Tjena

Vi behöver byta fönsterkassetter, 3glas , i 3 fönster, eftersom vi fått kondens mellan glasen. Fönstren är från 1977. Varje fönster är 2-delat. Så toralt är det 9 kassetter.

Vi fick hem reklam från mockfjärds i går. Frågan är om det är värt att ta hit dem? De vill väl helst byta fönster med karm och allt?

Kan jag beställa kassetterna själv? Ser inte så knepigt ut. Fönstren är moderna med träram. Såna man öppnar uppåt. De är isatta från utsidan och fastsatta med trälister i ramen. Är det svårt att ta bort listerna, rengöra, ta ur gamla kassetten, i med den nya och spika tillbaka listerna? Finns dolda eller svåra moment.
 
Ta in offerter av glasmästare på kassetterna med och utan montering (rotavdrag), dom gamla trälisterna kan vara svåra att få bort hela.
 
Tack. Jag gjorde det. Väntar pris. Mockfjärds ringde, det visar sig att de inte byter kassetter. De byter bara hela fönster.
 
Holpers skrev:
Är det svårt att ta bort listerna, rengöra, ta ur gamla kassetten, i med den nya och spika tillbaka listerna?
Det är larvigt enkelt.

Kom bara ihåg att ta ner fönstret först då kassetten hjälper till att hålla ramen rak. Kom också ihåg att kila upp kassetten så att den sitter mitt i hålet.
 
Det sitter 2 st kassetter i varje båge. Borde vara stabilf att ta dem ett åt gången.
Har kikat lite och en del lister är lite dåliga.
Formen på listerna är speciell. Är det någon standard eller får man såga till dessa själv med klyvsågen? Jag har inte sett dessa lister på byggmax i alla fall.

Tips?
 
Glaskasseten i sig är inte så dyr nya lister kan du beställa på metervara i trä eller komposit hos glasmästare och göra jobbet själv eller anlita glasmästaren.
 
Mikael_L
Mockfjärds fönster har grundmurat dåligt rykte här på forumet.
Jag vet inte hur många trådar jag läst där dom gjort sina kunder mycket besvikna.

Sök i forumet på "mockfjärd" och läs lite.
 
Mikael, fönstren är det inget fel på, de flesta klagar på MONTERINGEN :mad: Vi hade tur och fick en bra firma vid vår montering :D
 
Mikael_L
Rätt där.
Bra att du tog upp det. :)
 
morsan skrev:
Mikael, fönstren är det inget fel på, de flesta klagar på MONTERINGEN :mad: Vi hade tur och fick en bra firma vid vår montering :D
Det hänger alltid på montörerna, precis som i alla fall med hantverkare. Mockfjärds säljer ju fönster för över 500 miljoner kronor årligen vilket blir en hel del kunder. Så rent procentuellt har de nog få reklamationer. Alla företag får reklamationer sen hur man hanterar reklamationerna är ett bra mått på hur bra företaget i slutändan är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.