ett litet sidospår igen.

många euro5 dieselbilar idag har en maxtolerans på rapsinblandning och dom bilarna jag har erfarenhet av är 5% vilket är vad vi har på mackarna idag.
nu ska visst det höjas till 10%, självklart av miljöskäl :x
vad händer då med alla euro5 bilar?
garantin på motor och tillhörande detaljer, bränslepump, partikelfilter, lambdasond osv faller bort om man tankar med diesel som har högre rapsinblandning än 5%...

aja, den här miljödieseln vi har idag är ändå så kass. funkar inte ens som tvättmedel längre och smörjer inte alls så bra som riktig diesel. dessutom har den en benägenhet att bilda bakterier och sörja vid kyla.
 
Danne12345 skrev:
Nja, kan man verkligen tycka det? Det är farligt att ta siffror helt ur luften utan någon fakta som stödjer det. Med tanke på att många bilar redan som det är har problem med e10 ser jag inte varför alla bilar skulle klara e50. Jag förstår inte logiken riktigt.
Märkligt att de kan klara en blandning av 5% men inte 10% är det verkligen så stor skillnad?
De bilmodeller som inte klarar e10 kommer få problem, jag själv skulle inte köpa en bil som inte klarar e10


 
Redigerat:
Jag har nu kört ca 2500 mil sedan jag konverterade min Saab 9-5 2.0t. Fungerar utmärkt och jag tankar valfri blandning av bensin/E85. Fick dessutom 75hk extra. Bränsleförbrukningen var hög innan, men nu är den hiskelig. Ligger på mellan 1.2-1.3 liter milen, men då är det mycket stadstrafik. Svårt att säga om jag sparar så hemskt mycket pengar, men bilen går riktigt bra, och det är en liten aning bättre för miljön i alla fall.
 
Märkligt att de kan klara en blandning av 5% men inte 10% är det verkligen så stor skillnad?
De bilmodeller som inte klarar e10 kommer få problem, jag själv skulle inte köpa en bil som inte klarar e10
Bäst är ju att köra helt utan etanolinblandning, eftersom etanolen förkortar livslängden på motorn.

Etanol brinner dessutom hetare, så motor kommer ju att gå under andra förutsättningar än vad den är tänkt för.

Man kan dock kompensera skapligt för etanolinblandningen genom att slå i en liten slatt diesel i tanken (säg ett par deciliter på en full tank). Då får man dessutom lite kompensation för det vridmoment som man tappar för att de blandar i etanol.
 
Troberg skrev:
Bäst är ju att köra helt utan etanolinblandning, eftersom etanolen förkortar livslängden på motorn.

Etanol brinner dessutom hetare, så motor kommer ju att gå under andra förutsättningar än vad den är tänkt för.

Man kan dock kompensera skapligt för etanolinblandningen genom att slå i en liten slatt diesel i tanken (säg ett par deciliter på en full tank). Då får man dessutom lite kompensation för det vridmoment som man tappar för att de blandar i etanol.

Men då måste man gå upp i oktantal till 98 om man vill slippa etanolinblandningen och då betalar man också ett högre pris.
Dock så klarar de flesta bilar e10 så det är knappast ett problem.
 
ullberg
Dagens DN debatt kan vara läsvärd, Ek & Hatt pratar om skattelättnaden på E85, i dagsläget gäller denna bara fram till och med 2013, om det skulle vara så att den sedan skulle beskattas som bensin blir priset per liter i nivå med BF95 och med den högre förbrukningen kommer det bli mycket dyrare EDIT: mycket dyrare per mil alltså

Det är ju skönt att företrädare för regeringen tar upp detta, och vill man dyka lite djupare kan man kolla på interpellation 2011/12:263 där Ek blir utfrågad av Johan Löfstrand (S), Löfstrand vill också säkerställa fortsatta satsningar på E85 (åtminstone i väntan på bättre alternativ), så det finns krafter i båda lägren, dock är inte frågan löst vilket man kanske ska oroa sig lite för.

Själv är jag nöjd med bränslekostnaden för min 9-5 2,3t BP (E85) men inte förbrukningen, range anxiety kanske inte bara är något för elbilar... (smått överdrivet men ändå). Med min 9-5 2,3t icke BP (BF95) är jag nöjd med förbrukningen men inte med kostnaden. Bilen har gått 29000 mil så det är lite sent att konvertera, men jag är nästan sugen ändå...

/U
 
Men då måste man gå upp i oktantal till 98 om man vill slippa etanolinblandningen och då betalar man också ett högre pris.
Dock så klarar de flesta bilar e10 så det är knappast ett problem.
Det handlar inte bara om att motorn ska snurra, det handlar om livslängd och vilken effekt och vilket vridmoment man kan ta ut.

Man kan vrida och vända på det hur man vill, men på de punkterna blir man lurad av etanolinblandning.

Sedan finns det andra problem med oren bensin. Bensin används till mer än bilar. Klarar gräsklipparen, röjsågen, bensinköket, bensinvärmaren, ogräsbrännaren, mopeden, elaggregatet och så vidare den utspädda bensinen?

Jag misstänker dessutom starkt att den är sämre ur brandskyddssynpunkt. Bensin är ganska kinkigt med blandningsförhållande, och är inte alls speciellt benäget att börja brinna jämfört med etanol. Jag misstänker att inblandningen gör blandningen mindre kinkig med blandningsförhållande, och därmed mer benägen att börja brinna.

Om någon bensinmackskedja skulle sluta med etanolinblandning så skulle jag byta till dem ögonblickligen.

Etanol har sina fördelar ibland, tex om man ska bygga egna jetmotorer så är det ett enklare bränsle, men tyvärr har jag ingen sådan på min bil (än...).
 
men förlorar vi verkligen så mycket effekt och vridmoment av en så pass liten inblandning?
 
Dom flesta bilar med insprutning kan ju öka på bränslemängden nog för att klara ökad etanolhalt.
Många verkar klara upp till 50% innan dom börjar bli svaga och gå ryckigt.

Förgasarbilar klarar sig dock sämre på den punkten, även om dom ofta går att köra med choken aktiverad, men dom går ju inte perfekt då.
 
Kommer ihåg när blyade bensinen försvann det vart ett väldans liv, ty nu skulle motorerna rasa...
Men det gick ju bra.

Folk har kört på 5 % inblandning väldigt länge och även på 10% utan att veta om det.
Och när det pratas om 10% inblandning då är diskussionen igång igen med allt vad det innebär.


Oavsett teori och praktik så kan vi inte göra så mycket mer än att tanka på och köra vidare.
 
Redigerat:
Jo, fast man ska ju helst ha i blyersättning i såpass gamla bilar istället, så helt utan bekymmer blev det ju inte.
 
men förlorar vi verkligen så mycket effekt och vridmoment av en så pass liten inblandning?
Är man beredd att acceptera någon sådan förlust alls?

Kommer ihåg när blyade bensinen försvann det vart ett väldans liv, ty nu skulle motorerna rasa...
Men det gick ju bra.
Nja, det var en del problem. I vilket fall, ett sådant fall betyder inte att allt man kan hitta på är säkert.

Oavsett teori och praktik så kan vi inte göra så mycket mer än att tanka på och köra vidare.
Tja, man kan ju rösta på politiker som inte är för sådana idiotier.
 
Andy78 skrev:
Kommer ihåg när blyade bensinen försvann det vart ett väldans liv, ty nu skulle motorerna rasa...
Men det gick ju bra.
ja pga att man blev tvungen att byta ventilsäten bla.
de äldre motorerna rasar om man inte kör med blyersättning så problemfritt blev det ju inte.

tacka vet jag riktig blyad bensin utan etanolinblandning och riktig diesel utan rapsskiten
 
Ja usch för den här blaskdieseln som säljs nu.
Varken dieselpumpar eller spridare verkar gilla den riktigt.....
OKQ8: har varit kass i flera år och senaste året då har även Preems blivit nästan lika dålig.
 
preem har varit kass länge, dom började tidigt med biodiesel.
statoils är den enda jag inte haft problem med varför vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.