Beställaren/kunden behöver även lära sig att ställa motfråga: När hantverkaren föreslår en lösning så anser jag att man bör fråga; "Vad finns det för alternativ?".

Dvs att man drar ur mer information, så att man får ett bättre underlag för att ta ett beslut.

Och om man får ur fler alternativ ur hantverkaren så ber man om för och nackdelar med respektive.
Även om det kan tyckas självklart i vissa fall, fråga ändå
Låt den andra prata, det vinner man ofta på.
 
Problemet hade kunnat undvikas om ni skriver ett kontrakt.

1. Väggen ska målas i 0502 Y
2. Byggstädning ingår ej
etc.

Om du vet att de här frågorna kan uppkomma, ta upp problemet innan det inträffar och bestäm vad som ska gälla. Allt handlar om förväntningar.
 
Problemet, som jag förstår det, som trådskaparen har är ju att kunden ändrar sig i efterhand. "Den färgen blev inte snygg". Det kan man ju inte göra något åt och det blir inte bättre av ett kontrakt.
 
Men det kan kunden inte klaga på om de har gått med på att välja den färgen från början. Då hänvisar hantverkaren bara till det skrivna mailet där man sa vilken färg man kom överens om.

Skriver man inget får man skylla sig själv tycker jag. Då kan de hålla på och bråka i efterhand.
 
Göran.W
Ja varför gör kunder så.
Skulle installera en diskmaskin och var då tvungen att ta bort skärbrädan för att kunna fästa maskinen ordentligt.
Fick absolut inte ta bort skärbrädan för kunden.
Förklarar både en, två och tre gånger att den måste bort om maskinen ska sitta ordentligt men den skulle vara kvar.

Alternativet var att ta dit en snickare för att bygga om lite i skåpet men inte det heller var ok för dom hade betalt för installation och då var det en standard installation med befintligt material och då ingår inte ombyggnad av köket.

Följden blev att maskinen fästes så gott det gick med skärbrädan kvar.
Han köra 200 meter innan uppdragsgivaren ringer och säger att kunden inte var nöjd.
Åker till uppdrags givaren och förklarar läget och visar en bild på det men ska ändå ut och göra om.

Åker dit någon dag senare och än en gång får vi inte ta bort skärbrädan så kunden nekar oss att fästa maskinen ordentligt än en gång.

Kunden ringer uppdrags givaren igen och dom ringer oss och då förstår dom problemet med att vi inte kan göra kunden nöjd för kunden vill inte vi ska fästa den ordentligt.
Dom betalar tillbaka installations kostnaden till kunden vilket var helt fel när man inte fick göra en korrekt installation för kunden.

Tack o lov är den typen av kunder ovanliga.

Brukar alltid fråga kunden hur dom vill ha och visa lite olika monterings allternativ om det finns mer än ett sätt.
Tar max 5 minuter extra att göra det och det är värt varje minut för man slipper onödiga reklamationer.
Sen är det lättare att få kunden nöjd med om dom känner sig delaktiga med.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Marlene Eskilsson skrev:
Problemet hade kunnat undvikas om ni skriver ett kontrakt.

1. Väggen ska målas i 0502 Y
2. Byggstädning ingår ej
etc.

Om du vet att de här frågorna kan uppkomma, ta upp problemet innan det inträffar och bestäm vad som ska gälla. Allt handlar om förväntningar.
Jo, men sakerna i första inlägget är ju bara på exempel på saker som folk kan klaga på.
Man kan inte gärna få med varenda liten detalj, tex på vilken list man spikar vilken kabel osv i ett kontrakt.

Men det är sant att vi har börjat med hantverkarkontraktet nu vi alla jobb, stort som smått.
Inget görs innan det är på skrivet, det är bra för båda parter.
 
Det värsta med att kunden inte blir nöjd pga sitt eget fel är ju den badwill och skitprat den sprider omkring sig till andra kunder.

Så man gör ju helst ändå rätt efter sig.

Men det beror väll lite på firman med, vilken inställning den har antar jag.
 
Göran.W
Bara en sån enkel som som att be om ursäkt när man faktisk gjort fel kan göra underverk.
Man är ju faktiskt bara människa och fel gör alla någon gång men hur många hantverkare ber om ursäkt då.
 
Snailman
jag uppfattar frågan i första inlägget som att hantverkaren vill dra sladden på ett godkänt men inte brukligt/snyggt sätt för att denne inte har lust att göra ett bra jobb, kunden som inte vet hur ett brukligt sätt ser ut säger ok... sen visar denne en kompis som vet hur det brukar se ut och denne säger att det ser ju ****** ut, när du ska sälja huset så kommer de att se detta och tror att hela elanläggningen är gjord av en lat slarver.

men det går ju att uppfatta på andra sätt oxå....
 
jag är också inne på snailmans linje, någon kompis kommer och tycker till om installation, färgval osv och kunden blir missnöjd (fast han/hon kanske från början tyckte det var bra)

noone:jag som hantverkare tycker det känns så där när man frågar kunden HUR dom vill ha något utfört, oftast resulterar det i svaret: JAG vet inte JAG är ingen hantverkare det är du som ska kunna det här...

sen måste man som hantverkare kunna står för det man gjort och kunna förklara varför, alt. helt enkelt erkänna att det inte blev bra (om man gjort fel eller gjort nått annat tok)
 
Kan man inte ge kunden två alternativ istället för att bara fråga hur de vill ha det?

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk 2
 
Folk är olika, vissa gillar att vältra sig i olika alternativ men majoriteten verkar mest tycka det är jobbigt med frågor, vissa uppfattar det som att yrkesmannen är osäker på hur h-n ska utföra arbetet.

Sen när resultatet inte blir som de väntat lägger de ett inlägg på byggahus med bilder och allt men det mesta av detta hade kunnat undvikas om kunden visat lite mer intresse från början. Sen kan det ju vara omvänt också, en dålig hantverkare lyssnar inte på kund, jobbar helst inte för privatpersoner, gillar inte frågor eller att någon lägger sig i osv..
 
nino skrev:
noone:jag som hantverkare tycker det känns så där när man frågar kunden HUR dom vill ha något utfört, oftast resulterar det i svaret: JAG vet inte JAG är ingen hantverkare det är du som ska kunna det här...

sen måste man som hantverkare kunna står för det man gjort och kunna förklara varför, alt. helt enkelt erkänna att det inte blev bra (om man gjort fel eller gjort nått annat tok)
Det är ingen 100% metod, tex fungerar det inte alls på min sambo ;) Men har du frågat och de svarar så där har du i alla fall försök och blir det då ändå "fel" enligt kunden så... ja då vete fan ;)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Men det kan kunden inte klaga på om de har gått med på att välja den färgen från början. Då hänvisar hantverkaren bara till det skrivna mailet där man sa vilken färg man kom överens om.

Skriver man inget får man skylla sig själv tycker jag. Då kan de hålla på och bråka i efterhand.
Correction: De borde inte kunna det men tro mig det gör de.

De kan komma med att:
-"Så såg den inte ut i butiken/broschyren etc så det är inte alls vad vi kom överens om"

En del kunder vill man bara ställa mot väggen, en gång gjorde jag det, då svarade kunden bara:

-"Det tar jag inte med dig, det tar jag med din chef"

Jag tappade hakan och gjorde jobbet snabbt som fan sen åkte jag inte tillbaka, kan inte ta upp problemet med oss och föra en dialog som är där och ska utföra jobbet då får fan chefen åka dit och göra det själv också.

Sen hur lätt är det att skriva kontrakt på var man ska gå med kablar och rör? Ska vi springa med papper överallt hela tiden och inte kunna börja jobba överhuvudtaget innan all byråkrati är över?

Hade både kunder och hantverkare varit hederliga så hade vi alla sluppit alla jävla lappar som skall skrivas

Vi har nog med lappar iochmed säkert vatten och sådant fjant som egentligen är sunt förnuft. Dessutom avvikelserapporter så man inte övertar garantier för skit kunderna köper själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
noone70 skrev:
Det är ingen 100% metod, tex fungerar det inte alls på min sambo ;) Men har du frågat och de svarar så där har du i alla fall försök och blir det då ändå "fel" enligt kunden så... ja då vete fan ;)
Precis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.