Hej!
Håller på att renovera ett badrum och har lagt in vattenburen golvvärme i spårad spånskiva. Tänkte även lägga in en elektrisk slinga ovanpå för komfortvärme.

Elslingan kommer att korsa vattenrören ett flertal gånger med i stort sett direktkontakt.

Kan man lägga den direkt ovanpå den rören för den vattenburna? Är det en ok lösning eller bör man göra något annat?

Hela badrummet kommer sedan att flytspacklas innan klinkret läggs.

// Henric
 
hur har du det vattenburna kopplat med en egen pump eller på pannan?
håller på själv med samma sak men för mig blir det nog en Elpush till det vattenslingorna vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det och gömma pushen
tänkte om du hade en sån och isåfall hur du gömt den
 
På pannan, samma som med resten av golvvärmen i huset. Hade inte tänkt göra något mer men blev nu i efterhand rekommenderad att lägga elslingor också för komfortvärme. Alltid roligt att få olika infomation beroende på vem man pratar med. Byggfirman sa att det inte var nödvändigt.... golvläggarna säger tvärtom....

Elpush skulle kanske vara det bästa men det kostar betydligt mer än att bara lägga in lite slingor...

// H
 
Kan inte påstå att jag VET, men jag skulle nog vilja ha lite avstånd mellan elslinga och Pex slangen. Vid någon temperatur så bryts plasten ned, vet inte vilken temp som gäller, men yttemperaturen på elslingan kan bli hög.

Jag skulle nog föreslå att du förbreder för elpush istället. Och installerar det senare om det verkligen behövs.

Vi har vattenburen golv värme i badrummen, det känns inte kallt om golven på sommaren.

Visst man får inte den där känslan av varmt golv, men om man å andra sidan värmer golvet när det inte behövs värme i rummet, så blir det olidligt varmt i rummet.
 
Vi kör inte elvärmen på våra klinkersgolv sommartid och jag tycker inte de är kalla. Men detta är nog högst personligt. Detta är på markplan i hus med källare. Jag kan tänka mig att det upplevs annorlunda om det ät klinkers på platta på mark tex.
 
hempularen skrev:
Kan inte påstå att jag VET, men jag skulle nog vilja ha lite avstånd mellan elslinga och Pex slangen. Vid någon temperatur så bryts plasten ned, vet inte vilken temp som gäller, men yttemperaturen på elslingan kan bli hög.

Jag skulle nog föreslå att du förbreder för elpush istället. Och installerar det senare om det verkligen behövs.

Vi har vattenburen golv värme i badrummen, det känns inte kallt om golven på sommaren.

Visst man får inte den där känslan av varmt golv, men om man å andra sidan värmer golvet när det inte behövs värme i rummet, så blir det olidligt varmt i rummet.
Är självpulare men ingenjör med en del erfarenhet.
Golvvärmeslangen bör vara dfifussionstät. Alla klarar inte den maxtemp som värmesystemet kan skicka ut. Normalslang tål typ 50C och vissa pannor kan momentant skicka typ 60 C.
Jag gissar att yttemp på en golvvärmeelslinga kan bli för varm och ev skada slangen.
Dessutom så värmer man ju övriga huset via den vattenburna värmen.

Jag la mina parallellt med en viss distans.

MAO så förordar jag 2 spacklingar med en viss distans mellan systemen.


Lycka till
Peter
 
GSM-Peter skrev:
Är självpulare men ingenjör med en del erfarenhet.
Golvvärmeslangen bör vara dfifussionstät. Alla klarar inte den maxtemp som värmesystemet kan skicka ut. Normalslang tål typ 50C och vissa pannor kan momentant skicka typ 60 C.
Jag gissar att yttemp på en golvvärmeelslinga kan bli för varm och ev skada slangen.
Dessutom så värmer man ju övriga huset via den vattenburna värmen.

Jag la mina parallellt med en viss distans.

MAO så förordar jag 2 spacklingar med en viss distans mellan systemen.


Lycka till
Peter
Öhh?
Man lär nog skålla fötterna rätt rejält om golvtemepen är 55-60 grader. Man installerar normalt en shunt som håller tempen på rätt nivå för ett komfortabelt golv.
 
Pexen klarar väl 95 grader? (orkar inte springa ner i källaren och kolla).
 
Jag installerade en elshunt till vårt badrum med klinker men det har aldrig blivit av att koppla in eldelen. Nu blir det tredje sommaren vi kör utan (extra) värme i badrummet för vi har inte tyckt att golvet blir speciellt kallt. Bygger du smart kan du koppla in det på befintliga systemet och testa i sommar. Blir det för kallt på golvet får du i värsta fall koppla på en elshunt.
 
Onödigt med El-push om resten av huset också har golvvärme. Jag skulle skippat elslingorna och kört enbart vattenburet med en termostat med golvgivare.
Sen satt en minsta framledningstemp från pannan på lämplig temperatur.. säg kanske 25-30 grader (om den funktionen finns). Då kommer alla slingorna i huset stänga med termostaterna på sommaren, förutom den i badrummet som då jobbar mot golvtemp istället.
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
Lyfter denna lite.

SItter i renoveringsläge.

Är det risk att elslingorna värmer vattnet i golvvärme systemet till hela huset? Oekonomiskt?
Är elpush mycket bättre? Har en garderob precis vägg i vägg med badrummet där fördelaren för det vattenburna golvvärme systemet sitter. Där kan jag gömma en elpusch.

Sköter den sig själv eller måste jag aktivt stänga ventiler osv så inte elpuschen värmer hela huset?
 
Har du elpush måste aktivt stänga några ventiler för att, som du säger, inte värma upp resten av huset.

/Jon (har fortfarande inte kopplat in den).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.