Hej!
Sitter och upprättar en kontrollplan för en tillbyggnad av vårt hus på ca 35 kvm.
Var på byggsamråd igår men fick bakläxa på kontrollplanen då jag trodde att det var något vi skulle sammanställa vid byggsamrådet.
Nu är det så att räknar med att kunna installera ventilationen själv (ftx-anläggning) då det är relativt gynnsamma förhållanden, lätt att hållas vid rördragning på vinden mm, men främst för att jag troligen kommer spara ca 50000 kr på att göra det själv.
Ventilationsritning har jag fått med luftflöden och dimensionering anvisat.

Min fundering är eftersom vårt projekt går under gamla PBL eftersom det lämnades in i april förra året så undrar jag om jag måste ange en sakkunnig kontrollant för ventilationsanläggningen eller om det räcker med en dokumenterad egenkontroll. Det är ju trots allt inte förbjudet att installera en ventilationsanläggning själv.

Dock är jag medveten om att det måste göras en funktionskontroll innan anläggningen tas i drift.

Är oerhört tacksam för alla svar jag kan få för jag blir inte riktigt klok på all byråkrati innan man överhuvudtaget kan få börja bygga.

// Henrik Andersson
 
Om du fått bygglov (instämplingsdatum) före 1 maj 2011 så går du som sagt på gamla PBL. Grundkraven i BBR ska alltid följas men om jag minns rätt får byggnadsnämnden göra individuella bedömningar av vilka poster i en kontrollplan där det räcker med egenkontroll. Så det är nog upp till din byggnadsinspektör i praktiken. Personligen tror jag nog att ventilation borde räcka med egenkontroll dvs att du skickar in intyg på funktionskontroll. Sakkunnig ventilation låter väldigt högt siktat för en villabygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.