Om man tänker sig t.ex. ett 125 kvm hus, enplan, som är avlångt, a la skånelänge,
ungefär 5 meter kortsida, ger ju ungefär 25 meter långsida. Takstolar sitter på vadå? 1.2 meters avstånd.
60 meters omkrets = 125 kvm BY = 24 takstolar.

Om man nu tänker sig ett 125 kvm hus, enplan, som är kvadratiskt, kvadatroten ur 125 är ca 11.18 m = 45 meters omkrets = fortf 125 kvm BY = 10 takstolar.

Visst jag fattar att takstolarna säkert blir dyrare per styck och att man måste ha bärande väggar (eller?) men blir det inte billigare totalt sett?
 
Första varianten är helt klart billigast eftersom det är en enklare konstruktion.
 
Du får bättre värmeekonomi ju mindre omslutningsytan är, så där vinner det kvadratiska huset över ett långsmalt.
 
Ditt kvadratiska hus blir givetvis billigare. Att ha 11 meter breda fribärande takstolar är inga problem, det behövs ingen bärande vägg.
 
varför är det en enklare konstruktion? för att man slipper bärande väggar?
 
Ja, andersmc har rätt. Jag tänkte mig 1,5-plan och då blir första alternativet billigare :surprised:
 
ja okey. nej det måste bli enplan. min sambo är nästan blind och när huset är klart är han definitivt blind, så jag känner att trappfritt underlättar mycket.
 
men varför byggs det nästan bara avlånga hus då? om värmeekonomin blir bättre i ett fyrkantigt?
och det dessutom blir billigare?
är det kanske för att alla ska ha "öppen planlösning med ryggåstak" kanske :)
 
Ännu bättre värmeekonomi i ett klotformat hus. Bygg ett mini-globen :)
 
whistleblower skrev:
men varför byggs det nästan bara avlånga hus då? om värmeekonomin blir bättre i ett fyrkantigt?
och det dessutom blir billigare?
är det kanske för att alla ska ha "öppen planlösning med ryggåstak" kanske :)
Antagligen för att det är lättare att få till en vettig planlösning i ett avlångt hus. Plus att i ett kvadratiskt hus blir det mörkt i mitten när det är långt till fönster, i avlånga hus är det lätt att få ett eller flera fönster i varje rum om det önskas.
 
whistleblower skrev:
men varför byggs det nästan bara avlånga hus då? om värmeekonomin blir bättre i ett fyrkantigt?
och det dessutom blir billigare?
är det kanske för att alla ska ha "öppen planlösning med ryggåstak" kanske :)
Det är inte bara byggkostnad och värmeekonomi som spelar in.
Du måste titta på planlösningen också. Kanske upplevs det enklare att rita in alla funktioner på en given yta om man inte är låst till ett visst sidoförhållande på väggarna.

Saken har diskuterats här
http://www.byggahus.se/forum/arkite...konstruktions-hjalp-till-kvadratiskt-hus.html

Och ett exempel finns här
http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/1-planshus/aria/

Edit: Tvåa på bollen :(
 
De flesta hus är ju någorlunda kvadratiska. Så extrema hus som 5x25 är ju väldigt ovanliga.

Som du beräknade, 125m² helt kvadratiskt så får du längden på ytterväggarna till 44,7 meter.
Om man gör bredd/längd-förhållandet till 1/2 i stället, så huset blir 7,9x15,8, så blir ytterväggen 47,4 meter. Det är ju inte så stor skillnad, bara 6% mer. Så det är inte mycket lönt att enbart räkna på väggyta, det är ju bättre att huset fungerar.

Om det nu är så olyckligt att din sambo riskerar att bli blind borde ni utnyttja alla möjligheter att designa huset så det blir funktionellt även om man inte ser. Det är ju vara viktigare än ett par sparade väggmetrar.
 
Till mitt förra husbygge (som jag ritat själv) var Lantmäteriets utsättningskostnad beräknad till 3500 Kr. När så fakturan kom, var denna på drygt 14.000 Kr! Jag överklagade naturligtvis detta, då jag förmodade det var fel någonstans. Men njet, ringde dit och undrade, - väljer man ett hus med 18 hörn, får man faktiskt betala vad det kostar-, svarade en något upprörd dam. Jo så var det faktiskt, att ritar man utan tanke på på att det skall betalas, så kan det bli så här. Alla hörn räknas, även de inne i den inbyggda carporten, osv.
 
andersmc skrev:
Ditt kvadratiska hus blir givetvis billigare. Att ha 11 meter breda fribärande takstolar är inga problem, det behövs ingen bärande vägg.
Riktigt, men de flesta hustillverkare har sina standard takstolar, och med måtten ca 8 meter. Vill man ändra på detta, till 11 meter, då blir också takstolen högre/kraftigare kanske något att tänka på om man väljer hus i vinkel, valmat tak bl a, och naturligtvis fördyrar det husbygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.