Hej
Tanken är att lägga ett trädäck och täcka hela plattan. Jag vill bygga upp så lite som möjligt för att undvika problem vid dörren. Räcker det med låt säga 45*90 liggande som reglar direkt mot plattan och skruva 28*120 trall på dessa? Kommer däcket att hoppa om man går på det, eller ligger det stabilt av bara tyngden? Rör sig om ca 25m2

För att vattenavrinningen ska funka bör kanske inte reglarna ligga direkt på plattan, ska jag spika på någon slags tassar eller det räcker med takpapp mellan trä och sten? Ev tänkte jag använda stumpar från trallen och spika på under regeln för att få mellanrummet. Kan jag lika gärna göra urtag i reglen för att slippa höja golvet mer?
 
Jag "lånar" denna gamla tråd. Jag ska bygga altan över en gammal gjuten betongplatta och funderar på hur det är bäst att göra. Förutsättningar:

- gjuten betongplatta i gott skick(ev sedan huset byggdes -52)
- plattan ligger längs med huset mellan ett "uterum"(som ligger c:a 1m upp) samt garage.
- utgången till altanen kommer att vara från uterummet och därför vill jag bygga altanen c:a 50-60cm ovan betongplattan. Delvis för att komma under bygglovsplikt samt inte komma för högt mot gata/grannar.
- jag vill förbereda för ev takläggning()/inglasning?) i framtiden men helst inte ha några stolpar i vägen nu.

Min första tanke var att lägga regel på regel(220x45?) och sen 28x120 på det och få ett flytande golv, men det kanske inte är lämpligt om jag vill lägga tak på sikt? eller så går det kanske bra att göra den konstruktionen skild från golvet? Vad finns det för olika tankar kring detta och vad är fördelar/nackdelar med olika sätt?

Jag vill gärna komma undan med en låg kostnad men samtidigt bygga något som håller och inte ser för sjaskigt ut. Jag har hantverkskunnigt folk till hjälp men vill gärna bilda mig en egen uppfattning om olika tillvägagångssätt innan jag släpper lös någon.

Jag har dessutom ett källarfönster som jag tänkte bygga över. För/nackdelar med det? Jag kan tänka mig att bomma igen det helt på något sätt.

Tacksam för hjälp//D
 
Det bästa sättet om man vill komma upp högre från en betongplatta är att lägga ut lekablock direkt på plattan. Reglarna fäster du mellan garage och uterum och lekablocken stöttar reglarna underifrån med lämplig cc mått för att ta bort svaj. Bygg i tryckt virke och sätt takpapp bitar mellan betong och trä. Lekablocken är lätta att såga i rätt höjd med tigersåg eller kaprondell.
/CC
 
  • Gilla
mmtw
  • Laddar…
Tack! Jag pratade med en kompis idag som var inne på samma spår. Tack för takpappstipset hade nog inte kommit på det annars.

//D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.