Jag har precis börjat min köksrenovering. Eftersom vissa delar av väggarna bestod av gips med kakel på så har jag tagit bort båda två. Jag tänkte dock vara smart så jag tog bara bort gips så högt upp att jag fick bort allt som var skadat. Tanken var att lägga in nya gipsskivor på området jag strippat och skarva mot den delen av de gamla skivorna som fortfarande var ok.

Att få raka snitt och få ner gipsen var inget problem men när jag skulle börja leta efter nytt gips så blev jag lite konfunderad. Det jag har på väggarna nu (och som jag delvis tagit ner) heter norgips 74 (bor i Oslo men Norgips verkar finns på båda sidorna gränsen).

När jag mäter tjockleken så får jag det till 11mm. Alla nya gipsskivor jag hittar hos norgips, och på andra ställen, är 12,5mm.

Är det så att standard på gipsskivor en gång var 11mm men nu är 12,5 ? Eller finns det flera att välja på ? (var hittar jag dem i så fall).

Och kommer det funka skarva mot de gamla skivorna eller är det dömt att misslyckas ?

Ett alternativ är givetvis att ta ner allt och göra om allt från början, hade gärna sluppit det dock. Tacksam för input.

*edit 5min senare*

Det visar sig plattan jag kikat på var fasad i kanten så den gick från 12,5mm till c.a 11. Är det vanligt man avslutar med det (ut mot dörrkarm t.ex), för så var det hos mig. Antar den annars är till för att man skall kunna spackla och få en osynlig skarv ?

Kvarstår då frågan, kommer det här lyckas eller är enda sättet få det bra att göra om allt ?
 
Redigerat:
Vanligt gips: 13 mm
Renoveringsgips: 6 mm

Men vet inte om 11 mm gips funnits tidigare, aldrig stött på. Men Norge, säger du, där kan det ju vara annorlunda.

//Patrik
 
Vägggips är 13 mm(renoveringsgips 6 mm)
Golv och takgips 12,5 mm.
 
  • Gilla
Tola90
  • Laddar…
Lini skrev:
Det visar sig plattan jag kikat på var fasad i kanten så den gick från 12,5mm till c.a 11. Är det vanligt man avslutar med det (ut mot dörrkarm t.ex), för så var det hos mig. Antar den annars är till för att man skall kunna spackla och få en osynlig skarv ?
Inte mot dörrkarmar, det blir inte bra. Men där gipsplattor sitter kant i kant utnyttjar man fasen för att spackla över skarven.
 
andersmc skrev:
Inte mot dörrkarmar, det blir inte bra. Men där gipsplattor sitter kant i kant utnyttjar man fasen för att spackla över skarven.
Var det jag misstänkte. Som så mycket annat i lägenheten har alltså de som 'fixade upp' den tidigare inte haft koll. Men bra, då vet jag. Tack!
 
Den där urfasningen försöker man ju få åt ett håll där den gör nytta. Men det är inget fel att ha den ex. mot en dörrkarm. Det blir bara lite onödigt mycket att spackla.
 
För hanteringens skulle har jag bara köpt 900x2500 gips senaste tiden, och de är alla 12.5 mm inte 13mm, detta är altså inga särskilda tak eller golvgips, utan vanliga väggskivor.
 
Åtminstone är LaFarges skivor 12.5, men man kallar det för 13mm. (se tabellen uppe till höger på denna sidan: http://www.wramstra.se/gips-13-x-900-x-2500/442-0) Men det är ju för mig strunt samma, den halva millimetern gör varken till eller från, och det är en bisak, TS ursprugliga fråga gällde ju egentilgen 11 mm och slutsatsen är väl att han har mätt i själva spackelfalsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.