Hittade en tysk sida som säljer markiser billigt:
http://www.exclusiv-home.de/Kategorie/1/Markisen.htm

T.ex. en helkassett-markis 4x3m, eldriven, med belysning och fjärrkontroll kostar ca 12500kr inklusive hemtransport. I Sverige får man betala det dubbla.

Sidan verkar seriös och de verkar ha sålt en hel del av dessa markiser. Men hur vet man om markisen är något att ha?

Tyskland är generellt sätt billigare på många varor, speciellt för lite dyrare saker där de svenska butikerna inte konkurrerar så mycket med varandra. Detta borde förklara en del av det lägre priset.

Ett test jag försökte göra var att leta efter märken som säljs i Sverige, fast i Tyskland. Hittade dock inte så mycket. Produkterna har antagligen olika namn på olika marknader, ännu ett tecken på bristande konkurrens.
 
Tja, det finns en svensk hemsida som heterhttp:// www.markisrea.se som är rätt konkurrenskraftiga
 
Det blev till slut en Markilux 990 med Somfy motor, fjärr och Sunsilk duk. 21 000:-

Tyskarna höjde plötsligt priset till 14500 och deras Markis verkade inte ha så bra kvalitet, bl.a. så vägde den dubbelt så mycket och var rejält stor. Markilux lösning med kedjor istället för vajrar verkade också bättre. Sedan är det ju trevligt att ha garanti hos ett lokalt bolag om något skulle strula.
 
Även jag har spanat in markiserna fr. Exclusive-Home. Priset för en 4mx3m(3m utfall) är 13000:- (inklusive frakt). Markilux 990 ger onekligen ett smidigt intryck. Men med fjärrkontroll går en sådan lös på 28000:- här i Göteborg, vilket i mitt tycke är hutlöst mycket pengar för en markis. Vad är nackdelen med vajerstyrning? Möjligtvis att
vajern töjer sig ngt med tiden och att maninte får markisen lika spänd? Och andra
sidan slipper man olja en kätting. Tiotusenkronorsfråga: får man vad man betalar för?
Att vara dumsnål är inte så bra det heller...
 
knauer skrev:
Även jag har spanat in markiserna fr. Exclusive-Home. Priset för en 4mx3m(3m utfall) är 13000:- (inklusive frakt). Markilux 990 ger onekligen ett smidigt intryck. Men med fjärrkontroll går en sådan lös på 28000:- här i Göteborg, vilket i mitt tycke är hutlöst mycket pengar för en markis. Vad är nackdelen med vajerstyrning? Möjligtvis att
vajern töjer sig ngt med tiden och att maninte får markisen lika spänd? Och andra
sidan slipper man olja en kätting. Tiotusenkronorsfråga: får man vad man betalar för?
Att vara dumsnål är inte så bra det heller...
28000:- är hutlöst mycket, hade ytterligare en offert på 22000:- här i Sthlm. Pruta bättre :) Det kan dock vara lite sent nu eftersom säsongen har börjat. Fick iofs 28k från en firma i Jönköping också, så det kanske bara är i Sthlm som konkurrensen funkar.

En idé som jag kom att tänka på i efterhand var att bara köpa Markiluxen lokalt och beställa elprylarna (motor, fjärr, vindsensor osv.) från Tyskland. Det borde bli ett par tusen billigare enligt mina beräkningar. Ett tag försökte jag beställa hela Markiluxen från Tyskland men de var inte så pigga på att leverera hit (de var väl inte så vana vid svenska prisjägare med skoltyska). :p

För mig var prisskillnaden för liten för att välja EH-markisen, men i ditt fall är det en annan femma.
 
Den tyska EH markisen såg ut att hålla hög kvalitet på bilderna i alla fall. Hög vikt bör inte nödvändigtvis innebära att det är sämre kvalitet, ibland kan det vara tvärtom.

Är också inne lite på tysklandspåret då jag behöver 2 st 4x3 (bxu) och de priser jag fått i Sverige ligger på någonting mellan 45 och 61 kkr ink montage. Kan jag få två för 25-30 kkr utan montage kan det var värt att beställa från Tyskland. Men en referens hade såklart underlättat beslutet..;)
 
Jag håller med om vikten. Företaget har sålt markiser sedan 80-talet. Först tillverkade man markiserna i Kina. Sedan flyttade man hem tillverkningen till EU. Dessa markiser tillverkas
i Portugal. Har pratat med dem via telefon och de svarar förtroendeingivande på mina frågor.

Det är två saker som jag dock stör mig på. Det ena är utseendet ("klumpig") på helkassetten samt det faktum att det bildas en luftspalt mellan vägg och markis vilket inte heller är så estetiskt tilltalande. Sedan har vi detta med vajerstyrningen. Så här motiverar man vajrar:

Denn die gesenkgeschmiedeten Armgabeln und Mittelgelenke werden über zwei doppelt ummantelt und extra verstärkte Stahlzüge bewegt. Keine Ketten für Markisen! Endlich völlig wartungsfrei. Pulverbeschichtung und stranggepresste Verarbeitung der Aluminiumprofile sorgen ebenfalls für höchste Sicherheit und Langlebigkeit.

Ssåvitt jag förstår så har de flesta markistillverkare gått ifrån vajrar. Varför har man gjort detta?
Jag antar att kedja är dyrare än vajer.

EH har förvisso en fullkassett som ser bra ut samt där det inte bildas en luftspalt men då pratar vi
om priser på 2100 euro...
 
En kedja kan inte kosta speciellt mycket mer än ett par vajrar. Det är knappast därför som priset skiljer såpass.

Vajrarna går i platshöljen som borde slitas rätt snabbt. Annars vet jag inte.

EH:s motorer är från Braun (vilket inte är samma företag som de som gör rakapparater), i Sverige ofta från Somfy. Braun verkar vara EH:s eget märke och säljs inte någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.