Hej

Jag har köpt ett nybygge (inte byggt än dock) och PEAB som bygger har ett sammarbete med SEB som gör att man får 0.25% rabatt på låneräntorna. Nu är en del av lånet, dvs handpenningen betald till PEAB. Det lånet ligger jag och betalar 4% ränta på tills det slutgiltliga lånet tas i Januari -07 när vi flyttar in.
Jag har sett att flera av Er här har fått ganska bra rabatt på räntan och undrar om jag kan förhandla ner min ränta innan det stora lånet tas eller är det försent nu när jag redan har tagit ut handpenningslånet?
Kan jag byta bank utan att det händer något?

mvh Jonas

.
 
Du har väl inte skrivit på några papper där du förbinder dig att ta lånet i SEB och ha lånet bundet där i flera år får man ju hoppas då. Tror det är så det funkar med Älvsbyhus att dom fixar allt med banken och att du är bunden där något år men med PEAB har jag ingen aning.

Har du inte det så när det är dags att ta stora lånet så är du ju fri att förhandla med vem du vill när det närmar sig eller lägga allt rörligt till att börja med i SEB för att sen förhandla med andra och kanske låta dom ta över lånen.
 
Du sitter (med största sannolikhet) inte fast alls och kan både förhandla och byta bank när det ger sig.

Om det mot förmodan skulle vara så att du skrivit på något som innebär att du får betala någon avgift ifall du inte tecknar de slutgiltiga lånen i SEB, så är det ju bara att du först tecknar lånen där och sedan byter så fort du kan, ifall de inte ger så bra ränta som du kan få.
 
PEAB lägger sig inte i var jag tar lånet.
Jag har inte bundit upp mig till SEB så vitt jag vet..

Tack.


mvh Jonas

.
 
Vi bygger också med PEAB, vi fick lätt -0,50% rabatt på räntorna. 3% på byggnadskreditivet.

:)

Göran
 
Vi bygger också med PEAB, vi fick lätt -0,50% rabatt på räntorna. 3% på byggnadskreditivet.
Tackar, bra att veta.
Var bygger Ni?

// Jonas

.
 
Jag har också köpt ett nybygge (inte byggt än dock) och PEAB som bygger har ett sammarbete med SEB som gör att man får 0.25% rabatt på låneräntorna. Nu är en del av lånet, dvs handpenningen betald till PEAB. Det lånet ligger jag och betalar 4% ränta på tills det slutgiltliga lånet tas i Januari -07 när vi flyttar in.
För några dagar sedan fick jag veta att räntan kommer att höjas med 25 punkter och då skulle jag kunna räntesäkra det stora lånet. Mina frågor är:
- Eftersom det stora lånet kommer att vara ganska STORT, vad måste jag vara försiktig med? (måste jag ha en advokats råd/hjälp?)
-Om jag räntesäkrar mitt lån redan idag, kommer jag att börja betala ränta också redan idag eller när jag ska flytta in, i januari?
- De sa att jag kommer inte att betala någoting förrän jag flyttar in i huset...men jag är lite tveksam när det gäller den här punkten...
- Finns det någon sida på internet där jag kna jämföra olika räntor i olika banker istället för att gå runt och fråga?
- Vi vet nu att räntan ska höjas i början av oktober med 0,25, men kan man veta ifall det ska gå ner efteråt?
Tack för hjälpen
Hoppas verkligen att jag ska ta det korrekta beslutet
:-/
 
Har för mig att jag hörde något om att SEB hade någon form av straffavgift, när jag talade med dem, om man inte gjorde om byggkrediten till ett slutgiltig bostadslån i samma bank. Dock påpekade bankmannen att det inte fanns något krav på hur länge man skulle ha sitt bostadslån i deras bank. Dvs man skulle, teoretiskt sett, kunna lämna efter att ha haft lånet där i en vecka eller så...
 
Rambodal_hus skrev:
Jag har också köpt ett nybygge (inte byggt än dock) och PEAB som bygger har ett - Vi vet nu att räntan ska höjas i början av oktober med 0,25, men kan man veta ifall det ska gå ner efteråt?
Tack för hjälpen
Hoppas verkligen att jag ska ta det korrekta beslutet[/b] :-/
Om jag har förstått det rätt så har bankerna redan räknat in denna höjning på 0,25% i sina räntor. Så höjningen kommer nog inte att bli så stor när riksbanken höjer styrräntan.

Göran
 
Goran65 skrev:
Om jag har förstått det rätt så har bankerna redan räknat in denna höjning på 0,25% i sina räntor. Så höjningen kommer nog inte att bli så stor när riksbanken höjer styrräntan.

Göran
För bundna räntor ja, men självklart inte rörliga (eller 3-månaders) räntor. De senare följer väldigt exakt reporäntan (plus marginal) med några dagars fördröjning. Den rörliga räntan kommer med sannolikhet gränsande till visshet att höjas två gånger under hösten och vara 0.5 procentenheter högre vid nyår än idag, och troligen att ligga ungefär en procentenhet högre framåt nästa sommar.
 
Hur kan man vara säker (nästan säker) på att bundna räntor inte kommer att höjas?

Jag har två alternativ. Antingen ta lånet i mitten av januari,2007, eller nu, genom att räntesäkra lånet som ska ligga på 2 milj kr.

Vad skulle ni rekommendera mig?

:-*
 
Bundna räntor kan förstås också röra sig, men det bestäms inte av reporäntan utan av långsiktiga förväntningar på obligationsmarknaden.

Skillnaden är att för rörliga räntor så går bolåneinstitutet i princip till riksbanken och lånar till reporäntan, lägger på 50-75 punkter, och lånar dig pengarna. Banken tar aldrig någon risk, utan följer riksbankens ränta.

Om du istället vill låna en miljon till bunden ränta i 5 år så ställer banken ut (t.ex.) bostadsobligationer med 5 års löptid. Den obligationsräntan styrs i stort av vilken ränta marknaden i snitt förväntar sig de närmaste fem åren, och just nu förväntar sig marknaden ett antal räntehöjningar. Banken tar återigen ingen risk, utan lägger på sin marginal och lånar ut till dig.

De bundna räntorna kommer att stiga om marknaden ser signaler att riksbanken kommer att höja räntan mer än de tror just nu. Det var t.ex. därför de bundna räntorna paradoxalt nog sjönk lite, lite efter räntehöjningen i augusti: man var lite rädd att riksbanken skulle ta i med 50 punkter och hade tagit hänsyn till det i prissättningen, så när det bara blev 25 punkter sjönk de bundna räntorna lite grand.

Hur det ser ut i framtiden kan ingen säga, men historiskt sett är räntorna fortfarande extremt låga, så sett över en lite längre tid är det nog troligare att vi i snitt hamnar på normala nivåer runt 6% än att de skulle gå ner till nästan noll igen. Vad det innebär för dig beror förstås helt på din ekonomi och hur pass stor risk du vill/kan ta.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.