Har aldrig anlitat hantverkare, men nu skall vi inreda vår övervåning med allt från isolering, el, golvläggning, element osv...
Har aldrig ens sett en offert?

Om vi struntar i det här med vikten av referenser utan fokuserar på det offerttekniska... :)

1. Vad bör man tänka på när man frågar efter en offert?
2. Specar man ner exakt vad man vill ha för golv, element och fönster etc, eller brukar det exkluderas i offerten och mtrl-kostnaden läggs sedan på?
3. Brukar de uppskatta antal timmar så man ser det?
4. Brukar de detaljspeca de olika kostanderna i offerten. Tex kostand för isolering, sedan för gipsskivor osv eller är det mer åt klumphållet?

Har säkert 1000 frågor, men det finns säkert något om detta redan, men hittar inget.

//Jocke
 
1. Att du får med ALLT du vill ha gjort. Det som inte är med i offerten är "extra arbete" och då tillkommer timpris och materialpris oftast, som kan vara mycket högre än vad du tror.

Du kan aldrig vara för noggrann i dina detaljer här.

Det är väl även bra att få med ett start och slutdatum och vad som händer om inte detta följs, tex vite/prisavdrag.

2. Ja, du skriver ner exakt hur du vill ha det. Viktigast är väl att få med ytskikten, dvs vilka tapeter och golv du vill ha tex då det kan skillja väldigt mycket i pris på dessa saker.

3. Vet ej. Det beror på om du vill ha det eller inte.

4. Samma som 4an.

Jag rekommenderar dig att du sätter dig ner, kanske tar hjälp av nån kunning kompis eller så och går igenom och skriver ner exakt vad ni vill ha gjort innan ni lämnar iväg det till olika firmor.
 
Betala aldrig i förskott.
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Ingen seriös firma kräver något i förskott.
Är det ett väldigt stort projekt kanske en delbetalning kan komma på fråga, men det bör göras upp vid offertskrivningen.

Vill de att du betalar för material eller liknande i förskott, välj en annan firma!
 
Specificera så noggrant du bara kan, begär ett fast pris och ta sen in flera olika offerter. Ha en kommunikation med entreprenörerna; de kan ha förslag om hur arbetet kan förenklas eller material som fungerar bättre.

Bry dig inte om att få någonting specat i antal eller styckekostnader. Sådant gör bara situationen förvirrad både för entreprenör och kund. Om du får en offert som lyder "20 timmar á 650:-, totalt 13000" så vet ingen vad det egentligen är som offereras. Om det tar längre eller kortare tid, kommer priset att höjas eller sänkas då?

Det enda du är intresserad av är slutsumman.
 
Offert är nästan alltid dyrare än Löpande i slutändan. Om man har en bra, vettig firma förstås. Med löpande kan man göra ändringar under projekttiden utan större kostnader allt eftersom förutsättningarna blir mer uppenbara när man öppnar väggar och golv. Med offert blir det extra blanketter, påslag och ja hur mycket som helst.

Löpande så betalar man för material och timmar som går åt.
 
sj6 skrev:
Offert är nästan alltid dyrare än Löpande i slutändan.
En vanlig myt som hantverkare brukar framföra. Men det är fel. En heltäckande offert som är skapad i konkurrens är det bästa alternativet.

Sen finns det firmor som trixar. Man ser till att viktiga saker är utelämnade från offerten, man skriver den medvetet tvetydig så den kan tolkas olika. Sen kan man ta hur mycket betalt som helst när det blir ändringar och tillägg. Så det gäller som sagt att hitta en seriös firma.

Jag blev själv, i början på min karriär som husägare, grundlurad av en VVS-firma på just detta sätt. Men jag har också haft en firma (en golvläggare) som jobbat mot fast pris och som varit helt ärlig.
 
andersmc skrev:
En vanlig myt som hantverkare brukar framföra. Men det är fel. En heltäckande offert som är skapad i konkurrens är det bästa alternativet.

Sen finns det firmor som trixar. Man ser till att viktiga saker är utelämnade från offerten, man skriver den medvetet tvetydig så den kan tolkas olika. Sen kan man ta hur mycket betalt som helst när det blir ändringar och tillägg. Så det gäller som sagt att hitta en seriös firma.

Jag blev själv, i början på min karriär som husägare, grundlurad av en VVS-firma på just detta sätt. Men jag har också haft en firma (en golvläggare) som jobbat mot fast pris och som varit helt ärlig.
Är det renoveringer/service så vet man oftast inte exakt vad man har att göra med förrän man börjar riva väggar och golv. Då kan förutsättnigarna ändras drastiskt och då kommer extra-tilläggen in. I ett löpande avtal så löser man de problem som uppstår vid sådana situationer utan tjafs. Man betalar för det som utförs.
 
sj6 skrev:
Är det renoveringer/service så vet man oftast inte exakt vad man har att göra med förrän man börjar riva väggar och golv. Då kan förutsättnigarna ändras drastiskt och då kommer extra-tilläggen in. I ett löpande avtal så löser man de problem som uppstår vid sådana situationer utan tjafs. Man betalar för det som utförs.
Har man satt ett fastpris så finns det marginaler för det oförutsedda i detta (inom rimliga gränser). Fastpris innebär därmed att hantverkaren tar på sig en risk till skillnad från löpande räkning där kunden tar hela risken.

Principen är exakt densamma som för bunden/rörlig ränta, elpris etc...
 
Nimajneb skrev:
Har man satt ett fastpris så finns det marginaler för det oförutsedda i detta (inom rimliga gränser). Fastpris innebär därmed att hantverkaren tar på sig en risk till skillnad från löpande räkning där kunden tar hela risken.

Principen är exakt densamma som för bunden/rörlig ränta, elpris etc...
Precis och det innebär ju att de måste "salta" offerten då ju?

Så hade ju jag resonerat om jag haft eget.
 
Jag tycker nog att det kan vara OK att betala för material som levererats hem till mig, men jag kanske är för snäll?
Arbetskostnad däremot ska man nog vara försiktig med att betala innan slutbesiktning.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag tycker nog att det kan vara OK att betala för material som levererats hem till mig, men jag kanske är för snäll?
Arbetskostnad däremot ska man nog vara försiktig med att betala innan slutbesiktning.
Finns de som delfakturerar vid större projekt eller projekt med längre väntetid mellan gångerna man kan komma och göra nästa moment men då betalar man fortfarande bara för det man fått gjort. Material skulle ju kunna ingå i en sådan om det är levererat inför nästa moment?
 
sj6 skrev:
Precis och det innebär ju att de måste "salta" offerten då ju?

Så hade ju jag resonerat om jag haft eget.
När man lämnar en offert så får man efter omständigheterna kompensera för de eventuella komplikationer som kan tillkomma. Men hur mycket man kan kompensera har väldigt mycket med marknadsläget att göra. Finns det gott om jobb så har näringsidkaren liten orsak att riskera nånting. Det är dumt att behöva jobba hela veckan med ett jobb som man bara får betalt för måndag-onsdag för, om man då missar ett jobb på torsdag-fredag.

Men i ett annat marknadsläge kan det se helt annorlunda ut. Om det är brist på jobb får näringsidkaren resonera annorlunda. Då kanske alternativet "få betalt för tre dar men riskera att behöva jobba fem" ställs mot "kompensera för mycket och inte få något jobb alls under hela veckan". Då är man förmodligen betydligt mer villig att chansa.

sj6, du har ju i andra trådar berättat att du är lärling. Jag förmodar att du då precis har slutat skolan och börjat jobba. Du har verkligen kommit rakt in i hetluften. Just nu är det väldigt stor efterfrågan på hantverkstjänster, större än tillgången, faktiskt. (ROT-avdraget är en orsak till detta, men givetvis inte den enda.) Hantverkarna har ett övertag över kunderna. De kan diktera villkoren, de behöver inte fjäska för någon. Förlorar de en kund spelar det ingen roll, det finns andra kunder så det räcker och blir över.

Om man är ny i branschen är det kanske lätt att få uppfattningen att det är så här det är, alltid. Men så är det inte. Konjunkturerna svänger. Vi vet inte när, men vi vet ATT det kommer att svänga. Efterfrågan på hantverkstjänster kommer att minska. Jobben kommer inte att räcka till all dessa nystartade XY Bygg och NN Snickeri som har poppat upp. En förutseende hantverkare kanske väljer att redan nu börja vårda sina kunder, för att ha några kvar när de dåliga tiderna kommer.
 
EyEr0n skrev:
Ingen seriös firma kräver något i förskott.
Är det ett väldigt stort projekt kanske en delbetalning kan komma på fråga, men det bör göras upp vid offertskrivningen.

Vill de att du betalar för material eller liknande i förskott, välj en annan firma!
Vilket skitsnack. Det är väldigt vanligt.
 
EyEr0n skrev:
Ingen seriös firma kräver något i förskott.
Är det ett väldigt stort projekt kanske en delbetalning kan komma på fråga, men det bör göras upp vid offertskrivningen.

Vill de att du betalar för material eller liknande i förskott, välj en annan firma!
Det är kloka ord. När firmor börjar vilja ha betalt i förskott är det en stor varningsklocka som ringer. Det kan indikera att de är på fallrepet eller att de inte får kredit hos sina leverantörer, vilket också är ett dåligt tecken. Risken finns också att du står med ett helbetalt men halvfärdigt jobb. Vid en eventuell tvist är dina påtryckningsmedel ytterst begränsade.

Men normalt kommer detta med förskott inte ens på tal. De flesta firmor är ju trots allt seriösa. Däremot kan du inte automatiskt räkna med att få trettio dagars kredit. Näringsidkaren har ju enligt konsumenttjänstlagen rätt att få betalt vid anfordran när arbetet är klart. Det kan alltså innebära kontant betalning, och det kan i vissa fall vara väldigt opraktiskt. Så det är förmodligen enklast för bägge parter att man har skrivit in en acceptabel kredittid i avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.