Jag tänkte dränera och isolera huset på utsidan nu i sommar. Idag ligger panelen en dryg decimeter utanför muren till källaren. Så länge jag är under jordytan och spelar det ju ingen roll hur tjockt lager med isolering jag lägger mot väggen. Men vad händer med muren som är ovan jord och går upp mot ytterpanelen. Det blir ju inte så snyggt om isoleringen hamnar längre ut än panelen?! Kan man vara mer sparsam på bara den sektionen eller blir det konstigt?

Hur gör man bäst och vilka alternativ finns?

...undrade Andreas
 
Du har inte isodränskivan ovan mark, då får du gå över till en annan skiva och då kan du välja 70mm istället.
 
aha, då hänger jag med. Och då gäller det istället att hitta någon form av isolerande skiva som inte "skriker" för mycket eftersom den kommer att vara exponerad. Det kanske finns något gråaktigt med drag åt puts i färgen?
 
Det finns skivor med pålimmat grus typ som ska likna puts.
 
Varför skulle man inte kunna ha iso/prodrän ovan mark? Det har jag tänkt. TS, välj bara lämplig tjocklek på isoleringen ovan mark för att passa in med panelen
 
Oftast sätter man nog frigolit på grunden ovan mark och putsar den. Jag funderar själv på frigolitskivor med färdigt ytskikt på, typ som på grundelement/L-element. Borde funka även om det blir dyrare, men då skulle jag kunna montera själv. Bara spackla skarvar och skruvar och sedan måla.

Min snickare tyckte dock att man skulle vänta med isoleringen av källaren tills man byter panelen på övervåningen och isolerar även där, annars skulle det se dumt ut. Men min panel håller sig nog i tio eller tjugo år till och frågan är om jag orkar vänta ut det?
 
ronolo skrev:
Varför skulle man inte kunna ha iso/prodrän ovan mark? Det har jag tänkt. TS, välj bara lämplig tjocklek på isoleringen ovan mark för att passa in med panelen
Jodå det går men varför när det är mycket dyrare än andra lösningar?
 
Dräneringsskivor är mycket dyrare än vanlig cellplast och dräneringsfunktionen behövs inte ovanför marken. Dessutom isolerar de sämre än frigolit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.