Hej!

Har rivit ut det gamla linoleumgolvet och det var en pärs att få bort all gammal tjära. Troligen varit där sedan 50-talet då lägenheterna byggdes. Rummet är ca 10kvm. Nu vill jag ha ett nytt golv på plats och helst vill jag ha ett mörkare ekgolv i en klickvariant ovanpå betongen. Betongen bedömer jag nog som rätt så "torr", knappast fukt.

Problemet är att betonggolvet inte är helt jämnt, på några ställen är det lite höjningar/åsar som eventuella brädor kommer att "rida" på en aning. Hade väl egentligen behövt slipa ner de? Hur går man tillväga isåfall? Vinkelslip eller någon annan form av slip?

Går det annars att jämna ut underlaget med något? Ex Forbos Quickfit eller liknande?

Är inte sugen på att börja greja med flytspackling pga några åsar (ca 5-10st varierande strl), annars ser golvet relativt plant ut.

Om inte detta går att ordna utan flytspackling, finns det någon annan typ av golv som man kan lägga på ojämnt underlag som detta??

Hemskt tacksam för lite hjälp
 
Du kan köra med diamantskiva (slipskiva, inte kapskiva) på en vinkelslip, men det dammar mer än du kan fantisera om. Gjorde det själv i källaren, efter en stunds slipning vad sikten ca 10 cm. Hade jag gjort det igen hade jag hyrt en saneringsfräs som är nästan detsamma som en vinkelslip, men med skillnaden att den har en dammkåpa som kan kopplas till en byggdammsugare. Damma lär det nog göra ändå, men mycket mindre.

Du kan ju lägga klinker, plattorna är mindre än klick-skivor, så det går nog. Dessutom tar fästmassan upp lite ojämnheter (med betoning på LITE). Eller lägga in en nålfiltmatta. Inte mörk ek direkt, men skojigare än laminat att gå på, om än tristare att städa.
 
KungAnka skrev:
Du kan köra med diamantskiva (slipskiva, inte kapskiva) på en vinkelslip, men det dammar mer än du kan fantisera om.
Kan bara instämma i att det dammar utav bara.... Gick loss på ett balkonggolv en gång och grannen var en hårsmån från att ringa brandkåren. Hon trodde att dammet som vällde ut var brandrök...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.