rickard1 skrev:
vad lägger man mellan stommen och plattorna?/R
MDF + gips.
 
MDF ? vet ej vad det är.
ingen planka ?
hur tjockt gipset ska vara ?
/R
 
reglar, mdf 1,6mm, gips 0,6 mm, fukspärrprimer 3 lager, grafitgråa slätaklinkersplattor 30x30. Bänkskivan blev totalt 6 cm tjock. Grymt snyggt vart det!! ;D
 
Jag läste igår i Gör Så Här ett steg för steg artikel om hur man gör en kaklad bänkskiva.

 
Nu e jag klar med en liten byggarsida med bilder. köksbänken finns under bilder/2004, fast här är inte bänken fogad ännu. Have a peek...

http://213.179.1.200/bygget
 
jeal skrev:
Bänkskivan blev totalt 6 cm tjock. Grymt snyggt vart det!! ;D

Håller fullständigt med, GRYMT var ordet ;) :D

Vilket jättefint litet hus ni får och vilken arbetsinsats :surprised:


//Christina.
 

Jag skulle nog foga med epoxy för att få en tät, hållbar och hygienisk fog.

Angående hygien och köksbänkskivor så har Hospitality Institute of Technology and Management i USA gjort en undersökning av detta.

Kolla på www.thor-sten.se/inprod.htm (rengöring med diskmedel/vatten)eller www.natural-stone.com/contamination.html (rengöring med diskmedel/vatten+desinfektion med vinäger, på engelska) för att jämföra resultaten mellan olika material.

Rätt skrämmande läsning..........

MvH
Thorsten
 
Jag har förslutit med en sk. silicon sealer på fogarna kostar ca 130:- på byggvaruhusen.
 
Thor-Sten skrev:
Angående hygien och köksbänkskivor så har Hospitality Institute of Technology and Management i USA gjort en undersökning av detta.
Rätt skrämmande läsning..........
Varför skulle så många fler bakterier överleva på en slät laminatskiva jämfört med tex. kakel som fogas eller massivt trä ??? Verkar ologiskt :-/

//Christina.
 
Jättesnygga bänkskivor jeal!! Vilket mysigt hus det kommer att bli, men vilket mastodontjobb!! Hatten, eller i mitt fall hucklet, av för dig/er.

Lycka till med fortsatt arbete
// Malin
 
byggimpert skrev:
Varför skulle så många fler bakterier överleva på en slät laminatskiva jämfört med tex. kakel som fogas eller massivt trä ??? Verkar ologiskt :-/

//Christina.
Vet inte med bestämdhet, men kan det inte ha med själva materialet att göra? Det är ju t.ex. så att marmor är bakteriedödande varför det är bra att använda som bakbord i pizzerior.
Men som sagt.....det är bara en gissning.
Institutet är emellertid seriöst, så man får väl förmoda att siffrorna stämmer.

MvH
Thorsten
 
Vi ska oxå ha kaklad bänkskiva, men hur ska man montera diskhon? Går det att lägga diskhon på gipsskivvan och klinkern ovanpå så att det blir en sned kant nedåt av silikon?Blir det stora springor vid fogarna. Vad är det för silikon man ska ta på fogarna för att de inte ska vara så porösa? Tackar för svar/ Carolin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.