Vi har beställt ett ikea kök där skåpen är av typen abstrakt vit, ljusgrå bänkskiva, vita väggar, svart fläktkåpa med vitt kakel bakom. Det är ett långt avlångt kök som är ganska mörkt och har skåp längst båda sidorna.

Vad skulle ni rekommendera för golv? Hade ursprungligen tänkt ett svart laminatgolv som är lite gråspräckligt, men en snickare sa att man borde undvika laminat samt att jag borde välja ljusa färger pga. det inte kommer in så mkt ljus i köket... Åsikter och tips?

Tror ni vitt kakel skär sig mot den vita väggen/skåpen? Samt åsikter om "tegelstens"-format kakel?

Tyvärr så har jag inga bilder att bifoga i nuläget..
 
Jag har (snart) också ett avlångt kök, vita luckor (applåd) och diskbänk/grå bänkskiva. Vi ska ha ett laminatgolv från Alloc (commercial stone) som är betongfärgat. Ett - enligt säljarna - mycket bra golv då det står emot fukt och är tåligt. Vi har efter en provbit hemma också insett att det är en perfekt färg mot smuts; inget syns (ffa jämfört med ett mörkt alternativ där allting syntes). Jag har dessutom tröttnat lite på trenden med jättemörka golv, så jag tror det blir perfekt att satsa på något ljusare! Vi har inte hittat något bättre golv iaf, framförallt eftersom vi inte vill ha lträ- eller stenimitation (tycker det ser lite billigt ut) i laminat, och riktig parkett eller klinkers är för opraktiskt/dyrt&hårt. Korkgolv är annars ett bra alternativ men dyrare (ca 6-700kr/kvm jfrt med 400 för alloc). Tåligt och mjukt att gå på.

I vårt fall, när jag har ritat upp allt i Ikeasplaneringsverktyg, har vi insett att vi behöver lite färg och "värme" i köket. Vi ska försöka få in lite trädetaljer (kant på bänkskivan, ev foder/lister i trä etc), och även välja en glasskiva istället för kakel där vi kan måla en ganska varm/klatchig färg (funderar på en limegrön variant). Kan rekommendera att rita upp allt i ett program, så får man lite bättre koll på hur det blir!

Någon annan kanske har fler tips som även vi kan implementera? :)
 
Linoleum? Fyrkantiga plattor eller hela ytan?
Gummi? Det där med runda prickar?
 
Hemmakatten
Har sett gummigolvet, tycker det är snyggt, men blir det inte svårt att göra rent runt de upphöjda "prickarna"?
 
Ingen aning, men den typen av golv förekommer ju rätt ofta i offentliga miljöer och de borde väl inte välja golv som behöver skuras med tandborste? ;)

Jag tror inte att prickarna sticker upp så mycket egentligen. Det är nog inte värre än skarvarna på ett klinkersgolv t.ex.
 
Tydligen hopplöst att hålla rent gummigolvet med prickarna. De la in det på dagis och den som städar är så missnöjd.
 
Man tappar mat, porslin och knivar, bestick och stekpannor i ett kök. Klinker spricker och parkett (har det själv) får fula jack från knivarna. Linoleum är snyggt, lättskött och ser bra ute även efter misshandel. Dessutom är det inte halt så när du spillt soppa på golvet halkar du inte som med plastmatta.

Lite tråkigt kanske men mycket praktiskt.

/Anders
 
Jag har ungefär samma kökslösning. Tänker lägga in ett vitt högblankt enfärgat klickgolv (stora plattor) Forbo Ocean. Har någon erfarenhet av ett högblankt enfärgat golv?
 
Hemmakatten
Vi har målat vårt lutade, vitoljade grangolv pga att det blev så fult i köksdelen. Nu är det golvet vitt och blankt vilket innebär att minsta lilla droppe eller hårstrå syns. I princip varje dag (och ibland flera gånger per dag) behöver man tvätta golvet för att det ska se snyggt ut. Nu har vi bara ca 3kvm vitmålat,så det går enkelt att tvätta. Men aldrig att jag skulle vilja ha ett helt golv blankt och vitt. Och då har jag, pga ålder, erfarenhet av en hel massa olika golvtyper och detta vita är det absolut sämsta.
 
Extremt ljusa och mörka golv är opraktiska eftersom allt syns. Låna hem en golvbit och lägg ut i köket, så kan man få en uppfattning av hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.