Riskerar man att bränna nån elektronik eller liknande om man använder ett lyftbord( 1 tons Translyft i det här fallet) som svetsbord?
 
Om det är ett Hydraliskt bord så är det ingen risk. Om det överlastas finns det dels marginaler, och dels överströmmare om trycker stiger för mycket.
Gällande elektroniken så kan det finns gränslägesgivare, du får kolla hur dessa är inkopplade. om jord går i chassit, eller om det är kablar det med.

Du har väl manöverpelaren separat?
 
corre skrev:
Om det är ett Hydraliskt bord så är det ingen risk. Om det överlastas finns det dels marginaler, och dels överströmmare om trycker stiger för mycket.
Gällande elektroniken så kan det finns gränslägesgivare, du får kolla hur dessa är inkopplade. om jord går i chassit, eller om det är kablar det med.

Du har väl manöverpelaren separat?
Ja de e de att allt sitter under bordet som står på hjul(ska förstärka bottenramen). Ja, det finns gränslägesgivare, ska kolla jorden på dem. Tacksam för mer input.
 
Ifall bordet är hyffsat nytt så hade jag kontaktat tillverkaren och frågat, de flesta tillverkare har "svets-kit" som man kan köpa ifall det behövs, dessa innehåller allt du behöver för att bygga om ditt bord och säkerställa att inget går sönder vid svetsning.
 
Du får som vanligt se till att "jorda" svetsåterledningen i arbetsstycket och/eller bordsplåten på ett bra sätt, så slipper man ev problem.
 
Har använt mitt bord i 5 år som svetsbord och kört som mest med 300A och det har inte varit något problem.
Skall ha ett till som jag tänkte sänka ner i plattan som jag sedan skall jorda vid väggen och då räcker det med att du drar en separat jordkabel så inte strömmen går igenom lager etc
 
skruffse skrev:
Har använt mitt bord i 5 år som svetsbord och kört som mest med 300A och det har inte varit något problem.
Skall ha ett till som jag tänkte sänka ner i plattan som jag sedan skall jorda vid väggen och då räcker det med att du drar en separat jordkabel så inte strömmen går igenom lager etc
Tack, tänkte lägga på en 1500x1000x10 plåt för att enkelt kunna klamma fast saker. samt jorda i den när det inte går på annat vis.
 
kwattro skrev:
Tack, tänkte lägga på en 1500x1000x10 plåt för att enkelt kunna klamma fast saker. samt jorda i den när det inte går på annat vis.
Exakt så har jag gjort och kommer även att göra.
På ett lyftbord är det endast max 4mm gods har jag sett, svetsa inta fast för bra om man måste byta plåten någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.