Jag har ett litet kök på 9kvm som ska fixas till. Väggar skall spacklas, ett dörrhål skall sättas igen med gipssskiva, tapet skall rivas från en vägg. Undertak skall tas bort, väggar skall målas.

Vad är en rimlig timkostnad för detta?

Jag har fått en offert på 20.000 inkl moms exkl rot. Då gäller det 2 gubbar i 2.5 dagar, dvs 500kr/timmen.

Är det ett rimligt timpris/tidsåtgång?
 
Skulle nog tycka att det är ganska ok. Uppskattar det själv till 2 dagar och inte 2.5. på två man. Det är ju spacklingen som drar ut på tiden med tork och slip. Resten av jobbet gör dom till stor del medan spackel torkar på någon av väggarna gissar jag.
Sen riva tapet - Det kan gå fort lika gärna som det kan ta en evighet.
Restid inkluderat dessutom?

Sen kan jag tycka att på 9kvm så jobbar inte 2 man dubbelt så fort som en, snarare så att man trampar lite på varandra.
 
Någon restid diskuterades inte. Det var ett fast pris på arbetet.
Priset är exklusive material. Vet inte hur mycket det kostar med spackel/färg/gips men det blir väl nån tusenlapp på det gissar jag? Kommer en till hantverkare som ska lämna offert. Får se vart han lägger sig i pris.

Svårt det här när man inte har anlitat nån tidigare och man inte har nån koll på rimliga timpenningar och tidsåtgång på jobbet.
Jag sökte lite och det verkar som att ~340kr exkl moms är en rimlig timpenning? Så har jag nåt att jämföra med iaf..
 
Kimp skrev:
Någon restid diskuterades inte. Det var ett fast pris på arbetet.
Priset är exklusive material. Vet inte hur mycket det kostar med spackel/färg/gips men det blir väl nån tusenlapp på det gissar jag? Kommer en till hantverkare som ska lämna offert. Får se vart han lägger sig i pris.

Svårt det här när man inte har anlitat nån tidigare och man inte har nån koll på rimliga timpenningar och tidsåtgång på jobbet.
Jag sökte lite och det verkar som att ~340kr exkl moms är en rimlig timpenning? Så har jag nåt att jämföra med iaf..
Precis, har sett priset på mellan 325-375kr/timme ex. moms så 340-350/timme är skäligt.
Fast pris jobb räknas väl så att det finns en del marginal om något går snett.

Får räkna att en 10liter färgpyts beroende på kulört kan hamna på 4-500, i kök skall du ha annan glans så den kan bli dyrare. En spackel balja 400, gipsskivor 2 stycken för minst 120/stycket. Regelverk i dörrhålet, 100 spänn. Vill du skruva upp något på den väggsnutten så bör de sätta OSB bakom gipsen så då är det en 300 till för OSB båda sidor. Förbrukningsvaror säkert 300 eller mer (Papp, skruv, maskeringstejp osv) Räknar du 2000 i material så torde det vara rimligt men inte omöjligt att det blir en del dyrare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.