Tänkte anlita en firma som sköter hela iordningställandet av övervånningen. Allt från Isolering till utskikt, el mm.
Då man hört så mycket om inkompetent folk inom detta område kanske ni kan sparka mig i rätt riktning så jag kan läsa på inför kommande diskussioner med firmor.

Huset är från 30-40 talet med krypgrund.
Mellan över och undervåningen är det isolerat med sågspån (som skall tas bort och ersättas med något). I övrigt är det oisolerat på övervåningen.
Tror att det i golvet på nedervåningen också är sågspån.
I ytterväggar vet jag inte.
Huset han en ventilationstrumma och ventialtionsluckor (som går mit trumman) i de flesta rum på nedervåningen.
Vi har vattenburen värme och tänke nyttja det till övervåningen också med nåra element.

Vad bör man tänka på vad gäller isoleringen?
I golvet/taket mellan under och övervåning?
Ut mot taket?
Ventilation?
Var hittar jag info att läsa på?
Liknande trådar på forumet? Hittar med om folk som vill tillägsisolera kallvindar...


//Jocke
 
JAg vill börja med att säga att jag inte är någon expert.

Men jag hade funderat på att isolera med något material som är bland bart med sågspån då det troligen blir mycket billigare en att byta ut allt.

Sen vet jag inte om du ska ha samma temperatur på övervåningen som på nedervåningen? Vi har valt att bara ha två el-element på övervåningen och ha dörren till övervåning öppen när vi använder gäst rummet på övervåningen men annars så är all värme avstängt.

Troligen kommer alla byggfirmor göra en dyr och omfattande lösning, vilket kanske är bra om man skall ful värme där hela tiden och den gamla isoleringen är i dåligt skick.

Men om den gamla isoleringen är bra men bara behöver kompletteras lite och du kanske till och med kan tänka dig att ha lite svalare på övervåningen så kanske du bara kan kompletterings isolera med cellulosa fibrer och kanske bara köpa två el element för 500 kr styck.
 
Om du ska isolera övervåingen och ha samma temperatur där som på undervåningen så ser jag ingen poäng med att byta ut sågspånen i mellanbjälklaget. Isolering där handlar ju mest om ljud och det är sågspån minst lika bra på som mineralull.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.