Jag såg inslaget om enstegstätade fasader i Plus på SVT. Det jag undrade över är om denna teknik är unik för Sverige, eller om den även används utomlands. Någon som vet?
mvh Martin
 
Ja, det finns utomlands. Här är ett dokument som nämner problem i USA och Kanada.

Jag såg även ett avsnitt av TV-programmet Grand Designs där det såg ut som om dom använde enstegstätning på ett futuristiskt bygge i England.
 
mycke_nu skrev:
Ja, det finns utomlands. Här är ett dokument som nämner problem i USA och Kanada.

Jag såg även ett avsnitt av TV-programmet Grand Designs där det såg ut som om dom använde enstegstätning på ett futuristiskt bygge i England.
Tack så mycket för snabbt svar. Någon som vet hur det ser ut i vårt närområde, typ Norge, Finland, Danmark, Tyskland?
 
Det kanske ska nämnas att den stora skillnaden är att enstegsfasader på svenska är rätt unika. Termen har fått dålig klang eftersom några av våra stora byggföretag har fått för sig att utföra enstegsfasader på trästomme, som gillar som bekant att mögla om fuktigheten och ventilationen inte är den rätta.

Ämnet har varit uppe till diskussion otaliga gånger. Sök på forumet.
Du frågar om t ex Tyskland. Det utförs miljontals kvadratmeter enstegsfasader varje år i Tyskland, givetvis på stenhus. Det är de facto standardmetod att isolera stenhus med. Visst förekommer det exempel där det kan gå väldigt fel, men då handlar det om fuskbyggen, och ingen byggmetod står emot byggfuskare.
Likande tråd här.
 
isolde skrev:
Det kanske ska nämnas att den stora skillnaden är att enstegsfasader på svenska är rätt unika. Termen har fått dålig klang eftersom några av våra stora byggföretag har fått för sig att utföra enstegsfasader på trästomme, som gillar som bekant att mögla om fuktigheten och ventilationen inte är den rätta.

Ämnet har varit uppe till diskussion otaliga gånger. Sök på forumet.
Du frågar om t ex Tyskland. Det utförs miljontals kvadratmeter enstegsfasader varje år i Tyskland, givetvis på stenhus. Det är de facto standardmetod att isolera stenhus med. Visst förekommer det exempel där det kan gå väldigt fel, men då handlar det om fuskbyggen, och ingen byggmetod står emot byggfuskare.
Likande tråd här.
Bra förtydligande angående trästommen kontra stenhus. Jag har sökt på forumet men inte hittat något om situationen kring enstegstätade fasader utomlands, speciellt då våra grannländer.

Isolde menar att enstegstätad fasad på trästomme i princip endast används i Sverige i någon större skala. Någon som inte håller med och har motbevis?
 
Nya Zeeland:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leaky_homes_crisis

Two government funded agencies (including the Building Research Association of New Zealand) also approved the use of cheap monolithic claddings over this time. These claddings are a textured plaster finish over the top of fibre cement or polystyrene material.
Canada:

http://www.building-inspection.ca/faqs_condos.html

Problemen i Canada verkar inte vara enbart beroende på enstegstätade fasader utan även mer allmänt byggfusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.