Har ni några bra tips på en klättrande ros att plantera i öst/sydläge?
Gärna väldoftande och röd nyans.
Eller något annat fint som klättrar bra och inte behöver börja om från nol varje år.
 
Det finns mängder av klätterrosor för öst/sydläge. De flesta vill gärna ha mycket sol. Sedan är frågan om du vill ha remonterande eller inte. Blomkraften blir kraftigare och mer 'hysterisk' om den inte är remonterande - men under kortare säsong. Praktiskt är att ha två olika med skilda blomperioder. Att komplettera med klematis kan bli väldigt effektfullt.
 
Om du inte har något emot att ha en ros som många andra har så är Flammentanz en klassiker. Den blommar överdådigt en enda gång under hela juli. Den har dock ingen doft.

Det finns många andra röda klätterrosor, vissa av dem är dock benägna till sjukdomar som rost och svartfäcklssjuka. På senare tid har kanadensiska odlare tagit fram nya sorter som håller sig friska och passar i vårt klimat. Finns nog några röda klättrare i det sortimentet också.

Om du återkommer med mera precisioner om vad för slags ros du vill ha så kan du få flera tips.

Fundera också över om du vill ha en ros som växer sådär lite lagom till en spaljé, eller om du vill ha en starkt växande ros som kan klä in en hel pergola.
Vad är det för stil på huset? Gammalt torp eller mexitegel från 70-talet. Varje hus har sin passande ros.

Öst/sydläge är jättebra för rosor eftersom de vill ha mycket sol.
 
Redigerat:
50-tals tegelvilla. Tanken är att den ska växa upp för en stolpe och ett trappräcke.
Lägger upp en bild när jag kommer hem.
 
Om det är rött tegel kanske det inte är snyggast med röd ros, utan bättre med en färg som bryter av från väggen. Vitt eller gult. Rosa går också. Beror på hur rosen ska stå i förhållande till väggen.
 
wksdcm.jpg

Bilden är tagen nu vid halv två. Skuggan har redan nått den tänkta planteringsplatsen.
 
Åhå. Gult tegel. Då passar rött fint. Att det redan är skugga kanske är problematiskt. De flesta rosor behöver minst 6 timmar sol per dag under växtsäsongen. Vad tror du om det?

Sedan vill inte rosor stå alltför torrt. Hur ser det ut med dränering runt huset? Kanske funkar om man planterar rosen vid trappans lägre del och sedan leder fram den mot huset.

PS. Vet du vilken klimatzon det är?
 
Redigerat:
Solen går upp direkt på trappen. Planen är att plantera nere vid stolpen och låta den sprida sig längs räcket och uppåt på stolpen om den själv behagar.
Huset är nydränerat så jag får göra lite markarbete enkom för rosens skull.
Anderstorp i småland. Södra delen av jönköpings län. Zon 3 är det tror jag.
 
Darth Peter skrev:
Solen går upp direkt på trappen. Planen är att plantera nere vid stolpen och låta den sprida sig längs räcket och uppåt på stolpen om den själv behagar.
Huset är nydränerat så jag får göra lite markarbete enkom för rosens skull.
Anderstorp i småland. Södra delen av jönköpings län. Zon 3 är det tror jag.
Skulle säga zone 4 och är det inte helt gynsamt i bra läge med sol och kanske lite blåst, så minst zone 4 för god tillväxt när du väljer.
 
Om vi bortser från ros-sortimentet, finns det något annat blommande och klättrande, mer passande för mina förutsättningar?
 
Jag tjatar på om Flammentanz. Den skulle passa i färg och stil till huset. Den är relativt skuggtålig och den klarar ända till zon 6. Har dock bara svag doft.

Ett aber: Den blommar på årsskotten, så om årsskotten fryser bort varje vinter så blir det inte mycket till blomning. Jag har själv mina rosor i zon 1, så jag vet inte hur rosägare norrut gör med sina klätterrosor. Jag antar att man måste knyta ner dem och täcka med granris för att förhindra frysning.

Kanske någon annan här på forumet har erfarenhet av Flammentanz i zon 3-4 och hur ni sköter den. (Måtte vara en av sveriges vanligaste röda klätterrosor)

(återkommer med fler tips senare)
 
Har nu tittat runt lite. Vad gäller skuggtåliga röda klängrosor som klarar zon 4 och däröver så hittar jag bara Flammentanz och Hiawatha. Alexander Girault går upp till zon 3. Om du kan tänka dig en något lägre (120-150 cm) så är Henry Martin ett bra alternativ som dessutom doftar starkt.

Andra bra rosor kräver minst 6 timmar sol om dagen. Om växtplatsen ligger på gränsen för att klara det så kommer effekten bli att rosen blommar dåligt (och då är det liksom inte stor mening med den...)

Om du tror att soltimmarna räcker så föreslår jag du tittar på två kanadensiska rosor: Quadra och Henry Kelsey.

Om du kan tänka dig en vit ros så är Polstjärnan både härdig och relativt skuggtålig.

Bilder och information om dessa rosor hittar du bland annat på:
http://www.rosenposten.dk/ (här hittade jag info om vilka rosor som tål skugga)
http://www.floralinnea.se/
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ (där privatpersoner skriver om sina erfarenheter med olika rosor)

Vad gäller andra möjliga klätterväxter så tänker jag:
Pipranka (koreansk?)
Någon slags kaprifol (vet ej angående zon)
Någon Klematis
Ta en titt på Allt om trädgårds lista för klätterväxter. Kanske får du idéer...
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/?categories1=10&query=*&searchType=categories

I E-plantas sortiment finns många klematis som klarar kalla klimat:
http://www.eplanta.se/index.asp

Lycka till!
 
Redigerat:
Hittade en zonkarta nu. Vi ligger i zon 4, på gränsen till fem.
Känns inte som att rosor och mina planer kommer bli verklighet.
Jag kollar vidare på klematis och pipranka.
 
Kom på en till: kolla om klätterhortensia skulle funka vid trappan.

Ge inte upp hoppet om rosor men välj en soligare växtplats. Bland buskrosorna finns det många som funkar ända upp i zon 6-7. Framför allt i grupperna Pimpinellrosor och de Kanadensiska. Även många Alba-rosor funkar. Det finns rosenträdgårdar ända uppe i Norrbotten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.