jovisst är vi väl alla påverkade av bränslepriserna mer eller mindre.
men till den grad att bygga om bilar o riskera haverier för att tjäna nån krona.. då är det nog bättre för plånboken att köpa sig en mindre snålare bil.

och visst kan det vara omständigt med villaolja, men det blir lätt omständigt när man ska jaga den den sista kronan.
 
Andy78 skrev:
Man anpassar bilen till bränslet.
Bara för att det har lägre energiinnehåll så går det itne att konvertera eller vad menar du?
Självklart går det att konvertera, det jag tycker är konstigt är att man ska kunna köra på samma förbrukning som med bensin.

Verkningsgraden på motorn måste ju förbättras ifall man ska kunna få ut fler mil på en mindre mängd instoppad energi.
 
kickassford skrev:
jovisst är vi väl alla påverkade av bränslepriserna mer eller mindre.
men till den grad att bygga om bilar o riskera haverier för att tjäna nån krona.. då är det nog bättre för plånboken att köpa sig en mindre snålare bil.

och visst kan det vara omständigt med villaolja, men det blir lätt omständigt när man ska jaga den den sista kronan.


Så bara för att man bygger om bilen så riskerar man haveri?
Måste säga det är lite märkligt det är ofta folk pratar om dessa haverier men det verkar helt ok att hälla vad som helst i sin dieselbil.
tex importerad villaolja hur vet vi att den inte riskerar haveri?


Vart får jag tag på importerad villaolja och hur förvarar jag den det sista ser jag som ett bekymmer för mig.
 
ja, om man inte bygger om på rätt sätt riskerar man haveri.
jag själv har kört många tusen mil med fulkonverterade bensin/E85 bilar men jag är/var medveten om riskerna. men lite billigare blev det per mil.

detsamma gäller även om man kör en dieselbil på annat än avsett dieselbränsle

jag har kört ca 7000mil på villaolja, bilen går bättre, ryker lite mer, drar mindre bränsle MEN ganska frekventa filterbyten och det sliter på pump o spridare men det är risken jag tar och är medveten om.

Ett sätt att få tag på importerad villaolja helt lagligt så kan man köra över till finland och köpa hem sig ett par kubik brännolja. Dock förutsätter detta att man transporterar det i bil utrustad med godkänd tank för brandfarliga varor och vill man behålla körkortet krävs även ADR.

visst är det omständigt men det är så den billiga villaoljan kommer hit om man inte smugglar.
sen förvarar man den i antingen villaoljetanken i källaren som det är tänkt eller så i vanliga IBEC behållare.

Edit: TIllbaka till TS ursprungliga fråga, det fungerar bra att köra på E85 med diverse boxar eller andra lösningar men komihåg att det inte är helt riskfritt, om du känner att det är värt det så Go for it.
 
Redigerat:
Som sagt, jag räknar med att kunna spara ca 2 kr/mil med nuvarande bränslepriser och det blir ju några tusenlappar i alla fall på ett år. Om det är småpengar eller inte beror förstås på ekonomi.

Jag skulle nog känna mig lite orolig för att konvertera en ny bil, men i det här fallet handlar det om en 14 år gammal bil med 25 000 mil på mätaren, så då kan man ju köra lite mer på vinst och förlust.
 
Så resonerar jag också gör man detta på tex en gammal volvo så finns det hur mycket nya och begagnade delar att få tag på i fall något behöver bytas ut.

Det är synd att jag kör så lite per år.

Cronfeld var är det för bil du har tänkt att konvertera?
 
Redigerat:
kickassford skrev:
Danne, snälla skilja hybridbilar från flexifuelbilar, det är två olika saker.
Det var en felskrivning från min sida, jag menade såklart flexifuel. Tack för rättelsen



Andy78 skrev:
Hur stor är skillnaden mellan en volvo v50 bensinare och flexifuel?
Det är mer än vad man tror. Saker som tex brukar vara bytt är ventiler, ventilsäten, bränslepump, spridare, slangar, bränsletank mm. Här kan du se vad som byts ut på volvos flexifuel-kärror.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/VolvoB4184S8Flexifuel.pdf

Problemet är att många etanolförespråkarsidor inte tar hänsyn till fakta från bilindustrin och dess underleverantörer utan hävdar att det är massor av dolda agendor som gör att de inte vill att vi ska konvertera våra bilar.
 
Ytterligare en sak gällande detta med etanolkonvertering. Flera biltillverkade varnade för att taka E10 (bensin med 10% inblandning av etanol) istället för E5 som det var på de flesta ställen. Bland annat BMW. Även med en så låg inblandning som 10% finns det risk för problem med många bilar. Med E85 kan ni tänka er att det är en väsentlig skillnad. http://www.motormannen.se/export/common/docs/Drivmedel/Vilka_bilar_kan_koeras_px_E10.pdf
 
Andy78 skrev:
Cronfeld var är det för bil du har tänkt att konvertera?
Om det var riktat till mig så är det en Citroën Xsara -99.

Danne12345 skrev:
Det är mer än vad man tror. Saker som tex brukar vara bytt är ventiler, ventilsäten, bränslepump, spridare, slangar, bränsletank mm. Här kan du se vad som byts ut på volvos flexifuel-kärror.

[länk]

Problemet är att många etanolförespråkarsidor inte tar hänsyn till fakta från bilindustrin och dess underleverantörer utan hävdar att det är massor av dolda agendor som gör att de inte vill att vi ska konvertera våra bilar.
Som sagt, jag skulle nog dra mig för att konvertera en ny bil, men en bil som gått 25 000 mil lever ju ändå på övertid enligt de flesta biltillverkare skulle jag tro, så där är det inte riktigt samma sak.
 
Självklart vill inte bilindustrin att vi ska konvertera gamla bilar, de är endast intresserad av att sälja nya bilar.
De skulle aldrig säga "konvertera din gamla bil"
 
Andy78 skrev:
Självklart vill inte bilindustrin att vi ska konvertera gamla bilar, de är endast intresserad av att sälja nya bilar.
De skulle aldrig säga "konvertera din gamla bil"
Jag tror inte bilindustrin bryr sig så mycket om detta då jag inte tror att alternativen står i motsats till varandra. De presumtiva bilköparna står sällan och väljer om de ska etanolkonvertera sin Volvo 244 från -79 eller köpa en ny V70 för 400.000 kr. Problemet är att många etanolförespråkare kommer med anekdoter och blundar för fakta. Jag välkomnar att folk ska få konvertera sina bilar om de så önskar, men det ska ske på rätt grunder. Nu finns det iofs en poäng i att en bil värd 30-40.000 kr och som gått 20-30.000 mil ändå kommer att haverera på ett eller annat sätt de närmsta 10.000 milen och då är det svårt att härleda haveriet till en specifik sak.
 
Sen är det rätt intresant det där bensinen är redan uppe i e10 om bilen är tillverkad att klara 10 vart går gränsen , man kan ju tycka att den borde vara tillverkad med marginal att klara 50% tror de annars skulle stå och falla om den klarar av 10% men inte 20% det är för små marginaler.
 
Nja, kan man verkligen tycka det? Det är farligt att ta siffror helt ur luften utan någon fakta som stödjer det. Med tanke på att många bilar redan som det är har problem med e10 ser jag inte varför alla bilar skulle klara e50. Jag förstår inte logiken riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.