Tittar på olika hustillverkare och alla höjer sin yttervägg till skyarna, men vilken yttervägg är bäst, ska bygga i Umeå.

Någon som byggt i Umeå med synpunkter och tips?
 
jag tror på masonitväggen som http://www.goodfeel.se/ använder. En granne har byggt med det och det såg riktigt bra ut. Vi börjar våran stomresning med dem om några veckor.
 
Jag tycker att det är fel att bara titta på ytterväggen. Ett hus består av många olika delar som skall samspela, och då vi byggde för några år sedan var kunskapen om detta hos företagen skrämmande låg. Det företag som jag tycker verkar ha bäst helhetssyn på att bygga energisnåla hus (jag antar att det är det som du avser med "bäst vägg") är Villa Varm. Rejäl isolering, bra lösning med golvvärmen på plattan och inte ingjuten i den. De har funnits på marknaden ett bra tag, så deras metoder är relativt beprövade.
 
Tycker också Villa varm är intressanta. Men hur är det med cellplast som isolermaterial? Effektivt ja, men själva materialet, är det plastbaserat? Då känns t.ex mineralull bättre, det är organiskt "dött" material.
Rätta mig gärna!
 
Hej ,

Läste bara som hastigast om vilken leverantör som har "bästa" ytterväggen.

Jag har precis avslutat ett lösvirkes husbygge och där använde vi oss av följande...

Ytterpanel - 28 * 70 - utegips - 45*45 (samt 45 isolering) 45 * 195 stomme (195 isolering) 45*45 (45 Isolering) - 17*95 RSP - Gips

Alltså 28,5 cm Isolering i ytterväggarna ...

Tror inte monterings husen har den tjockleken i väggarna.

Lycka till !

/Fredrik
 
Villavarm har väl 340mm isolering i väggarna? (400mm total väggtjocklek).
 
Har ni gott om pengar kan jag rekomendera villawarm för tredje år så har dom nöjdast kunder
 
Hejba!


Har ni kikat ngt på http://www.glommershus.se ?
Vad jag hört verkar de vara seriösa och ha rätt tänk ang husbyggen....

/Jonas
 
Enkelt svar. A-hus Extreme vägg som dem har i sitt OTL-hus. 80 Fasadskiva, 170-isolering och 70 invändigt skikt!
 
Evi skrev:
Tycker också Villa varm är intressanta. Men hur är det med cellplast som isolermaterial? Effektivt ja, men själva materialet, är det plastbaserat? Då känns t.ex mineralull bättre, det är organiskt "dött" material.
Rätta mig gärna!
Liten kommentar bara; cellplast och andra plaster är ej organiska material, de kan t.ex. inte mögla.
 
stoif skrev:
Liten kommentar bara; cellplast och andra plaster är ej organiska material, de kan t.ex. inte mögla.
Däremot brinner cellplast som fan.
 
Tittar vi bara till TS's fråga om vilken vägg som är den "bästa" väggen;

http://www.glommershus.se säger bara att de har en "Lågenergiregel" i sin stomme så jag har svårt att säga hur deras vägg står sig mot andra. Villa Varm's mönsterskyddade väggregel ser jag inte heller riktigt hur den är konstruerad. Hur ser deras stomme ut för att minimera köldbryggor?

Ett sätt att jämföra hur bra väggar är att titta på hur u värdet är med respektive tjocklek:
Goodfeels vägg ger i uvärde: 0,108 W/m2ºC med 30 cm isolering + 25 mm asfaboard fasadskiva
Villa varm's vägg ger 0.125 med 34 cm isolering
Glommershus ger 0,11 med 400 isolering.
 
I byggvärlden vet jag att man talar om organiska material, väggar o.s.v bl.a i samband med våtrum.
Men jag menar rent kemiskt. Plast är från början en kolväteförening, polymerer., därmed organiskt. Glas brukar sägas vara en oorganisk sammanssättning. Känslan är att glas inte reagerar med andra ämnen såsom plaster kan göra (utom då bindemedlet i mineralull). Jag skulle föredra ett hus som är isolerat med glas eller stenull framför ett med cellplast. Sedan vet jag att cellplasten isolerar jättebra, ingefär som en supersyntetisk fleecetröja.
 
Cellplast isolerar rätt så precis lika bra som glasull.

Men det behövs att TS definierar vad han menar med "bästa". De flesta som svarar verkar förutsätta att det gäller isloeringsförmågan, men det är ju inte alls säkert att det är vad TS är ute efter. Det finns ju åtskilliga andra egenskaper en yttervägg kan ha.
 
Det är viktigare att se hur hustillverkaren har löst anslutning mellan byggelement, samt olika isoleringsskikt, och fönster och dylikt för att undvika köldbryggor, än att stirra sig blind på om väggen har 250 eller 300 mm isolering.

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk heter det ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.