Någon som har en uppfattning om vad jag bör förvänta mig för pris per kvadrat för att sätta kakel (inkl fuktspärr), inga svåra mönster eller material.

Totalt rör det sig om ca 8 kvm golv och ca 20 kvm vägg.
 
ca. 25 tkr fullt färdigt exkl. kakelplattorna.
 
Gav 5500 för omkring 30kvm total inkl. golv/vägg. Endast jobbet inte material
 
5500 för sättning ??? detta kan inte vara vitt ?
Badrum är väl ngt som man borde betala vitt, ifall ngt händer ??
 
Vem som helst som anser sig kunna kakla och sätta fuktskydd på ett fackmannamässigt sätt får ju göra det.
Försäkringsmässigt spelar det ingen roll.

Det är ju ingen hemlig teknik som bara några få känner till. Det är väldigt enkelt egentligen. Hade själv på 3 lager med tätskikt, och jag var väldigt noggrann. Sen var jag hantlangare för resten av jobbet eftersom nån som jobbar med det varje dag är betydligt snabbare än jag. Efteråt tyckte jag att : Det här kunde jag ju klarat själv! Men det hade tagit så oerhört mkt längre tid....

 
Så du menar att bara för att försäkringen täcker om du gör fel är det okej ? Ja, det är ju tur att andra kan betala om du gör fel. Det är väl därför som vi får betala så dyra försäkringspremier.
 
Han menar nog att om du utfört arbetet på fackmannamässigt sätt så hålls du skadefri och får ersättning vid en ev. vattenskada.

Gör han fel så är det ju inte fackmannamässigt utfört eller hur?
I sådana fall sänks ersättningen eller uteblir helt.

Det uppstår fler vattenskador efter "yrkesmän" än efter hemmapulare enligt ny statistik från försäkringsbolagen.

vattenskador.gif

Bilden är från tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1093462418
 
Axla skrev:
Så du menar att bara för att försäkringen täcker om du gör fel är det okej ? Ja, det är ju tur att andra kan betala om du gör fel. Det är väl därför som vi får betala så dyra försäkringspremier.
Nu får du förtydliga dig?????!
Gör du jobbet enligt konstens alla regler, så som din byggvaruhandlare föreskriver, som det står på förpackningen, så som min kompis gjorde som är professionell och gör inget annat om dagarna, så finns inget som hindrar att du inte gör det själv. Fel kan det väl bli oavsett vem som gör det. Jag vill bara avdramatisera det hela.
Kan du byta spindelled på bilen själv, varför låta nån annan göra det????

;Man gör ju inga fel medvetet för att få ut på försäkringen. Nej, jag fattar nog kanske inte hur du menade......
 
Vad är fackmannamässigt utfört?

Finns inget sådant ord inom byggbranschen.
Däremot finns det fackmässigt utfört om det är det du menar. Jätte bra om du kan själv glöm inte att fylla i kvalitetsdokumentet bara så du kan visa försäkringsbolagen. Fast du kanske inte är behörig?
 
Det skulle vara intressant att se hur ett kvalitetsdokument ser ut.

Innan jag gjorde badrummet ( själv, naturligtvis) kontaktade jag Länsförsäkringar för att höra hur de såg på saken.
Kort sagt sa de bara tuta och kör.
Något kvalitetsdokument var det inte tal om.

Å andra sidan kanske de spar den karamellen till det verkligen händer något. :p
Jag litar INTE på försäkringsbolagen.
 
jureit skrev:
Ja, ibland får man känslan av att det är en del yrkesfolk inne på detta forum. Och då framför allt inte för att enbart dela med sig av sin kunskap...

.

Nä... vissa håller om sin kunskap för att verka...... viktiga ???
Vi på detta forumet delar med oss av det vi kan eller oxå kan man besöka ett annat forum o verka viktig ;)
 
Plattmeister skrev:
Vad är fackmannamässigt utfört?

Finns inget sådant ord inom byggbranschen.
Däremot finns det fackmässigt utfört om det är det du menar. Jätte bra om du kan själv glöm inte att fylla i kvalitetsdokumentet bara så du kan visa försäkringsbolagen. Fast du kanske inte är behörig?
Vad är Jätte bra, menar du Bra jätte?

Jag har liksom KarlXII pratat med Länsförsäkringar och de säger: Gör det själv, det är bra om du fotograferar och dokumenterar så gott du kan, och du måste följa alla anvisningar för ett tätskiktssystem. De säger inget om att fylla i kvalitetsdokument.
Jag förstår att du värnar om dina intressen, men tekniken för att sätta tätskikt och kakel är knappast hemlig. Vem som helst får ju tex. lägga om taket utan behörighet.
Visst, jag tar en risk men det gör jag ju oavsett vad jag tar mig för här i livet. Gör jag enligt konstens alla regler så sover iallafall jag gott.
Bara för att man gör ett jobb själv innebär det inte att det blir sämre än nån som gör det dagligen. Tvärtom som tidningsurklippet visar. Man är kanske extra noggrann och istället tar till tiden lite för att det ska bli bra.
 
Kanske snarare så att hantverkan, har mer erfarenhet och tips på sådant som kan ställa till det.
Fall på golv, få till en lite sne vägg rak. Brukar vissa skruvar i visst materiel skruva ut sig i längden, hur får man till detta ytterhörn snyggt, m.m.

Men det är ju billigast och framförallt snabbast som gäller. Då kanske inte den erfarne hantverkarn kan hänga med.
 
Ja, därför anlitade jag en hantverkare den här gången!

Nästa gång kommer jag ge mig på det själv.
 
Ett kvalitetsdokument är precis det ni beskriver en redovisning av vad du har använt i badrummet och hur du har gjort det. Så länge du/ni gör jobbet "fackmässigt"
precis som "yrkes" plattsättare kommer inget att hända.
Men visar det sig någonstans att det finns ett fel ochatt ni gjort ett avsteg från bestämmelserna som inte är dokumenterat så är det värre. Självklart finns det (tyvärr) "yrkesplattsättare" som inte gör ett fackmässigt jobb. Vad det beror kan inte jag svara på.
Det får andra spekulera i.

Sen handlar det inte om att sitta och hålla på kunskap för att verka viktig. Vad som är oroande är männsikor som tror sig veta saker och sprider saker som är felaktiga och osanna. Som en del tar för sanning pga. okunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.