Hej,

Velar mellan mellanliggande och lösa utanpåliggande spröjs...
Är i stånd att beställa fönster och lutar just nu åt outline. Dessa kan fås med mellanliggande eller utanpåliggande lösa spröjs.
Då jag inte lyckats ta mig ngn utställning som visar mellanliggande spröjs, inte för något märke alls undrar jag hur detta ser ut?
Någon som har fönster med mellanliggande? jag inbillar mig att det ser precis rätt ut från insidan, men hur ser det ut utifrån? Det är ju trots allt en estetisk detalj, annars skulle man inte ha det alls...
Har läst om många som tycker att lösa spröjs blir sneda och ser illa ut, erfarenheter?

Hoppas att med hjälp av er bli lite mindre rådvill... :)
 
Lös utanpåliggande + syns bra utifrån + går att tabort eller byta modell om det skulle visa sig bli fel + vid vitmålade fönster är spröjsen av komposit hos outline, alu om de är aluminiumkläddafönster.
Mellanglas spröjs gåe ej att ändra sig sitter där de sitter. spröjsen (försvinner syns ej i alla vinklar) pga reflexer i glaset utanför, det kan ibland se ut som att det sitter spröjs i en del fönster men inte i alla beroende på betraktarvinkel.
En nackdel med lösspröjs är att den kan bli fladdrig på stora fönster.
 
En annan nackdel med lösa spröjs är att de kan skadas vid fönsterputs, då de måste tas bort då. Man kan också se att, om fästena är i plast., att de blir sprödare ju längre de sitter och om de sitter på södersidan. Så kolla om det finns reservdelar!
 
Om det gäller fönster från Outline( fd Allmogefönster) eller annan etablerad tillverkare så bör det inte vara något problem med ev reservdelar
 
  • Gilla
Ronher
  • Laddar…
toma25 skrev:
Har läst om många som tycker att lösa spröjs blir sneda och ser illa ut, erfarenheter?
Jag tycker ofta det ser billigt ut med lösa spröjs.
 
haavard skrev:
Jag tycker ofta det ser billigt ut med lösa spröjs.
Menar du att det ser dyrare/snyggare/exklusivare ut med mellanglasspröjs?


Lösa spröjs ska inte behöva sitta snett eller sladdrigt. Däremot måste man ju ta bort dem när man putsar utvändigt, och det är ju möjligt att fästena åldras och går sönder. Om man handlar fönster från någon etablerad, välkänd tillverkare bör det dock inte vara några problem att få nya fästen om de gamla gått sönder.

Vad som är snyggast av mellanglas eller utanpåliggande är en smaksak, som jag inte kan råda i. Jag tycker glasdelande är snyggast, men det har ju andra nackdelar.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Menar du att det ser dyrare/snyggare/exklusivare ut med mellanglasspröjs?
Vet inte om jag har sett det.
 
Fasta (utanpåliggande) spröjs är snyggast.
 
Har försökt hitta bilder på hus med mellanglas spröjs samt varit runt och tittat på nybyggda hus utan större framgång. Det är ingen som monterat sådana fönster och kan skicka lite bilder? Gärna mellanglas spröjs av den bredare sorten dvs 45mm. Jag kan bara finna en anledning till att så få har det och det måste vara pga att det är fulare?
 
Lindo skrev:
Har försökt hitta bilder på hus med mellanglas spröjs samt varit runt och tittat på nybyggda hus utan större framgång. Det är ingen som monterat sådana fönster och kan skicka lite bilder? Gärna mellanglas spröjs av den bredare sorten dvs 45mm. Jag kan bara finna en anledning till att så få har det och det måste vara pga att det är fulare?
Lite lustigt, med tanke på att enda anledningen att ha spröjsen är för att det ska bli snyggare... (y)
 
harry73
Stefan Bengtsson skrev:
Lite lustigt, med tanke på att enda anledningen att ha spröjsen är för att det ska bli snyggare... (y)
Eller så har kommunen olika krav på att huset får en traditionellt fönstersättning, och de tycker att spröjs hör till, men då är födelen med utanpå liggande att man kan ta bort dom i efterhand.
 
  • Gilla
Rick89
  • Laddar…
Vi velar mellan att ha mellanglasspröjs eller fast mittpost med ett utan påliggande spröjs. Modellen skall vara flaggspröjs. Fördelen med mellanglas är att putsning av fönstren blir mycket lättare samt att dom är ca 25-30000 billigare än de med fast mittpost. Fönstertillverkaren vi skall ha vill ej göra spröjs av utanpåliggande modell pga att endel av våra fönster är 210 långa och pga detta kan det bli skallerljud från spröjsen när det blåser.
 
Hade utanpåliggande spröjs i fönster i vår förra Brf och tyckte det var ett jäkla smäck, trots att det var svensktillverkade fönster. Har valt spröjs mellan glasen (2 glas) för att slippa ta av vid putsning. Hoppas vi valde rätt.
 
Som det ser ut nu lutar det åt utanpåliggande bred alu spröjs. Vi väntar på prisinfo på 66mm och 30mm. Antagligen lite billigare med bred lösttagbar spröjs än fast mittpost med 1st spröjs hoppas vi iallafall.
 
T toma25 skrev:
Hej,

Velar mellan mellanliggande och lösa utanpåliggande spröjs...
Är i stånd att beställa fönster och lutar just nu åt outline. Dessa kan fås med mellanliggande eller utanpåliggande lösa spröjs.
Då jag inte lyckats ta mig ngn utställning som visar mellanliggande spröjs, inte för något märke alls undrar jag hur detta ser ut?
Någon som har fönster med mellanliggande? jag inbillar mig att det ser precis rätt ut från insidan, men hur ser det ut utifrån? Det är ju trots allt en estetisk detalj, annars skulle man inte ha det alls...
Har läst om många som tycker att lösa spröjs blir sneda och ser illa ut, erfarenheter?

Hoppas att med hjälp av er bli lite mindre rådvill... :)

Hej hej hur blev det tillslut? vi funderar också på mellanglasspröjs, har en i släkten som har fast mittspröjs med mellanglasspröjs till dom små avdelande rutorna och det ser bra ut tycker vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.