Tog fram laserpasset och kollade sambon, hon är uppenbarligen sne, vad göra? Ni som är experter, vad hade ni gjort? :D
 
  • IMG_3805.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spånskivorna uppsatta på innerväggarna. Alla skarvar dragna med latexfog, i bägge lagren, min kära granne med betydligt större byggerfarenhet suckar och försöker gång på gång få mig att sluta överdriva. Bah! Vad vet han? ;)

Elektriken har börjat dra kablar i väggarna, och installerat lite nödbelysning i rummen så det går att ha lampor :)
 
  • IMG_3876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3877.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat sänka taken. Huset är extremt lyhört för visa frekvenser. Kom snart fram till att ljuddämpa allt som går, både för vår skull och andras skull. Inte för att vi är särskilt ljudliga av oss, men det känns bättre att göra allt bra från början. :)

Minns inte riktigt måtten, men taken är reglade 30-40, och enligt min byggkompis (grannen) är allting overkill. Det kändes bra när man kan hänga i reglarna i mitten av rummet, och ingenting rör sig, alls. totalt stumt =))

Isolering och sen en målarmatta emellan, för ljudets skull. Minns inte riktigt, men isoleringen var ungefär dubbelt så tjock som utrummet mellan reglarna, rent helvete att få in det helt mellan tak och reglar, isoleringen på platser du knappt visste fanns! OTREVLIG PRODUKT! =) en länga på bredden tog ett par timmar att göra.
 
  • IMG_4608.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5167.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5179.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drar kniven i handen och inser att jag har ingenting att lappa med. Blir att ringa grannkompisen, be att få tala med frugan utan att nämna blod (blodrädd), fick ner henne med ett par plåster så hon vände i dörren och sprang till en tredje granne :)

Utan dom hade jag nog fått köra ett par varv silvertejp :D <3
 
  • IMG_5197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ser att under en lång tid så har jag missat att fota. Lång historia kort. Min chef ber mig att jobba längre, mot att han står för en hantverkare som spacklar och målar väggarna. Kändes som en bra deal eftersom jag absolut inte kan spackla, och mitt lilla försök på väggen blev som skit. När vi åker bort en vecka på semester och hantverkaren ska börja spackla tre rum, med släta betongväggar och allt som kan tänkas behöva får vi känslan av att vi kommer komma hem till tre fina rum. Efter semestern åker vi direkt hem från Arlanda för att titta hur lägenheten ser ut, längtat hela semestern.. när ví kliver in i första rummet är det nästan klart, småsaker kvar. Ser bra ut!

Andra rummet. (Garderoben) ser vi att han spacklat 40% av spåren för elen, i omgångar (!), vad i helvete? Väggarna är gjorda till 70%, fläckvis här och var.

Sista rummet, sovrummet, här är allt han gjort att spackla 30cm av spårningen och inget mera. Konstigt tycker vi. Går och kollar tidsrapporten... 40 timmar (!)

Jag ringer upp hans chef för att diskutera tidsåtgången, innan jag sagt något sänker han tiden från 40 till 30 timmar.. efter det ber jag honom att inte komma tillbaka och vi får jaga fatt på lite riktiga hantverkare :/
 
  • IMG_5200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något att säga? :(
 
Golvläggning av sovrum, woho!

Vi ville ha ett "vitt" golv, men antingen kostade det hur mkt som helst för äkta trä, eller ingenting som laminat, blev laminat och bilderna är i ordning. La om golvet tre gånger för att när jag lagt 2/3-delar ser jag att skarvarna i början av det jag lagt har släppt. Kul! Och jag förstår inte varför! Gav tillslut upp, det fick bli som det blev :/ Snyggt, men eko-vänligt golv som är kallt, damnit, nu blir det parkett i resten av lägenheten!
 
  • IMG_5219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min bättre hälft fixar en liten förbandslåda väl synligt. Tror hon tröttnade på att jag gör illa mig :)
 
  • IMG_5466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Katastrof. Taket spricker? Vad är fel? :(( Får höra från hantverkarna att det är jag som slarvat med att sätta taket så dom kan faktiskt inte stå för att det spricker.

Även börjat testa lite färger till garderoben, första metalic rosa var.. finare på bild än i verkligheten, blått blir det! Andra rummet som nästan är klart. Vi har nu flyttat in permanent i lägenheten och börjar tänka i zoner, vilka rum ska saker stå i, hur ska vi hålla dammet borta osv osv. Puh! :)
 
  • IMG_5593.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5594.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5634.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5680.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt kul att se!!! ska bli kul att följa detta till det blir klart ;-)
 
Arbetsrum och sovrum har fått varsin monsterdörr. Ljuddämpad, snortung, och brandsäkrad. Garderoben fick en fjantdörr som vi hade rivit tidigare men togs tillbaka.

Vi har en säng! Gud vad skönt att kunna sova på riktigt.

Garderoberna i "garderoben" kommer ha både belysning i, och ovanför på såna armar.
 
  • IMG_5857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5858.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våra barn på bild. Hon vid fötterna är lite knäpp och springer fram för att gosa. Vita/grå vet att han inte får gå ut ifrån "vardagsrummet", så han sitter duktig vid kanten och tittar :)
 
  • IMG_7012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en bokfärgad miomöbel, praktiskt men inte särskilt fin. Glömde fota före bilderna, men nu är gamla hål plasticpaddingspacklade, och målat. Ser efter att jag grundat, och målat två gånger på burken att jag använt fel färg "ytan bör ej belastas" >_< Slipar ner och har en bättre färg som jag haft till tidigare köksskåp som ska tåla mer belastning.

Glömt att berätta, damen som bodde här innan rökte, MYCKET. Allt allt allt luktade fimp, det droppade nicotindroppar ifrån taket när man körde tapetborttagaren. Alla takytor under undertaken fick vi måla med spärrvitt. Målade ett element och ser hur lätt hjärnan blir lurad av vad vitt kan vara. :)
 
  • IMG_7051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi i nutid.

Ursäkta röran, men vi bygger faktiskt om!
Börjat slita bort köksskåp runt alliancefläkten, porslin, kyl och frys står nu i arbetsrummet och jag har börjat ta bort yttersta skiktet av väggarna mot badrummet.

Fått höra under senaste året att jag överdriver med vad jag gör. Jag borde lämna väggar som dom är och "nöja" mig med saker istället för att göra det som jag vill (stabilt, 10 gånger bättre än original) Ser att väggskåpen har suttit med skruv som bara räckt in i, lägenhetens första dubbelgipsade vägg! Se skadorna in mot badrum, byggarna har nog klämt skivorna mellan vägg och tak eller sparkat in dom :/

Genomgående skruv från badrum utan silikon eller liknande. sprickor, vissa gipsskivor satt mot cc60 reglar, men skruvade 120.. (!)
 
  • IMG_7102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en tvättäkta skarv hos några bekanta.

K-rauta-tejp, och tja, skarven ser ni ju :/ kanske borde lägga upp i "värsta elkopplingen"
 
  • 300460_259739287384007_100000438131119_988193_1610071_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 228983_259739774050625_100000438131119_988195_6125352_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.