Vi har tittat på ett gammalt hus, liknande norrbottensgård men i ett större format.
Huset har torpargrund med en liten matkällare eller vad det är, på ena kortsidan av huset, dörren sitter i själva grunden och utrymmet är tillräckligt stort för att kunna stå upprätt därinne, men det finns alltså ingen källare till huset, bara det utrymmet. Huset har inte varit bostadshus på väldigt många år och den enda uppvärmningen verkar ha kommit från ett par direktverkande element på nedervåningen. På ovanvåningen är det tämligen orört och där finns en gammal rostig järnspis. Vi har sett spår av en kakelugn på nedervåningen, och det ha funnits två skorstenar har vi sett på gamla bilder.
Min fråga är alltså, hur värmer man upp huset på bästa sätt utan att förstöra det kulturhistoriska värdet? Det finns ingen varmvattenberedare eller någon panna i huset.
Har ni några bra tips?
 
Ska ni ha det som permanentboende i Norrbotten så kräver det ett väl fungerande system. Är det ett permanentboende vi talar om? Hur stora ingrepp accepterar ni (är det ok att dra rörledningar för ett vatteburet system värmesystem)? Vilka ska bo där (barnfamilj eller ett pensionärspar, det är stora skillnader i förutsättningar att elda t.ex.).

Om du har en åtkomlig torpargrund är ju rördragning för vattenburen värme i hela nedervåningen gjort i ett nafs och i stort sett osynlig. Övervåningen naturligtvis lite svårare.

Vi bor själva i Norrbottensgård i Norrbotten och har nyligen satsat på jordvärme ordentligt dimensionerad, med så dold rördragning vi bara kunnat. Vi känner att bevara känslan i huset är viktigt samtidigt som det måste vara smidigt och modernt med driften av systemet. Vi hade direktverkande el innan och det var både dyrt och med fula gamla radiatorer.

Så utan att veta särskilt mycket om förutsättningarna skulle jag säga värmepump med jord eller bergvärme, gärna i kombination med en eller ett par eldstäder (för att hjälpa VP:n att inte använda eltillsatsen när det blir lite bitigt kallt).
 
Ja om vi köper huset så ska det vara permanentboende, vi är två vuxna och två små barn :)
Rörledningar har jag läst någonstans att man kan gömma dem bakom golvsocklar och dylikt.
Tack för svar!
 
Vi drar ett vattenburet system med jordvärme just nu. Vi har valt att göra alla vatten-och värmerör synliga och med flera välplacerade avstängningskranar. Detta är för att kunna stoppa vattenläckor i tid...... nu gör vi allt själva och då vet vi att dessa lösningar vinner mest gehör hos försäkringsbolagen. Vi målar rören för att de ska smälta in bättre och när ett rum är färdigmöblerat så syns det inte så mycket. Vi drar inte i salen av rent antikvariska skäl. Värmesystem är också en årsring i huset och alla har vi ju numera badrum så jag tycker att man ska väga merarbetet med att gömma rören mot risker och reparationsbehov. Dessutom ger rören en del värme.... :) I alla byggnader med vatten indraget är det inte om en vattenläcka inträffar utan när som gäller .:/
 
Jag har tänkt på samma sak, att man kan måla rören också så att de smälter in bättre, känns helt okej!
Tack för bra tips Gafsan :)
 
Det är alltid trevligt med kakelugnar och andra eldstäder men antagligen behöver ni vattenburen värme för att få tillräcklig komfort när huset ligger i Norrbotten.

Om ni vill elda med ved eller pellets kanske det kanske finns något lämpligt uthus där ni kan göra ett pannrum och sen dra en kulvert in till huset? Det är inte speciellt komplicerat. Även om det går att stå i krypgrunden är det smidigare att ha det utanför huset i så fall, på grund av hanteringen.
 
Problemet är att det inte finns några uthus, det enda som finns kvar är huset, allt annat verkar ha rivits och en stor del av tomten har sålts bort.
Jordvärme kan eventuellt vara något för oss, eller bergvärme och så kakelugnar och vedspis som komplement.
 
I vårt 1800-talshus har vi följande mix: 4 kakelugnar, 1 gjutjärnskamin (+ gammal vedspis och bakugn), luft-luftvärmepump, och oljefyllda el-element. När man känner för att elda så räcker 2 kakelugnar + gjutjärnskaminen fint, även när det är kallt enligt stockholms-mått. LLVPn gör rätt stor nytta för den skjutsar runt värmen från ugnarna, men det beror också på planlösningen. Den låter en del, så den är ofta avstängd när vi sitter i vardagsrummet.

Hade det inte redan funnits LLVP + hyfsat nya el-element när vi flyttade in hade jag nog också kollat på jord/sjö/bergvärme, men nu funkar det bra så vi kör på det här tillsvidare.
 
Byggnadsvårdsförtjust, var i Norrbotten finns huset? Hur är isoleringen i huset i dagsläget, fönster, tak och väggisolering? Är huset vindtätt?

Är ni gör det självare eller kommer ni att köpa hantverkstjänster för de jobb ni tänker er (påverkar prisbilden av era val en del)?
 
S
om ni ej kommer göra något själva. va beredd på att det ej kommer vara billigt
 
Och huset finns i Piteå. Isolering behöver garanterat göras om, gamla tätningar överallt :)
 
Att det kommer kosta vet vi. Men tanken är att få huset billigt eftersom det är ett ruckel och då finns det mer krut att lägga på renovering.
 
Hej Byggnadsvårdsförtjust.

Jag avundas dig.. ..och samtidigt inte.
Även vi köpte ett "ruckel" "billigt", för att få råd att renovera.
Fast det blir alltid dyrare än man trott att renovera, oftast mycket dyrare. Samtidigt är det väldigt kul ;)

Hursom.
Vi valde pellets, för att behålla en uppvärmd murstock och den luftväxling det medför.
Nu vet jag inte vad ni kommer att ha för effektbehov, men "större än Norrbottensgård" och "Piteå" låter som stort effektbehov, då kanske det kan vara värt att titta på en flispanna? Kanske kan du köpa en gammal traktor med skopa och tippa in flis rakt i pannrummet (dvs i krypgrunden) ?
Man kan ju alltid komplettera med en vedpanna. Jag vet att flis är billigt / kWh, men jag vet inte riktigt hur billigt, i jämförelse med ved.

/ Fredrik
 
Tyvärr finns inget utrymme för traktor på gården, stora delar av tomten verkar ha sålts och baksidan är mest en brant backe, huset står på en ganska hög backe,vad jag kunnat se på bild har tomten varit riktigt stor, men idag står ett grannhus där och grannens stängsel går ganska nära husets framsida..däremot funderar vi på om jordvärme kunde fungera, vi kommer ju ända inte kunna använda baksidan till något speciellt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.