Hej,

När Vi köpte vår tomt visade mäklaren på ett ungefär vart tomtgränsen går, det finns några märken (stålrör) i marken som visar några av hörnen men andra är tydligen uppgrävda.

Nu skulle vi vilja veta exakt hur gränserna går av olika anledningar och jag undrar om det är Lantmäteriet vi ska vända oss till? Vad kan det tänkas kosta, ngn som har en aning?

Tack på förhand
 
Faktiskt får även kommunen och privata mätfirmor utföra s.k. "gränsutvisning", dvs de kommer och markerar med en träkäpp, spray eller liknande var gränsen går. Det tar nog högst ett par, tre timmar som du får betala för. Men i vissa fall kan fastighetens gräns vara osäker, så då bör lantmäteriet först utreda gränsens läge (vilket kan kosta en del). Och vill du få nya juridiskt bindande gränsrör är det bara lantmäteriet som för göra det.
 
Om du loggar in på tjänsten Min Fastighet hos lantmäteriet så finns din tomtkarta där, troligtvis kan du ta ett långt måttband och räkna ut var de saknade pinnarna ska stå själv.
 
Glöm isåfall inte att längden i den kartan avser horisontell längd, inte lutande längd...
 
Precis, man får friska upp trigonometrikunskaperna från skolan men lite beroende på hur många pinnar som saknas så bör du kunna mäta ut det med säg nån decimeters noggrannhet i alla fall ganska lätt.
 
Tomtkarta har jag där gränserna är utsatta och den visar att det ska sitta pinnar i marken men som vi nu insett är borta.
Vårt problem är att vi inte exakt vet vilken mark som är vår och vilken som är grannens, tex är vår uppfart enbart 4 m bred (fattar inte hur de kunde göra den så smal vid avstyckningen för ca12 år sedan) med en sluttning upp till ena grannen där de troligtvis äger sluttningen och mot grannen till vänster står en fyra meter hög häck som ska stå på vår mark. Eftersom vår uppfart är så tajt och vi har problem med tex snöröjning och eventuellt vill ta ner häcken så vill vi veta exakt var gränsen går. Dessutom är vår tomtgräns mot granenn vänster om uppfarten en bit bakom häcken längre upp på tomten och denna mark använder sig grannen av. Det är en lång röra detta och vi skulle egentligen bara vilja veta exakt vart gränserna går för att fatta beslut därefter.
Även om grannen vet att marken bakom häcken mot dem är vår så känns det olustigt att gå där och mäta eftersomde t känns om vi gör intrång hos dem.

Så vad jag vill är att ngn kunnig mäter ut exakta gränser och eventuellt sätter ner tre nya markeringar där de verkar vara bortgrävda, dyrt låter det som det är.

Men om vi nu skulle välja att försöka mäta ut punkterna på åtminstone två av ställena bör man väl ha ngn form av gps eller dylikt för att lägga in ngn form av koordinater att utgå ifrån? Låter krångligt :(
 
du kan ju alltid ringa Lantmäteriet och be om en offert, finns det en potentiell grannkonflikt kanske det är värt tusenlapparna att få det rätt och riktigt mätt (se gärna till att grannen är med när mätningen görs om det går).

Gps behövs inte och är inte särskilt exakt, långt måttband och gradskiva så du kan mäta upp vinklarna på tomtkartan borde räcka.
 
Tack robbanonline, jag har skickat en förfrågan till lantmäteriet men ska göra ett försök själv därhemma att mäta från grannen bredvid och se om vi iaf kan få två punkter rätt själva (förutsätter iofs att de har sin markering på plats i marken...)
 
berätta vad de tog (har liknande funderingar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.