Hur gör ni när ni bearbetar virket? Satt och funderade hur man skall gå till vida när man vill ha rätt dimension på träbitarna?

Säg som exempel om jag vill få en 95x45 "regel" till 90x40? Hyvlar man ner den ena långsidan 1-2mm, och sedan riktar man den ena kortsidan så någon mm försvinner?

Sedan får man planhyvla bort resten, eller? Det blir hyfsat många vändor då väl? Har sett på nätet att man kan såga bort överflöd för att få rätt mått, men jag klarar bara att såga drygt 80 på höjden? Då är det väl bara planhyvling som återstår?
 
jackt skrev:
Hur gör ni när ni bearbetar virket? Satt och funderade hur man skall gå till vida när man vill ha rätt dimension på träbitarna?

Säg som exempel om jag vill få en 95x45 "regel" till 90x40? Hyvlar man ner den ena långsidan 1-2mm, och sedan riktar man den ena kortsidan så någon mm försvinner?

Sedan får man planhyvla bort resten, eller? Det blir hyfsat många vändor då väl? Har sett på nätet att man kan såga bort överflöd för att få rätt mått, men jag klarar bara att såga drygt 80 på höjden? Då är det väl bara planhyvling som återstår?
Med så liten skillnad hade jag använt hyveln för att åstadkomma de 40. Men jag hade börjat med att använda sågen som en del av att åstadkomma de 90.

Förutsätter dina sidor är i princip raka, annars skall du börja på hyveln av säkerhetsskäl. Såga bort 1 eller 2 mm från den sida som är minst rak så är du nere på 93 eller så. Sedan rikta den, du är nog på 92. Ge dig på att rikta en sida åt andra hållet, du är troligen nära 42 innan det är rakt. planhyvla till 90, planhyvla till 40.

Om skillnaden hade varit större (100x100 som skall till 90x40 till exempel), kan du såga med sågen i högsta läge för att ta bort säg 80 mm högt in till 44 eller så. Vända upp och ner, och göra om det så de sista 10 mm försvinner. Skarven blir kass om du inte har en väldigt plan bräda och ställt sågen väldigt bra. Dessutom inte den säkraste operationen, så att hyvla (eller ha bandsåg) är att föredra.

Bandsåg eller hyvel är enda trygga starten om brädan är skev.

--- Mats ---
 
Stort tack för svaret Mats!
*använder den kommande "Gilla-knappen" för bra svar*
 
Jag gillar att alltid rikta två sidor innan jag börjar ta ner till dimension (via planhyvel, bandsåg eller bordssåg etc). Med två plana sidor i vinkel blir all senare bearbetning mycket lättare och dessutom säkrare. Så skulle jag ta bort tex 25mm så riktar jag först, tar sen bords-/bandsåg och sen planhyvel.
 
Daniel...bra beskrivet, en tumregel som jag skall skriva upp!
 
Funderade på att göra om min ritning till 80x40 bitar för att kunna använda sågen fullt ut. Så tack för alla beskrivningar..
 
Det är skönt med justersåg ;).
Om biten är kortare än 2.5m riktar jag aldrig på hyveln innan jag skall såga något.

Pär
 
pär h skrev:
Det är skönt med justersåg ;).
Om biten är kortare än 2.5m riktar jag aldrig på hyveln innan jag skall såga något.

Pär
Gäller det i båda dina snickeriverkstäder?

--- Mats ---
 
Nu är det tyvärr inte så att skansens snickeri är mitt.

Det fans faktiskt justersågar redan på den tiden som Skansens snickeri fabrik skall representera. Men det var mera bords sågar med påhängt justerbord. För övrigt så letar Skansen efter en sådan såg.

Justersågen har jag i mitt snickeri hemma.


Skall förtydliga mig när jag skall såga upp något så riktar jag alldrig på rikthyveln utan riktar eller kantar på justersågen. Precisionen är så pass bra att det är klingan som sätter gräns för hur fin ytan blir. Det raka snittet har nog bättre precision än hyveln tror nog bara att det slår några hundradelar på 2,5 m
Är det som skall riktas/kantas krumbukt brukar jag rikta undersidan plan
Fast det beror också på hur tjockt det är det som jag skal kanta och hur vass klingan är.
Om klingan är slö så blir sågsnittet konvext fast oftast bara några tiondelar och det brukar vara inom toleranserna för det skall i alla fal sedan till planen direkt eller så får man rikta först. Det är vinkelhaken som bestämmer.

Det Ts undrar över, så undrar jag om det är en vanlig byggregel som skall tas ner från 95*45 till 90*40. Om den från början håller vanlig byggstandard så är den väl redan i vinkel (inom viss tolerans) så då finns väll bara två sätt (det finns säkerligen flera sätt men för enkelhetens skull) såga bort 5 mm i ett pass eller hyvla. I Ts fall så klarade hans såg bara 80 på höjden blir till att såga från två håll. Och det som sågen presterar borde väll räcka för en byggregel. Om inte så räcker det med ett väldigt lätt pass på någon eller några tiondelar för att ta bort eventuella sågmärken i planhyveln efter sågningen.
Eller så kör man direkt i planhyveln. Om man vet med sig att planhyveln man har klarar av att hyvla bort 5 mm på ett tag så hade nog jag gjort så.

Om det är kritiskt att det är i vinkel får man rikta först se det Daniel skrev.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
pär h skrev:
...Skall förtydliga mig när jag skall såga upp något så riktar jag alldrig på rikthyveln utan riktar eller kantar på justersågen. Precisionen är så pass bra att det är klingan som sätter gräns för hur fin ytan blir. Det raka snittet har nog bättre precision än hyveln tror nog bara att det slår några hundradelar på 2,5 m
Är det som skall riktas/kantas krumbukt brukar jag rikta undersidan plan
Fast det beror också på hur tjockt det är det som jag skal kanta och hur vass klingan är....
Tack, så på en bordssåg vill man ha en stabil undersida och en rak kant mot längdanhållet. Dina 2.5 meter gissar jag kommer från att din såg har hela 2.5 meter slaglängd på justerbordet, som gör att du slipper ha en rak sidokant att börja med.

Det innebär att jag kanske oftare skall tänka på att använda justerbordet (mitt lilla) på min bordssåg snarare än längdanhållet för att göra ett första snitt. Har dock mindre av allt (mindre justerbord, mindre slaglängd och mindre precision).

--- Mats ---
 
Svar ja Mats det är så man använder justerbordet "att justera en kant"

Pär
 
pär h skrev:
...om det är en vanlig byggregel som skall tas ner från 95*45 till 90*40. Om den från början håller vanlig byggstandard så är den väl redan i vinkel (inom viss tolerans)...
Var köper du ditt byggvirke? Men det är klart, beroende på vad man menar med "viss tolerans" så är det kanske i vinkel. ;)

Men allvarligt talat så tycker jag att jag har behövt ta av MINST 5mm för att kunna rikta upp en byggregel runt 1m. De är säkert sågade perfekt raka och i vinkel från början men så snart de kommer in så börjar de förvandlas till korkskruvar. Så nog behöver man ta av endel. Nu beror det ju naturligtvis på hur många meter man har men att hyvla bort 5 mm tycker jag inte verkar så farligt, speciellt om det mesta ändå måste bort vid riktningen.

Men det är klart, med en såg som Pärs så blir det ju ännu roligare.(y)
 
Om man tar in brädgårds torrt virke inomhus så självklart slår det sig. Jag trodde att det var en" färsk" regel från brädgården, (man skall inte tro man skall kolla fakta annars blir det fel).

Pär
 
Får bringa klarhet "regelproblematiken" om det är min regel som diskuteras.. :)

Jag tog regeln som ett exempel för det är den jag tänkte anv till mitt första projekt. Den köptes i höstas och har legat i garaget sedan dess. Är säkert lite krokig, skall anv max 1.2m bitar av den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.