Hej!

I vårt hus från 1916 byter jag just nu dåliga bitar av blindbotten. Idag har vi spån som isolering i golvet, spånet ligger på själva blindbotten men med någon sorts - sedan länge uttorkad - svart papp emellan.

På de ställen jag byter blindbotten vill jag inte lägga ny papp som mellanskikt utan tänkte satsa på någon sorts duk som jag tänkt att häfta fast på golvbjälkssidorna så att det bildas en sorts vagga som spånet vilar i.

Det är viktigt att duken inte är diffusionstät. Har någon av er genomfört något liknande jobb tidigare och har erfarenheter? Den duk jag tänkt använda ska egentligen användas vid anläggningsjobb och dränering. Länk:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/sten-markplattor/markduk/21032/fiberduk-n1

Allt väl
//Doman
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har isolerat golvet med cellulosa lösfiber, då använde jag vindduk (Bison tror jag) som "vagga" mellan golvbjälkarna ovanpå blindbotten av råspont, det funkade bra.

Fiberduk vet jag inte hur bra det funkar med, den är ju iaf definitivt inte avsedd för detta syfte...

Ett tips är att inte kapa duken för varje fack utan helt enkelt låta den löpa upp och ned i varje fack över hela golvets längd/bredd. Det går åt mer duk (marginellt) men blir tätare och betydligt enklare att lägga.

Ett annat tips är att avsluta med en täckande duk när isoleringen är på plats, annars får man får lätt "spel" på isolering som flyger omkring, lägger sig mellan bjälkar och golvbrädor, kilar in sig i sponten, etc (jag talar av erfarenhet här :).

/fth
 
Perfekt,
jag var helt klart osäker på valet av duk, men Bison verkar ju vara prima vara för ändamålet.
Löpande duk över flera/alla bjälklagssektioner låter riktigt smart, hade jag inte tänkt på själv.

Tackar för tipsen! :)
 
Doman, det låter som om du tänker hälla tillbaka spånet i golvet?

Det kommer inte att fylla helt, och det isolerar avsevärt mycket sämre än "modern" isolering.
Gör som fth och använd cellulosafiber eller mineralfiber/glasull.
 
Kollar man på isolervärdet så är modern glasfiber isolering ca 10ggr bättre isolerande än sågspån...
 
Hej!

Ja, jag hade först tänkt att behålla spånet men precis som du säger kan jag vinna mkt på att byta till något med bättre isoleringsvärde. Vad jag förstått så är det kritiskt att jag byter till någon som inte är diffusionstätt, cellulosafiber kan ju vara ett bra alternativ då. Nån viss av de olika minrelullerna är ju tät, men jag har för mig att Rockwell ska vara genomsläpplig och därmed ett bra alternativ.

KnockOnWood skrev:
Doman, det låter som om du tänker hälla tillbaka spånet i golvet?

Det kommer inte att fylla helt, och det isolerar avsevärt mycket sämre än "modern" isolering.
Gör som fth och använd cellulosafiber eller mineralfiber/glasull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.