Fick en idé om att förbereda badrummet med elanslutning för bybbelbadkar (någon gång i framtiden).

Hur ser reglerna ut? Kan man sätta ett elluttag bakom badkaret?

Jag har aldrig haft ett bubbelbadkar och har ingen aning om hur det ser ut...sorry.
 
Jag har nyligen renoverat badrummet (nästan klar) och har förberett för badkar. Jag hörde mig givetvis för angående strömmen och fick ett par olika svar/alternativ. En snubbe brukade låta elröret sticka ut en liten bit från väggen, lutande snett ner. På chassit till karet satte han en för ändamålet godkänd strömbrytare. När kabeln var dragen tätade han med silikon i elrörets mynning.

Man kan också sätta en dosa i väggen med "tvättmaskinsbrytare". Själv har jag låtit ett rör sticka ut en bit, men strömbrytaren tänker jag sätta på väggen utanför badrummet i stället för i karets chassi. Det duger inte med vilken brytare som helst och tyvärr jag minns inte exakt vilken typ det ska vara.

Karet måste gå på en egen grupp i proppskåpet och givetvis vara anslutet till jordfelsbrytare.

Det må kännas lite "hemmabygge" över att bara låta ett elrör sticka ut från väggen men jag resonerade som så att ju mindre kabelskarvar/dosor jag kan ha i badrummet, ju bättre måste det vara.

Mvh
Thomas :)
 
brytaren  till karet skall sitta så långt ifrån att man inte kan nå den från karet.....skall vara en allpolig brytare
 
Uttaget måste ha jordfelsbrytare och vara på en viss höjd från golvet, kommer inte ihåg hur högt nu på stående fot bara.

Sedan får inte uttaget sitta i vissa zoner i badrummet.. Mera finns läsa på starkströmsföreskrifterna. Det var 15 år sedan jag själv läste dem så minnet har rostat lite.. ;)
 
Någon som kan reglementet med att koppla in bubbelbadkar?

Vad jag tänkte på är anslutningen, dvs om det skall vara någon typ av "gummikabel" och i sådant fall hur skall man dragavlasta den.

Visst det går att sätta ett "tvättmaskinsuttag" men då får man ju en "gigantisk" lång kabel som ligger i badrummet - och det vill man inte ha eller?

Någon elkunnig som "vågar" att svara? Lugn, jag skall inte hålla denne ansvarig för mitt jobb :D.

Mvh
Peter
 
Själv är bäste dräng...

Apparatdosa med IP44 dragavlastning eller sk tvättmaskinbrytare (IP 44) om dosan sätts under badkaret.
Annars IP 24 om det är utanför badkaret (dock ej ovanför som är Zon 1)

Mvh
Peter
 
Hej. Lånar tråden lite och ställer samma fråga med ett förslag på hur jag gjorde i förra huset.
* El från elskåpet, på egen säkring via jordfelsbrytare, ut ur väggen i elrör, in i en kopplingsdosa IP67 monterat under/bakom fronten på badkaret, var i man kopplar in badkaret. Funkar det, är det godkänt? Så gjorde jag i förra huset och elnisse sa inget om det.

Hade ingen strömbrytare på det (egen alltså)?? Måste jag he karet på egen strömbrytare??

Tacksam för svar... // Roy
 
Det var bra utom att karet skulle haft en två polig brytare eller arbetsbrytare ( står i installationanvisningen för just det karet) som sitter tex. vid dörren och behöver då inte vara låsbar eller vid centralen och ska då vara låsbar (man kan inte ha uppsikt över brytaren om den sitter i ett annat rum, och då han någon slå på strömmen medans man "lagar"karet)
 
OK, med tvåpolig brytare så funkis det alltså med en vanlig av/på knapp som bryter både nolla och fas.. och denna kan placeras vid dörren ihop med resten?? Eller lite avskillt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.