. Är det någon som vet priserna där annars och om det går att få tag i nåt i den prisklassen? Lägenheten under hade sålts för 150000 och den vi tittade på köptes för 80000 för några år sen. Men jag vet inte hur det är nu?

Tusen tack för svaren!
 
Bodhgaya skrev:
Vi skulle ju vilja tjäna minst 150000 på våra investeringar när vi betalt för material och hantverkare.
Jag känner inte till bostadsmarknaden i Uppsala, men finns det verkligen möjlighet att tjäna 150 tusen på ett par veckors hempuleri? Det låter för bra för att vara sant.

Om det nu skulle finnas sådana möjligheter, är de inte redan tagna? Kanske av nån som nöjer sig med 100 tusen, eller med 50?
 
andersmc skrev:
Jag känner inte till bostadsmarknaden i Uppsala, men finns det verkligen möjlighet att tjäna 150 tusen på ett par veckors hempuleri? Det låter för bra för att vara sant.
Sådana rövarhistorier rör sig väl mes tom folk som gjort detta under något år då priset utan renovering gått upp 100.000. Vilket man gärna "glömmer".
 
Är huvudsyftet med att hitta en bostradsrätt att tjäna pengar eller är det som ni skriver att ni behöver någonstans att bo? Att enkelt direkt tjäna minst 150 000:- på att renovera utan risk är nog svårt. Precis som andercmc påpekar kanske fler kalkylerar och nöjer sig med en mindre vinst efter renovering och jag tror till och med att det finns en hel del som är beredda på att köpa en lägenhet och renovera för att få en fin lägenhet att bo i utan att räkna med en direkt värdeökning mer än att den täcker inköpskostnaden + renoveringskostnaden.

Visst går det säkert att göra klipp, men som jag ser det så är det enklare om man har kontakter så man kommer undan billigare vid en renovering eller att man är händig och kan göra en hel del själv. Men säkra snabba klipp ska man ha tur om man lyckas hitta eftersom det förmodligen finns andra som tänker på samma sätt.

Men utan att veta som mycket om bostadsmarknaden i Uppsala eller närliggande områden så är väl er chans om det är brist på lägenheter att hitta ett område som ligger bra till men ännu inte har allt för höga priser och hoppas på ett ökat intresse i framtiden.
 
Bodhgaya skrev:
Vi skulle vara väldigt tacksamma för tankar kring våra planer och gärna tips om områden i Uppsalaområdet där bostadspriserna om några år kommer att öka mer än snittet i Uppsalatrakterna. Vi är rätt så nya i stan.
Sen kan man ju fundera på om ett öppet forum på Internet är den rätta platsen att ställa en sådan fråga. De som kan svara på den svarar säkert inte, de har redan köpt lägenheten i fråga.
 
Tack för era svar! Ja det är lockande att göra ett klipp och tjäna på det men det ser alltså mörkt ut? Det verkar ändå som att folk här tror att det lönar sig att investera i sina lägenheter eftersom var och varannan lägenhet är modernt renoverad dom senaste åren. Så det är en myt som att man tjänar pengar på att på sin lägenhet när bostadspriserna går upp? Nästa bostad man köper kommer ju också ha gått upp i pris, om man inte planerat att bo i tält dvs. Spontant känns det som att ingen skulle vilja köpa lägenheter med slitage och renovera dom om det inte lönade sig på nåt sätt. Som sagt så kryllar det av fina lägenheter här i stan och man skulle slippa allt bök som en renovering kräver.
 
En nackdel om man nu vill göra ett klipp och renovera är att alla program på TV har skapat en renoveringshysteri där många vill antingen tjäna pengar på att fixa upp en lägenhet eller bara vill renovera vilket gör att det ibland kan bli dyrare att köpa en sliten lägenhet jämfört med en färdigrenoverad eller en lägenhet i anständigt skick. Har bekanta som har kollat på lägenheter och hus där det visat sig att sunkiga orenoverade objekt blivit dyrare än motsvarande objekt i gott skikt. Förmodligen på grund av att folk vill renovera och att det lägre utgångspriset lockat till sig en massa spekulanter som ser sin möjlighet att göra ett klipp utan att tänka på det verkliga värdet och dras med vid en vild budgivning.
 
Vi köpte vår lägenhet i Uppsala (fålhagen precis bredvid stationen, minitvåa) precis innan finanskrisen. Vi sålde den efter finanskrisen när priserna generellt låg på samma nivå som när vi köpte. Vi gjorde en vinst på 250 000 (ca 25%) efter att vi räknat av renoveringskostnader och mäklararvode. Skillnaden med vår lägenhet jämfört med alla andra som såldes var att den var mer "unikt" renoverad medan alla andra nyrenoverade lägenheter som såldes samtidigt såg likadana ut. Köparna blev helt enkelt fartblinda av lull-lull kan man väl säga. Vår vinst kom helt från renoveringen och inte via allmän prisuppgång eftersom att priserna var desamma och andra lägenheter som såldes samtidignarkos bara fick ett bud, vi blev själva förvånade. Vi hade ett högt utgångspris och hoppades på ett bud, var också redan från början beredda att gå ner 100 000 i pris. Men den budades istället upp 100 000.

Men vi hade renoverat ordentligt. Lägenheten var riktigt sunkig när vi köpte och vi bytte ut hela köket (inkl vitvaror) satte igen glasvägg mellan sovrum och kök, satte in dörr med "skepparfönster" istället, "fräschade upp" badrummet med träplattor, duschvägg, nytt handfat, svart dekorplast på en ful gul kakelrand, målade golven vita samt målade eller tapetserade om alla väggar i lägenheten samt målade dörrar, lister och badrumstak som hade börjat gulna i färgen. Allt detta kostade oss 50 000 och väldigt många arbetstimmar.

Vitvaror köpte vi på mellandagsrea, köksskåp och luckor från Ikea som vi lämnade in på packning för att få exakt rätt färg, byggde egen vit kaklad diskbänk, byggde egen hylla som handfatet stod på mm.
 
Lämnade in på lackning, rättstavning på telefonen...

Man ska inte köpa för att göra vinst men man kan ju hoppas är min slutsats. Vi gjorde som sagt ordentlig vinst men jag tror inte att de andra lägenheterna som såldes vid samma tidpunkt hade gått upp något i pris under samma tidsperiod trots renoveringar. Man måste verkligen lyckas med stilen, att den sticker ut och är speciell men ändå inte så speciell att den skrämmer bort köpare.
 
Bodhgaya skrev:
Spontant känns det som att ingen skulle vilja köpa lägenheter med slitage och renovera dom om det inte lönade sig på nåt sätt.
Man får ju någonstans att bo...
 
Som alternativ till att renovera tycker jag att man ska lägga tid och pengar på att hitta rätt mäklare, beställa perfekt väder på visningen och ha bra visningstider.

När vi sålde vår lägenhet fick mäklaren en arvodestrappa som slutade med 25% på allt över ett riktigt fantasipris. Tack vare detta stoppade mäklarfirman annonseringen av en liknande lägenhet samma period och mycket riktigt fick mäklaren ta del av de där 25 procenten. Arvodet blev nästan dubbelt så mycket som mäklaren ville ha från början. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.