Jag har koll på hur man gör skärbrädor i ändträ, men lyckas inte riktigt klura ut hur man gjort för att få denna effekt på skärbrädan/blocket. Antar att man lägger ämnena lite "huller om buller" men får ändå inte riktigt ihop det. Jag är inte ute efter en exakt kopia, men vill få till en hyfsat lik.

http://sandersfinewoodworking.com/uploads/DSC_0715-Large.JPG
 
Wow! Vilken supercool skärbräda!
Jag har gjort ett antal skärbrädor med ändträet som skäryta, men aldrig något i den här stilen.

Antar att det blir ett ganska långsamt bygge som tillverkas i ett svep, d.v.s. att du sågar ut bitarna för att i nästa moment limma dem med ett långsamhärdande lim och sedan passa in nästa bit o.s.v. Det lönar sig nog att klura lite på sågvinklar, alltså att man bara använder t.e.x. 12° och 90° vid tillsågning av bitarna.

Jag hade nog valt att använda ämnen av ca. en meters längd så att man får ett block som är ungefär 1000*500*300 som man senare kan såga upp till skärbrädor i en bandsåg. Det blir ett tiotal skärbrädor, säkert en uppskattad present!

Jag skulle använda ett 24-timmars araldit/epoxilim, då har man gott om tid för att justera bitarna, dessutom kräver det inget speciellt högt presstryck. Jag brukar använda vitlim (utevarianten) till skärbrädor, men det funkar ju inte till detta då det härdar för snabbt. En del använder PU-lim, mina erfarenheter av det är att det inte funkar till skärbrädor, det släpper efter ett tag.

Lycka til och lägg gärna upp bilder när du är klar!
 
Om du tittar noga på första bilden så ser du att det är genomgående raka vertikala skarvar med jämna mellanrum. Skärbrädan är alltså ihoplimmad av raka stavar av mindre bitar. Om du sedan tittar på dessa stavar en och en så ser du att de har raka horisontella skarvar med jämna mellanrum, så stavarna är ihoplimmade av, ungefär, kvadratiska bitar. Dessa kvadratiska bitar verkar hopsatta av diverse bitar. Man limmar ihop 3-4 diverse-bitar så man har en massa sådana, sedan sågar man till ett gäng så dom blir rektangulära med samma bred, men inte nödvändigtvis samma längd.Sedan limmar man ihop dem till en stav. Samma vis till man har stavar som räcker till hela skärbrädan. Sist sågar man skärbrädans längsidor så den blir rektangulär. Stavarna kan ju sticka ut lite huller om buller till att börja med när man pusslar ihop det hela. "röran" med alla de olika bitarna i olika färg och olika vinklar i ursprungsklossarna lurar ögat att inte se de raka linjerna.

My wild guess.
 
Kände redan till programmet, men tack för bidraget ändå. Kanske någon annan som läser här får nytta för det.
 
Greger77 skrev:
Jag gillade mer den här:
[länk]
Håller med att den är snyggare, men det var tillverkningsprincipen jag ville framvisa;)
 
Själv har jag gjort en sådan här en gång för länge sedan
40* 25 cm något åt det hållett

Pär
 
  • P1050361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Synd att Cutting board designer inte går att använda med metriska mått...
 
Jo såklart går det ju att konvertera inchesen men det hade varit smutt om det fanns en option i programmet där man valde inches eller metriska mått.
 
Säg det till en amerikanare.
 
Det finns en anledning till att allt blir 25,4 gånger bättre här än over där ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.