Ja, som sagt, jag har bestämt mej för100W (eller mer) solpanet på taket, bilbatteri special från Biltema, men kan nån ursäkta en gammal pensionär... Ge mej en lista på vad jag ska köpa och var- skulle underlätta. Sen fixar jag nån som kan installera. Jag vill inte ha 12V, Jag vill ha 240V.
Ska täcka veckoslutsbesök i lilla stugan. Vill ha platt.tv, lyse, radio, dator...
ser fram emot era profsiga svar
och önskar alla en glad påsk
 
  • pippisar.jpg
Kör 12V för det som funkar bra på 12V, d.v.s. lyse, radio (en bilstereo, gärna en enklare men med rejäla högtalare) och gärna både TV och (bärbar) dator direkt från 12V så sparar du nog lite ström som annars bara eldar för kråkorna i omvandlare 12-230...
 
ok, bara googla på tv 12 V då..... tack för dina synpunkter
 
M
Solpanelen ger lågspänning som duger åt att ladda batterierna. Sen behöver du en konverter kopplad till batterierna som ger 240 volt i uttagen. Det hela när det är klart duger inte åt att raka sig, utan du måste göra några uppoffringar. Men sen offrat och klart så kan jag själv tänka mig att leva så. Biltema har fritidsbatterier säger du?
 
Kolla efter platt tv för tolv volt på netonnet tex.
Musik mm kan man köra via bilstereo.
Raka sig kan man göra med hyvel....
 
Gomorron, har kollat 12V TV, ser ju riktigt vettigt ut, så kan ju bli ett köp. Vettigare att titta på en 22" TV för under 2000sek än en laptop.
Återstår ju att ta reda på hur många TV-timmar det kan bli för ett full laddat normalt batteri ?? Så man har lite koll. Sen kommer att ladda laptop och Telefon, lite radio och lite lyse...
Egentligen skulle man kanske klara sej utan solpanel ??? Ladda batteriet i klubbhuset och betala för det i stället ??
 
Du kommer att behöva flera batterier som du kopplar ihop till en batteribank. Kikade som hastigast på en TV för 12V och den drar 6A. Sedan ska du skaffa fritidsbatterier och inte startbatterier. Fritidsbatterier ska ta emot laddning lättare och klarar att tömmas mer än startbatterier som är gjorda för att leverera hög ström under kort intervall.
 
Det finns ju större än 22 tum. Om man vill ha det. Jag hade nog satsat på solpaneler för underhållet av batterierna.



Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Ett tips. Kolla tråden som heter "22år, utan erfarenhet och skall bygga fritidshus". Chrisofsweden har byggt ett system med solpaneler till sitt fritidshus.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Med 6A för en TV så går det nog åt mindre ström att titta med en strömsnål laptop.

Det går att räkna teoretisk maxtid för ett fulladdat batteri, säg om batteriet är på 72Ah och TV'n drar 6A, då är det bara att dela 72 på 6 = 12 timmar i teorin. I praktiken kommer du säkert använda andra apparater också som t.ex. lyse, radio o.s.v...

OBS att det är enorma skillnader i hur mycket ström olika laptops drar. Kolla på de som har lång batteritid utan att väga jättemycket.

Braun har i alla fall haft en del rakapparater som åtminstone går att köra på 12V (genom vanliga 230V-stickproppen...) fast det är inte säkert att batteriet i apparaten verkligen laddas då.

En klart intressant fråga är om stugan kommer användas då det är tråkigt väder? Om den bara används när det är rejält soligt så räcker det i stort sett att batteriet räcker för en kväll/natts förbrukning. Om den används när det är dåligt väder så behöver batteriet i stort sett räcka för hela helgens förbrukning. Nån annan vet säkert bättre hur mycket sämre laddningen blir vid dåligt väder, jag tror det är rätt stor skillnad.
 
lovar i allafall dela med mej av erfarenheterna om nån händelsevis skuylle ha glädje av infon. Ska kolla vad det finns för erfarenheter runt omkring i föreningen.
 
Man kan utnyttja ungefär halva batteriets kapacitet för sedan blir spänningen för låg. Så med ett 72 AH timmar batteri får man ut kanske 40 Ah
 
Det beror väl på vilken lägsta inspänning prylarna har? 10.7-14.4V brukar "bil-el"-saker vara specade till...
 
Batteriets hav kapacitet borde väl återstå vid ca 8-9 Volt om det är en någorlunda linjär "process"
 
Det Finns ett stort utbud av 12v elektriska som används i husvagn/bil och fritidsbåt. Kolla tex Kama-fritid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.