Hej

Jag skulle vilja ha hjälp med vad jag kan hitta den här typen av staket billigt? Bilden är snodd från ett repotage här på byggahus, hoppas det är lugnt :).
 
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googla på slanor
 
Ut i skogen och hugg granstör och granrot så har du snart tillverkat det själv.
 
Jag anlitade juneborgs stängsel för att bygga ett dylikt (googla på namnet). Det var mycket prisvärt och staketet blev bra, men jag fick vänta ett par månader på att de skulle behaga dyka upp.
 
Hemma där jag bor kallar vi staketet för gärdsgård, googla även på det ;)

GLAD PÅSK !

/Jante
 
Tackar för svaren! Jag har hittat en hel del intressanta leverantörer av dessa staket! Har dock haft lite svårt att hitta någon som säljer bara staketen fast jag har bara börjat undersöka än så länge. Är inget direkt akut utan ville mer undersöka marknaden.
 
Fotografiet visar precis som Jante skriver en gärdsgård och materialet är oftast vanlig hederlig gran där stolparna är halvtunna träd och de vågräta slanorna är topparna från en gran. Jag har sett en hel del som erbjudit sina tjänster på exempelvis blocket att sätta upp en gärdsgård men jag har aldrig sett någon som bara säljer materialet. Men det borde inte vara några större konstigheter att få tag på om man bara vill ha tag på materialet och sen sätter ihop gärdsgården själv.
 
Sätta en gärdsgård går att göra på fler sätt, man brukar t.ex. kola(elda på rot änden) på de slanor som man har ner i marken för att de ska hålla längre. Knyter gärdsgården med virade kvistar osv...

Hantverk som min far talatom men som jag aldrig provat själv.

/Jante
 
De vågräta slanorna brukar som jag har lärt mig vara tunnare granrötter som läggs i blöt för att bli mera töjbar. Att kola de lodräta slanorna som "Jante" skriver, det är en naturlig impregnering då fukten har svårare att ta sig igenom kolet.
Ville bara förtydliga för den som inte visste.
 
RoTe
De som stänger en gärdesgård (notera stavningen...) har ofta sin egen leverantör. Kan vara svårt att hitta en leverantör om man tänker stänga själv.
 
Fick nästan tag slanor och stolpar till en Gärdesgård idag.Ringde lite för sent.Har Googlat o sökt men hittar inte på närmre håll än Dalarna.Bor i Värmland. Har dock en granne som ev kan sälja till mej. MEN de är tagna ur skogen nu i vår.Måste jag då ha dem på tork och stående i tjära ett helt år? Vore tacksam för svar.Hittar inte riktigt svar på detta.Vet att man kan elda på stolpen men det låter krångligt. Skulle vilja göra detta nu i sommar annars blir det nog inget. Det är ung 25 m kom ska göras.
Tina
 
Det finns en som säljer både slanor och brända (nederdelen) stolpar precis söder om Gbg, Kållered om du är intresserad. Vi köpte bägge delar där och byggde staketet själva. Hör av dig om du vill ha namn.
 
Det vore kanon.
Tina
 
Hej igen.Glömde fråga om du vet pris på slanorna o stolparna.
T
 
Hej

Inte koll på priset, det var ett par år sedan...
Företaget heter Utetjänst AB, ligger på Kungsbackavägen i Mölndal, och slanor/stolpar kom från ett företag som heter Stavagran (www.stavagran.com).

Ärt mycket nöjd med materialet, det är ca 6 år sedan vi byggde det och det är princip som nytt fortfarande.

Malin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.