Hej alla glada! :)

Vi håller på att planera för en ny tvättstuga.
Vet någon om det finns väggfästen för tvättmaskiner??
Hade varit underbart att slippa ha den på golvet för rengöringens skull och skönt för ryggen att få upp den en aning.
Vet att det finns stativ med en låda under men den hamnar ju fortfarande på golvet... :thumbdown:

Det finns väggfästen för t.ex. luftvärmepumpar. Skulle det gå att använda? Någon som vet?

Tacksam för alla svar! (y)
 
Väggfäste utan några ben har jag svårt att tänka mig att det skulle fungera. Blir väldig tyngd och plus att det vibrerar med från tvättmaskinen.

Så skulle inte rekommendera att hänga tvättmaskin på väggen.
 
  • Gilla
Rocky666
  • Laddar…
En normal vägg lär inte vara kraftig nog.
 
...nja...kan man skruva vinklarna i väggregeln så borde det väl hålla.....en std tvättmaskin väger kanske 80 kg och det blir som en vägghängd WC......ang vibrationer så köp en lite bättre så slipper du dom värsta vibrationerna i ytterdelen av maskinen....
 
Enk Projektet skrev:
...nja...kan man skruva vinklarna i väggregeln så borde det väl hålla.....en std tvättmaskin väger kanske 80 kg och det blir som en vägghängd WC......ang vibrationer så köp en lite bättre så slipper du dom värsta vibrationerna i ytterdelen av maskinen....

Och den vägg hängda WC stolen hänger på väggen???

WC som hängs på väg sitter på en mycket kraftig stålkonstruktion som är inbyggd i väggen men har även stöd på golvet.
 
cecar33 skrev:
Och den vägg hängda WC stolen hänger på väggen???

WC som hängs på väg sitter på en mycket kraftig stålkonstruktion som är inbyggd i väggen men har även stöd på golvet.
Inte dom 3 jag monterade i mitt förra hus för snart 10 år sedan....dom sitter skruvade i vanliga 45x70 träreglar och plyfa......
 
Du skulle kunna lösa vägghänging med sparringskenor och konsoller.
Sparringskenor klarar mellan 35-70kg per skruv (dvs ju längre konsoll, desto fler skruvar och därmed högre bärighet).
De förstärka konsollerna (570mm) klarar 70kg styck så med två skenor klarar du 140kg.
Sedan behöver du ett skiva som är vattenbeständing, skulle kunna funka med bänkskiva bara du förseglar sidokanterna.

Om du skall vägghänga maskinen bör du sätta maskinen på gummikuddar eller något liknande för att minimera vibrationerna.
 
Det du kan göra för att förenkla städningen är att köpa/beställa en benställning i rostfritt, antingen med väggfäste baktill och två ben framtill eller en med fyra ben (ett i var hörn). Fyra ben som är 2-4dm höga underlättar städningen mycket.
 
Skulle inte krångla till det med enbart ett väggstativ. Varför inte en bänk med tät sockel nedertill så blir inget alls att städa. Om du sedan nyttjar den till någon form av förvaring eller helt enkelt bara klär in den är en smak/funktionsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.