Hej

Går det att lägga spontat golv på uteplats.
Funderar på spontat ekplank, 80 breda, 15 tjocka, antingen olja in det eller fernissa det.

Funderar även på att inta skjuta in sponten i noten helt utan skapa ett mellanrum på 3 mm (sponten = 8 mm). Sedan fyller jag mellanrummet med notningsmassa. Således kan de kanske röra sig en bit. Dock så kommer golvet vara spikat i allafall.

Vad tror ni, går det?
 
Det tror jag inte går med mindre du har tak över.
 
haavard skrev:
Det tror jag inte går med mindre du har tak över.

Kan inte annat än att hålla med - Ett notat golv utan tak, och troligen inte med tak heller, kommer inte att fungera. Du får ingen avrinning vilket medför eventuella ansamlingar. Golvet, och för den delen noten, kommer nog inte att klara en vinter då träet kommer att spricka upp och röra sig med än vad noten klarar av. Dvs, träet rör sig men fogmassan klarar inte av den rörelsen som blir.

Dessutom om man räknar kostnaden för spontad ek plank utan att verkligen använda sponten anser jag vara förkastligt - Det är ng dyrt som det är, till och med utan spont. :confused:

Dessutom skulle jag vilja påstå att man inte spikar trall numer - Man skruvar hellre idag för att slippa springa var vår och dunka ned alla spik som rest sig över vintern.
 
Ok, jag går på tvärs med övriga tyckare.

Ja, jag tycker ju iofs också att skruv är bättre än spik. Jag förutsätter att du sätter dem snett vid sponten, alltså dold skruvning/spikning.

Nåtning kan nog fungera, använd riktig ms-polymer-baserad nåtmassa och se till att underhålla träet ordentligt för att undvika sprickbildning etc.

Moderna båtdäck av teak är nåtade, och där, mina vänner, kan vi snacka om att det rör på sig, utan att nåten spricker, å båtarna står ute året om, både här och i medelhavet och i resten av världen. Du kanske ska gå upp till 4-5 mm nåt, dock. Åsså ska du lägga nåttejp i botten. Läs på i Sikas broschyr om nåtning av båtdäck så lär du dig hur man ska göra.
Båtar och båtdäck av ek är inte heller helt ovanliga, även om de inte nybyggs så ofta nuförtiden.

Båtar är det ultimata beviset att det visst kan funka med trä i våta miljöer, bara man gör rätt och sköter underhållet.
 
Jo kanske. Dock är inte båtdäck spontade. De ligger "ihop" där nede och har öppning där uppe med plats för nåten.
 
Moderna teakdäck är normalt inte spontade nej. Men det finns olika lösningar, dels en med fals där dom ligger ihop där nere, dels utan fals där det är mellanrum mellan teaken och noten fyller ner till underlaget. För golv finns också också olika varianter inkl de med spont och även lös spont. Jag vill minnas att tidningen Gör-Det-själv hade en artikel om ett nåtat golv med lös spont för en tid sedan.

På min båt har jag med fals, och i badrummet har jag utan fals.
 
Du har trägolv i badrummet? Funkar bra?
 
Hej alla glada ..

Iof går det att skapa en viss lutning på golvet för avrinning. Samt om golvet är behandlat så kommer inte träet i kontakt med vatten i samma utsträckning..

Får kolla upp sika (har haft träbåt från 42 innan ...), men det var en liten avvikare.

Slacker: Nu köper jag spontad ekplank för ca 24 kr löpmetern vilket inte känns så giftigt.

Spikning sker dold i så fall, i skarven fjäder/planka.

havard: Jo, men det är ju för att däcket är rundat, just för avrinningen skull.

thomasx:
Jag tror att just teak, rör sig nada om det blir fuktigt dock, Bilderna jag har på Alra här är ett oregon pine däck, som är notat. Men det kommer inte fukten in i. inte från utsidan i allafall. Vid renoveringen från trärent, så gjorde jag följande.

  • 2 lager antimögelgift
  • 2 lager 50/50 schooner/ lacknafta
  • 3 lager schooner Gold


/ A
 
  • 7752.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin båt!

Jepp, jag har lagt ett nåtat teakgolv i badrummet. Det är bara 4 månader gammalt, men det är rena drömmen, mjukt och varmt och fint, och dessutom tätt :)
 
Foto och arbetsbeskrivning på badrumsgolvet tror jag vi vill se. :)
 
Archangel_1 skrev:
havard: Jo, men det är ju för att däcket är rundat, just för avrinningen skull.
Men ditt golv blir inte avrundat?
 
haavard skrev:
Foto och arbetsbeskrivning på badrumsgolvet tror jag vi vill se. :)
Arbetsbeskrivning? Ska du lägga ett teakgolv i badrummet bistår jag gärna med goda råd och tips, men jag framställer inte en komplett arbetsbeskrivning för nöjes skull ;)
Undrar du något specifikt så fråga gärna.

Foton, ska se vad jag kan ordna. Tror det ligger några från själva arbetet nånstans på forumet...
 
haavard skrev:
Men ditt golv blir inte avrundat?
På en altan lägger man lämpligen golvet med en svag lutning utåt, så ev. vatten rinner av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.