Hej,
Jag funderar på att bygga ett hus (1.5 våningshus på ca 150kvm) och har ganska begränsad budget. Vi är inte ute efter att göra mycket tillval, utan snarare ett standard utförande. Det som är viktigt för oss är att vardagsrummet ska ha stora, rejäla fönsterpartier (inga små fönster som i lägenheter från 70 och 80talet).

Min totala budget är på 4.2msek med 0.5 msek i insats och 3.7 msek i banklån. Tomt som vi tittar på kostar strax under 2msek. Men vatten-, el- och avloppsanslutning samt alla avgifter till kommunen kommer vi lätt upp till 2.2msek.
Detta göra att vi "bara" har 2 msek att lägga på hus inklusive markarbete och grunder.

Min fråga till alla som är insatta i priser hos olika husleverantörer eller de som eventuellt har byggt ett "budgethus":
Vilka husleverantörer kan leverera ett hus med en totalentreprenad med inredd övervåning för ca 2 msek?

Tacksam för alla svar! Hoppas detta inlägg kommer att hjälpa flera som har samma dilemma som jag har.
 
Glöm inte att ta med kostnad för pantbrev och lagfart. Vet du hur tomten ser ut? Det är inte ovanligt med tillägg för markarbeten. Anslutning av telefon/fiber?

Smålandsvillan och Älvsbyhus bör vara kandidater?
 
2 miljoner för tomten? Är den på 10 000 kvm eller? Flytta till Skåne istället och sluta betala ockerpriser. Vi köpte vår tomt på 900 kvm för 450 000. Och det bara 30 minuter med tåg från Malmö eller 45 till Köpenhamn. Tänk dig vilket schysst hus du kunde få med en budget på 3,5 miljon på huset istället.

Men för att svara på din fråga. Som ginnfilt sa, Smålandsvillan och Älvsbyhus är billiga. Men det finns också en bra anledning till det. T.ex. så har Älvsbyhus element i hela huset istället för golvvärme och deras priser är med oinredd ovanvåning.
 
diferenzo skrev:
Vilka husleverantörer kan leverera ett hus med en totalentreprenad med inredd övervåning för ca 2 msek?
Kort svar: ingen.

Långt svar: ska du ha ett hus på 150m² för 2 miljoner, det går, men det räcker bara till materialet, du får göra jobbet själv.
 
150m2 på 2 miljoner blir 13 tusen per kvadrat. Borde inte vara helt omöjligt men då blir det cheap charlie-paketet. Träpanel, inget garage, allting i huset får bli det billigaste alternativet. Jag skulle inte vilja bygga nytt och sen känna att man har köpt det billigaste på varenda punkt. Dyr tomt sabbar ju för resten :)
 
Googla på Älvsbyhus och du kommer att upptäcka att det är inget alternativ, om du inte är självplågare med spel som intresse.
 
Kolla på björklidenhus och deras trendserie. De ligger nog närmast till att uppfylla era önskemål. Vi hade väldigt lika förutsättningar som ni. Budget på 4 miljoner och tomt inkl avgifter för 2 och ville helst ha totalentreprenad. Slutade med att vi köpte fiskarhedenvillan och har lagt ner hur mycket tid som helst på huset och byggt jättemycket själva. Vi hade inte heller så höga krav men de vi hade (ryggåstak i vardagsrum var ett måste och takhöjd högre än standard ett "nästan" måste) gick inte att få med de billigare leverantörerna.

Bygget lär hamna på 4,5 innan vi är klara, mycket pga kostsamt markarbete. Som tur var så fick vi 250 000 i vinst på vår lägenhet (hade räknat på noll i våra kalkyler). Och det andra extra är sådant som vi lägger in löpande och ligger utanför själva husbudgeten som tex garage, buskar, blommor, staket, veranda mm.
 
andersmc skrev:
Kort svar: ingen.

Långt svar: ska du ha ett hus på 150m² för 2 miljoner, det går, men det räcker bara till materialet, du får göra jobbet själv.
Jag är inte lika skeptisk som dig och jag tror faktiskt att det ska gå att få ett anständigt hus för 13 - 14 000:- kvm om man väljer rätt och inte bryr sig om så mycket tillval. Jag skulle kanske skippa tanken på totalentreprenad och titta på exempelvis Fiskarhedenvillan eller om man vill ha totalentreprenad Björklidenhus. Men min erfarenhet från en bekant som just byggt nytt och nyligen jämfört priser och standard är att varken Smålandsvillan eller Älvsbyhus var särskilt billiga i slutänden.
 
ginnfilt skrev:
Smålandsvillan och Älvsbyhus bör vara kandidater?
Sist jag kollade erbjöd inte dessa totalentreprenad eftersom dom vill att man kontrakterar grunden separat. Antar att som fortfarande kör samma tveksamma upplägg?
 
cecar33 skrev:
Googla på Älvsbyhus och du kommer att upptäcka att det är inget alternativ, om du inte är självplågare med spel som intresse.
Vad har du för erfarenheter av Älvsbyhus . Älvsbyhus är ett bra hus i mina ögon jag känner många som äger Älvsbyhus och dom är nöjda
 
Älvsbyhus är väl den husleverantör som levererar flest hus i Sverige, så det är inte så konstigt om det finns ett antal missnöjda kunder. Det som talar till Älvsbyhus fördel är väl just att de är stora, inte tillåter några ändringar av layout etc och därmed borde kunna ha bra koll på byggprocessen. Men man skall komma ihåg att även om mycket görs på fabrik under mer kontrollerade former, är de en del som görs på plats - och där spelar hantverkarna en mycket stor roll för slutresultatet.

Om priset är det viktigaste vid val av leverantör tror jag det blir svårt att hitta någon som är billigare än Älvsbyhus.
 
Vi bygger med Björklidenhus. Vi hade liknande önskemål som er men vi valde oinredd övervåning och vår totalentreprenad landade då på 1,7 MSEK. Byggbudgeten ser bra ut men jag måste starkt avråda från Björklidenhus.

Kompetensen hos deras säljare är låg och kommunikationen inom företaget är bristfällig så när man tror att man ska få ett hus enligt specifikation och ritning är det ändå ett lotteri vad som levereras. Ett av många exempel på det är att våra två altandörrar som monterades på fel ställe och trots att vi, den lokala säljaren och ritningen visar att dörrarna ska byta plats spelar det ingen roll. Byggprojektledaren, deras arkitekt och husfabrikanten hävdar att de är rätt monterade.

I slutänden kommer troligtvis fallet hamna i tingsrätten eftersom det verkar vara så Björklidenhus tar hand om sina misstag - de skräms och nonchalerar kunden ända till lagen säger att de gjort fel.
 
Lite tips :

Leta efter ett hus som är lite mndre än ni tänkt men som man lätt kan bygga ut.

Kanske ta kontakt med några byggfirmor som kan tänka sig räkna på ett lösvirkes hus .

Skicka ett pm eller mail så kan jag ge lite fler tips,

/Fredde
 
Fruppe skrev:
Lite tips :

Leta efter ett hus som är lite mndre än ni tänkt men som man lätt kan bygga ut.

Kanske ta kontakt med några byggfirmor som kan tänka sig räkna på ett lösvirkes hus .

Skicka ett pm eller mail så kan jag ge lite fler tips,

/Fredde
Blir inte det ofta mycket dyrare än väntat om det är utbyggnader eller andra mer krävande ingrepp som görs i efterhand? Jag tänker tex på taklyft etc. Tror det kostade ~50k att få lite högre väggliv på plan 2 på ett 1.5-planshus. Skulle man vilja det efteråt skulle det väl kosta 10ggr mer. Slutpriset att välja att bygga 120m2 brukar väl bli billigare än att bygga 100m2 och sen bygga ut 20m2, eller tänker jag fel?
 
Jo absolut är det så att det blir dyrare att göra så.
Men ett alternativ som funkar om man bygger i etapper med tanke på budget och storlek på huset.
Jag tycker inte man ska "tumma" på varken kvalité eller köpa ett hus man inte vill ha bara för budgeten inte håller hela vägen, för det tillkommer ju nästan alltid kostnader som man inte räknar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.