På byggmax hemsida står det att redan efter ett dygna kan jag använda betongen jag gjutit. Stämmer det verkligen att om jag gjuter en liten klack idag så kan jag imorrn vid samma tid börja mura lecablock på den?

Hur gör man då med eftervattning mm?
 
S
varför måste du eftervattna? mycke sol som lyser på?

ett varm kan du mura me inte mera tycker jag
 
Nej du har rätt, det behövs nog inte nu.

Hur länge måste betongen brinna innan jag kan börja mura på den då? Jag plockade bort garageportarna igår och det jag ska gjuta igen är dels hålen efter karmarna (som var ingjutna i plattan) och dels gjuta igen en klack, eller vad man kallar det. Lecablocken kommer mestadels vila på den befintliga plattan så klacken kommer inte ta upp så mycket vikt tror jag. Så frågan är hur länge detta måste brinna innan jag kan mura.
 
Beror på hur varmt du har det.
Gjuter man i plus 20 så är det starkt nog efter ett dygn eller så enligt mig men i plus 5 så skulle jag nog vänta nästan en vecka
 
Inte kommer du väl mura så fort att det innebär några direkta laster i betongsammanhang.
 
Det är ju bara den gamla öppningen jag ska smala av lite så det går nog fort att mura. Sen när det fått vila en dag så ska jag börja ta bort ett gjutet valv som takstolarna står på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.