Har nyinförskaffat ett halvgammalt hus och har problem med att en huvudsäkring (16 A) går när jag lagar mat (spis + ugn) och tvättar kläder samtidigt. Lite annat som är igång är ett eluppvärmt golv, ventilation med värmeväxlare, fjärrvärmepump och förstås kyl, frys, dator, lampor etc.

Även om det är uppenbart att säkringen ryker vid högre effektuttag så känns det ändå lite klent att den inte klarar av de nivåer jag håller (ingen eluppvärmning, bastu, motvärmare, torktumlare i gång etc). Vad jag förstår kan det vara ett tecken på snedbelastning när det är samma säkring (av tre möjliga) varje gång. Det känns inte troligt att det är fel på någon av av prylarna, för det händer alltid när jag slår på en till större maskin (dvs ugn, spis, tvättmaskin, eller diskmaskin), oavsett vilken.

Frågan är bara hur man får reda på hur mycket de olika faserna är belastade, och hur man i så fall gör något åt det? Är detta något man behöver expertis för att utreda eller kan man göra något som amatör? Eller är enda utvägen att byta upp sig till 20-25A för att kunna leva ett normalt liv?

Hoppas någon kan ge mig lite ledtrådar. Tack på förhand.
 
Du ska nog ta hjälp av en elektriker som hjälper dig att mäta upp belastningarna och ev koppla om. det tar kanske en timme plus ev restid. Du bör vara hemma och "bete" lika som när säkringarna går under tiden han mäter. Skulle du behöva större huvudsäkring fixar han det på en gång, samt skickar in det papper som behövs.
Ska man mäta själv behöver man lite "prylar" och är man inte så säker på vad man sysslar med kan det lätt bli fel. Så när det inte kommer att kosta så många kronor tycker jag att man bör ta hjälp av "expertisen".
 
Det kan ju även räcka med att flytta exempelvis diskmaskin eller tvättmaskin till en annan huvudsäkring. Beroende på hur det ser ut hos dig kan det vara allt ifrån jätteenkelt till lite mera komplicerat. Beror bland annat på vad du har för typ av central och hur "full" den är,
 
Vad du själv kan, och bör göra innan elektrikern kommer, är att summera alla större belastningar och vilka faser de sitter på i centralen. Är det en äldre gängsäkringscentral så är varje rad en fas.

Märkeffekten framgår av typskylten på apparaterna. Utan att behöva räkna speciellt noggrant borde det vara enkelt att se om fördelningen är uppenbart ojämn. Golvvärmen kan vara en bov. Spisen är också intressant huruvida det är en 400 V eller 230 V-spis.
 
Tack för svaren! Någonstans inser jag ju att det klokaste är att inkalla en fackman (som vanligt), men man vill ju lära sig lite emellanåt också så att t ex samtalet med elkillen blir mer givande :)

En rad proppar per fas var ju en typiskt intressant grej att känna till. Betyder det att om det är samma siffra/sak på alla tre rader så är det en tre-fas-pryl (i mitt fall torktumlare och tvättmaskin)?

Spisen har säkring på två rader, vad betyder då det? 400V? När huvudsäkringen går fungerar ett par plattor, och ett par inte, konstigt men kanske normalt.

Kyl/frys, samt fjärrvärmeanläggning har en egen liten modernare säkringsmojäng med 4 "strömbryatrsäkringar" (3 för fjärrvärme, 1 för kyl/frys) i istället för klassiska proppar. Enligt uppgift var det omgjort så för att de inte skulle slås ut av jordfelsbytaren. Kyl/frys lägger dock av när huvudsäkringen går. Kan man då anta att dessa ligger på samma fas som övriga grejer som slutar fungera?
 
Redigerat:
3 säkringar med samma nr betyder helt riktigt att det är en 3-fas grupp, fast som fallet med tvättmaskinen så kan den vara 1-fas och är då kopplad till endast en av faserna.

Allt som dör när säkringen går ligger på den fasen som försvinner. Om en del plattor på spisen fungerar så låter det som att den är på 230 v men fördelat på 2faser. Om den hade gått på 400 v så hade de flesta plattorna blivit fesljummna.

Vad mer än tvättmaskin spis och kyl dör när säkringen går?
 
Föresten 3 säkringar till fjv? Låter lite skumt måste jag säga. Min sitter med en stickpropp i ett väggutag (plus en separat plomberad säkring för mätaren)
 
Matthew_Hopkins skrev:
En rad proppar per fas var ju en typiskt intressant grej att känna till. Betyder det att om det är samma siffra/sak på alla tre rader så är det en tre-fas-pryl (i mitt fall torktumlare och tvättmaskin)?
Ja, normalt är det så.

Matthew_Hopkins skrev:
Spisen har säkring på två rader, vad betyder då det? 400V? När huvudsäkringen går fungerar ett par plattor, och ett par inte, konstigt men kanske normalt.
Helt normalt att spisen fungerar "litegrann" om en huvudsäkring/fas är borta.
 
En enkel grej för att hålla koll på elförbrukningen är en trefas elmätare. Den är inte så dyr och ger en bra uppfattning om hur belastningen varierar. Dock ska strömtransformatorerna kopplas in i centralen av behörig elektriker.
 
M
Alfredo skrev:
Helt normalt att spisen fungerar "litegrann" om en huvudsäkring/fas är borta.
Samtidigt som det är fullt "normalt" att dimma belysningen på toaletten med spisen? (Om "rätt" huvudsäkring har gått)

Missförstå mig rätt här nu, men för gemene hen så bör det nog forskas mer om ett kommande Iproppskåp, det så att alla kan känna sig som hemma :p
 
Det är halvvanligt att det är framdraget tre faser till tvättmaskin+torktumlare och sedan så fördelas de efter vad maskinerna vill ha framme vid en kopplingsdosa vid maskinerna.

Man kan få en ledtråd om hur maskinerna är kopplade genom att ta ur en i taget av de tre propparna och se vilken/vilka maskiner som inte fungerar då. Det är dock inte ett helt idiotsäkert test, speciellt äldre tvättmaskiner/torktumlare kunde vara kopplade på mer än en fas för att få mer värmeeffekt, så det kan verka som om maskinen fungerar men det är sämre fart på värmen om du tar ur en av de tre propparna och "inget verkar hända".


Vad gäller spisen så finns det i princip två varianter.
Den ena varianten är att en propp går endast till ugn, en till två plattor och den sista proppen till de två andra plattorna. En sådan spis är normalt märkt 220/230V.
Den andra varianten är att varje propp matar ena "halvan" av två av de "delar" jag just räknade upp. Om en propp tas ur så kommer t.ex. ugnen och två av plattorna att fungera dåligt men inte vara helt döda. En sån spis är oftast märkt 400V.

Nästa gång huvudsäkringen går så kan du prova att försöka dra igång alla plattor + ugnen på full fart några sekunder. Om något som är "dött" verkar vara påväg att "börja leva lite" så har du en 400V-spis. Annars har du en 230V-spis.

Du kan rätt lätt prova vad på spisen som lägger av om du lossar en propp. OBS att lampan som talar om att plattor är igång oftast är kopplad på en enda fas för hela spisen, medan själva värmen till plattorna kan vara kopplad till en annan spis. (Detta gäller bara om det är en gemensam "spisen på"-lampa, om det är en för varje platta så är de normalt kopplade på samma fas som plattan). Du måste alltså verkligen prova om plattorna blir varma och inte bara titta på "spisen är på"-lampan för att avgöra vilken platta som är kopplad på vilken fas.

Om du har riktig tur så kanske du inte ens behöver anlita en elektriker utan kan hålla reda på att laga maten på "rätt" plattor när tvättmaskinen är igång. Om du har otur så går ugnen på samma fas som tvättmaskinen, det blir svårt att grädda bullarna i stekpannan istället för i ugnen, så då blir det att anlita elektrikern...

Jag tror för övrigt att man kan nästan som tumregel säga att en diskmaskin drar kring 10A och en tvättmaskin och en torktumlare drar 10A om de matas av en fas, men om de matas av flera faser så bör man kolla märkningen. (Om jag inte minns galet har jag t.ex. sett både tvättmaskin och torktumlare som drar 10A på en fas och 5A på en fas, tänkta att användas tillsammans så att de får 10A vardera från varsin egen fas och båda drar 5A vardera från en gemensam tredje fas).

En grej som också kan vara värd att kolla är vad det kostar att öka storleken på huvudsäkringarna. Ofta är det en engångskostnad + ökad årsavgift hos nätägaren (bolaget som ni måste betala elräkning till oavsett vilket elavtal ni väljer). En elektriker behöver först kolla om ledningarna från huvudsäkringarna/elämtaren till elcentralen tål högre ström än nuvarande huvudsäkring. Kostnaden att byta dem om de är för klena kan variera rätt mycket.

OBS att det rätt ofta faktiskt är räknat med att man inte "ska" köra många grejer samtidigt, men ibland är det bara oavsiktligt snedbelastat.

En sak kan sägas säkert och det är att du kan inte köra alla spisplattor + ugnen på max värme flera timmar samtidigt som du kör tvättmaskin, diskmaskin eller torktumlare om du "bara" har 16A huvudsäkringar.
 
För att lösa en 16 A säkring krävs kraftig överlast, bortemot den dubbla strömmen under ~20 min, dvs det handlar om stor (och därmed uppenbar) snedbelastning, eller en stor trefasig "grundlast" last som t.ex en elpatron på 6-9 kW.
Spis + TM + småel bör inte lösa säkringen. Mao bör det inte vara något problem att hitta orsaken. Jag skulle sätta en slant på golvvärmen - vad vet du om den?
 
thewolf skrev:
Vad mer än tvättmaskin spis och kyl dör när säkringen går?
I alla fall ugnen (som finns på eget håll i köket) och lampor i hall och tvättstuga. Men ärligt talat har jag inte riktigt undersökt det ordentligt. Har nog blivit lite stressad av att matlagningen, frysen och tvättmaskinen tvärstannat samtidigt.

thewolf skrev:
Föresten 3 säkringar till fjv? Låter lite skumt måste jag säga. Min sitter med en stickpropp i ett väggutag (plus en separat plomberad säkring för mätaren)
Det står panna, panna, panna, samt kyl/frys ovanför de fyra säkringarna, så jag tror att det är så. Har ingen vanlig stickpropp, utan en ganska grov sladd som går till en igenskruvad dosa under anläggningen.
 
Anders Johansson skrev:
En enkel grej för att hålla koll på elförbrukningen är en trefas elmätare. Den är inte så dyr och ger en bra uppfattning om hur belastningen varierar. Dock ska strömtransformatorerna kopplas in i centralen av behörig elektriker.
Oj, en sådan vore kul att ha. Bland annat eftersom centralen sitter på grannens tomt och man måste pulsa in där i meterhög snö under delar av året. Tack för tipset.
 
yxis skrev:
.
Tack för mycket värdefulla tips. Som sagt är det lite osmidigt att testa saker eftersom skåpet ligger så illa till, men jag ska göra det lite mer nu när det blir ljust och snöfritt.

Hittade manual för spisen och där står det 230V 50 Hz och max effekt 6,5 kW. Men jag ska även utreda noggrannare vad det är för plattor etx som faktiskt påverkas av just denna huvudsäkring.

Jag skulle dock gärna slippa tänka på vilka plattor jag använder medan jag tvättar o s v. Kanske låter jag bortskämd, men jag har inget minne av att husägare i min omgivning har behövt tänka så mycket på sådant. Har heller inget minne från mitt uppväxt av att min inte fick bada bastu eller poppa popcorn medan mamma donade i tvättstugan. :)

Samtidigt har jag läst mig till att 16A är helt normalt för denna hustyp, och därför misstänker jag att något är skevt. Det är alltså inte en eventuell prishöjning jag ororar mig för. Det är heller ingen panik med detta, men förr eller senare inkallar jag nog ett proffs för att kunna slappna av lite (i alla fall när dte gäller detta, har märkt att det finns hel del att bekymmra sig över som nybliven husägare...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.