hej.

ja, solenergi då dåh.

1) Vad är tecken på en bra solvärmare modell och återförsäljare?

2) Skulle det kunna gå att ha en ackumulatortanken i en torpargrund?
- Måste isoleras EXTRA mycket?
- Eller bygga ett litet rum och isolera lagom?

3) solpanelerna genererar varmt vatten (därför att vattnet cirkulerar i panelerna) eller el
(som en vattenkokare) till ackumulatortanken?

4) De som nämner att "göra sina egna solvärmare", hur går det till, och fungerar?

5) Det sgs ju att: "Att installera solvärme till en villa kostar vanligtvis mellan 60 000
och 100 000 kr".
- Ligger det något i det, vad kostar det då om man gör det själv?
- GÅR det göra själv?
- FÅR man göra det själv?
- Eller måste man ha mycket kunskap i att vara rörmockare?

6) Så egentligen, så skulle jag kunna göra sähär då, att på taket bygger jag en egen tank i någon
metall i 700 liters klassen, målar den i svartaste svart, sedan lägger jag ut ett långt plast rör
jäms med taket säg 10m x 5m som jag åxå måla i svartaste svart, KLART. Nu värms vattnet upp i de 50m2
rören och sammlas sedan i tanken på taket, som vattnet även där värms upp, svart drar ju till sig
värme. Och efter tanken så går det in i vattenpumpen som inkommande vatten, som då redan är varm
av solens strålar....
Hahah, kan verkligen detta billighetstänkandet fungera? Ingen som har gjort ett sådant här
billighetskoncept?? Det med jättetanken har jag sett i Italien till deras duschar som
varmvattenkälla, men där är ju det lite mera sol och värme i Italien.
Men jag kommer nog att prova att göra en liten tank på taket, bara för att se hur det värmer sig
efter en dag, och om värmen håller sig över natten, det går ju inte isolera tanken, för då värms
det inte upp på dagen, men kyls ner på natten....

Är otroligt sugen på solvärmare, så vore schysst om man får lite fina förslag, eller många fina förslag
Är även sugen på pelletsvärmare på vintern, men kanske får fråga om det en annan gång.
 
1) Vad är tecken på en bra solvärmare modell och återförsäljare?
Jag tycker det är någon som man hör bra om från andra. Inte nödvändigt vis reklamerar mest. Har information och referens projekt på sin websida, och att dom inte är rädda för att visa sina priser på saker.
Som "Larsbj" säger, kolla på finspång solvarme. Kan vara billigt om man bara behöver köpa själva absorbatorn och gör resten själv. Är man inte säker på vilken sida av hammaren som hör till att hålla i så köp en färdig en. :)

2) Skulle det kunna gå att ha en ackumulatortanken i en torpargrund?
Ja varför inte.. Det kan bli lite krångligt med kopplingar, men många gör egna tankar som acc, så isolerar man gött så kan det väl inte vara något problem skulle jag tro.

3) solpanelerna genererar varmt vatten (därför att vattnet cirkulerar i panelerna) eller el
(som en vattenkokare) till ackumulatortanken?
Solpanel producerar EL.
Solfångare producerar varm vatten på det viset du skriver. Solpanel till varmvatten är inte lönt i dagsläget.

Det sgs ju att: "Att installera solvärme till en villa kostar vanligtvis mellan 60 000
och 100 000 kr".
- Ligger det något i det, vad kostar det då om man gör det själv?
Jag köpte lazerplate från finspång solvärme, och har monterat den i en låda som jag isolerade. Jag köpte en vattentålig plywood, och kommer att bocka till lite plåtar som jag har till övers från taket, för att få kapslad in hela saken. Gamla fönster utgör glaset på den, så dom sista % av effekt kanske går åt skogen utan riktiga lågjärns glas, men det tror jag att jag överlever. Mina solfångare ( 2 st) ligger på runt en 1000 kr. Tank, rör, pump, reglercentral måste man ha i tillägg till detta, och det kan bli dyrt, men i mitt fall fick jag tak i 2 st wilo pumpar till 2500kr, reglercentral till under 450kr, 500L tank 3000kr. Så måste man nog säkert räkna med några tusenlappar till i rör och isolering. Men min anläggning går nog på under 10 000 tror jag..

6) Vad har du för takstolar egäntligen? Tål dom värkligen en tank på 700 liter? Eller 500? Spelar nog ingen roll.. Här hemma i Sverige så är det som du säger själv, för lite sol till att "Italiano" lösningar med tunnor på taket lönar sig att forsöka på.
Men vanlig svart slang kan ju funka om du lägger ut det.. Men gör i alla fall så att du kan få tömd slagen innan vintern. :)
 
Mats H skrev:
2) Skulle det kunna gå att ha en ackumulatortanken i en torpargrund?
- Måste isoleras EXTRA mycket?
- Eller bygga ett litet rum och isolera lagom?
Eftersom torpargrunder även kallas krypgrund, dvs det är lågt till tak, så är det direkt olämpligt att placera en ack-tank där.

En ack-tank skall vara smal och hög, (gärna Höjd=2xDiam. eller mer) för att man skall få en bra skiktning i tanken. Att ha bra skiktning är en nödvändighet för att man skall kunna tillgodogöra sig solvärme.

/
 
Man får installera det själv och en anläggning kostar minst kring 10 000 - 12 000 SEK. Beror dock helt på förutsättningarna man har.

Bäst är att köpa ett färdigt paket som man sen installerar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.