Vi ska köpa nya laminatbänkar (600 mm bred, 30 mm tjock, Virrvarr silver med stål alt aluminiumkant).

Vi har fått offerter på mellan 14.800 - 20.000 kr.

Det blir till att börja med mkt dyrare än jag hoppats på. Det är tre separat bänkskivor (fyra om man räknar två som bildar en 90graders-sväng), en med rundning. Längden totalt blir knappt 4 meter.

Vi ska ha en singelvask, exempelvis IntraFrame 520.
Det som slår mig är priserna på vaskar... En som enligt laminattillverkaren kostar närmare 6000:- hittar vi på nätrea till närmare 2000:- . Sedan kostar själva underlimningen omkring 3000:-.

Finns det något sätt att få virrvarr silver men komma billigare undan? Mkt tacksam för hjälp i laminatdjungeln.
Kompisen köpte sitt Ikea-laminat för ca 6000 kr :(
 
Redigerat:
Vi har valt kompositsten och köpte det från Agelito. De har massa olika material så kolla där de kanske 'ven har virrvarr. Förlåt Ikea i all ära men det är inte kvalitet vi har kollat även där de har spånskiva i sina stenskivor, så om man ser vad man får så är det en dyr klädd spånskiva.
 
Spelar det någon roll om kärnan inte är av sten? Det är ju ändå ytan man ser och ska arbeta på?
 
Klart det spelar roll, det blir mer känsligt. Det är inte hel sten runt om utan en stenmassa som de klätt spånskivan med. Om man nu ska se vad man får för sina pengar så är det en väldigt dyr spånskiva.
 
Nu vill jag inte bara klaga på Ikea. De har även bra produkter t ex våra köksstommar kommer från Ikea en snickare som vi känner sa att det var samma tillverkare som något annat känt märke. Kommer tyvärr inte ihåg vilket. Men man ska nog kolla noga innan man köper. De är inte billiga för att vara snälla, eller?!
 
Kan bara hålla med... Ikeas laminatskivor är riktigt dålig kvalit'e jämfört med de mer renodlade skivtillverkarna.

Nyfiken på vem som skulle ha samma stommar som Ikea.
Mig veterligen så har ju Ikea en egen fabrik som tillverkar deras stommar och de flesta märkesköken jag känner till idag har 16mm spånskiva i sina stommar...
 
Marbodalkök.
 
Martok skrev:
Marbodalkök.
Bara för att de är samma mått på stommarna då eller...

Har själv köpt ikea skåp till mitt kök, och i samband med nybygge hjälpte jag en kompis med sitt kök så fick jag möjlighet att titta på deras marbodal stommar och det är definitivt inte samma som ikea, ikeas spån är mycket sprödare/grövre eller vad man ska säga

Det att de mer exklusiva köken använder samma stommar är bara en skröna uppkommen som förklaring varför man lika gärna kan köpa ett ikea kök som är mycket billigare...

Valde själv ikea då jag tyckte den kvaliten räcker för mig, men att sen försöka intala sig själv och andra att det är samma som marbodal,ballingslöv mfl är faktiskt löjligt
 
Det handlar ju egentligen bara om huruvida man tycker att exempelvis HTH, Marbodal m.fl. är tre gånger så bra som IKEA (den ungefärliga prisskillnad som gällde då jag senast jämförde) och/eller värda det priset. Själv går jag till IKEA i köksskåpsärenden.

Sent from my Motorola Razr.
 
Metroid skrev:
Vi ska köpa nya laminatbänkar (600 mm bred, 30 mm tjock, Virrvarr silver med stål alt aluminiumkant).

Vi har fått offerter på mellan 14.800 - 20.000 kr.

Det blir till att börja med mkt dyrare än jag hoppats på. Det är tre separat bänkskivor (fyra om man räknar två som bildar en 90graders-sväng), en med rundning. Längden totalt blir knappt 4 meter.

Vi ska ha en singelvask, exempelvis IntraFrame 520.
Det som slår mig är priserna på vaskar... En som enligt laminattillverkaren kostar närmare 6000:- hittar vi på nätrea till närmare 2000:- . Sedan kostar själva underlimningen omkring 3000:-.

Finns det något sätt att få virrvarr silver men komma billigare undan? Mkt tacksam för hjälp i laminatdjungeln.
Kompisen köpte sitt Ikea-laminat för ca 6000 kr :(

Vi satsade på granit, 2 st ca 1,5 m det ena med hällhål den andra slät kostade 12000 ( vi har rostfri diskbänk så vi inte behöver stå i vattenpölar). Laminat för 20 papp, sanslöst.

Jag har en polare som underlimmar hoar och han kan göra 10 om dagen, med era priser skulle han kunna göra 30 papp om dagen gudars. Tror han tar 600.

Protte
 
prototypen skrev:
Vi satsade på granit, 2 st ca 1,5 m det ena med hällhål den andra slät kostade 12000 ( vi har rostfri diskbänk så vi inte behöver stå i vattenpölar). Laminat för 20 papp, sanslöst.

Jag har en polare som underlimmar hoar och han kan göra 10 om dagen, med era priser skulle han kunna göra 30 papp om dagen gudars. Tror han tar 600.

Protte
Jävlar vad billigt. Då måste jag fråga var du köpte granitskivorna och om din kompis finns i stockholmstrakten!
 
LÖBE granit Holmsund men har visst ett kontor i Stockholm.
Kompisen håller till i Umeå.

Protte
 
Proto: gravstenar?
 
Prototypen, har skickat ett meddelande till dig men vet inte om det kom fram då jag är ny här. Men är din kompis intresserad av att underlimma åt oss tro? Hade vart super....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.