Har ett garage ca 10m ifrån där huset ska stå.
Hur gör jag för att sätta ut huset rakt i förhållande till garaget?

Finns det några bra knep när man ska kryssmäta när jag väl vet exakt hur huset ska stå?
Tycker det är lite svårt att få det bra när man kryssar från hörn till hörn.

21nil2o.jpg
 
Ett sätt är att fästa ett snöre i bortre knuten på garaget, hålla snöret en bit bortanför husets långsida (övre i bilden).
Hålla snöret spänt.
Sakta förflytta snöret mot den främre knuten på garaget, så att snöret tangerar knuten.
När den gör det, sätt ett armeringsjärn i backen.
Mät ut från snöret till husets gavel.

Annars ska man få tag i någon som har och kan hantera ett vinkelprisma.
 
Hur noggrant kan det vara? Flukta ut fasadlivet på garaget och parallellförflytta linjen till önskad läge. Använder du fluktkäppar eller armeringsjärn kan du ju kontrollmäta.
 
för att få reda på diagonalen får du ta längden*längden sen bredden*breden o roten ur de så har du diagonalen:) flukta in som sagt med ett snöre fäst en bit in på garaget sedan när snöret är i vinkel med garaget så tar du en stagkäp eller dylikt sedan bara börja mäta ut huset
 
JOW skrev:
Ett sätt är att fästa ett snöre i bortre knuten på garaget, hålla snöret en bit bortanför husets långsida (övre i bilden).
Hålla snöret spänt.
Sakta förflytta snöret mot den främre knuten på garaget, så att snöret tangerar knuten.
När den gör det, sätt ett armeringsjärn i backen.
Mät ut från snöret till husets gavel.

Annars ska man få tag i någon som har och kan hantera ett vinkelprisma.
Provade den förut men jag tyckte det kändes så där. Tror det kanske blir bra om man är två st när man gör detta.

Fisch skrev:
Hur noggrant kan det vara? Flukta ut fasadlivet på garaget och parallellförflytta linjen till önskad läge. Använder du fluktkäppar eller armeringsjärn kan du ju kontrollmäta.
Fina tips jag ska prova.
Har även en laseravståndsmätare så jag kanske kan ta lite mått med den också.
 
Hittade denna guide för att sätta grunden när jag väl vet var den ska vara i förhållande till garaget.

Skulle behöva en skiss på detta så jag förstår bättre. Verkar den smart?


Det kanske är bäst att börja med denna för att få det ganska bra från början och sedan gå över till kryssmätning hörn till hörn.

För att veta om ett hörn är i vinkel kan du använda 3,4,5 förfarandet. Dvs. Phytagoras sats i praktisk tillämpning. Mäter du 30 cm från ett hörn längs en sida och 40 cm från samma hörn längs motstående sida, ska diagonalen mellan ändpunkterna bli 50 cm. Men... så kort mätlängd innebär stor osäkerhet för långa sträckor, eftersom även ett litet mätfel får stort utslag. Då kan du välja en multipel. Säg att den är 10 (eller vad du vill). Då får du sträckorna 300, 400 och 500 cm och betydligt större mätnoggrannhet på om sidorna är vinkelräta mot varandra. De bildar alltså en oliksidig triangel med ett rätvinkligt hörn.
Och sen vanlig hörn till hörn kryssmätning.
Tycker det blir för mycket flyttande när man är för långt ifrån från början.

Börja med att bestämma 2 st hörn på huset (lämpligtvis för den längsta väggen), alltså mät ut dem och använd dem som masters. Därefter mäter du upp ena kortsidans längd och vinkel utifrån masterhörnen. Det är alltså viktigt att du både tar med längd och kryssmåttet för att få allt i vinkel.

Efter det gör du samma sak med andra kortsidan, mät lägd och kryssmått. När båda kortsidorn är uppsatta kontrollmäter du avståndet mellan kortsidans "yttre ändar". Skulle måtten diffa så justera snörena/markeringarna (Men flytta ALDRIG dina två masterhörn!).

När du gör utmätningarna så använd dig hela tiden av husets YTTERMÅTT, dvs mät upp en hel rektangel och därefter mäter du fram de "urtag" som skall göras i grunden.

Ett tips är att när du satt upp första snöret (för långväggen) så knyter du fast små snörbitar på den långa linan för att tills vidare markera dina hörn. Utgå ifrån knutarna när du mäter sen och spänn därefter upp nästa lina. Det gör att du justerar in allt med snörena först, och SEDAN pänner du upp nästa lina. Ett tips bara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.