Hej...

Har ett system på 3000liter samt en kulvert till en slavtank på 500l

oavset om det är 20- eller 25+ så måste jag elda en gång om dagen.
har en cirkulationspump sitter på returen intill slavtanken och pumpar in returvattnet mot huvudtanken.
kulvertstyrningen heter termomat 2 och styr bara cirkulationspumen till kulverten.

fattar inte varför det blir såhär för eldar jag på kvällen och fyller tanken så är tanken 40/60/80 på morgonen
(laddar tanken med 78graders i laddventilen från pannan)

någon som vet om jag har fel saker? ska de vara en strypventil på kulverten?
ska det pumpa fort eller sakta?
Till huset har jag en shuntstyrning danfoss 110 comfort så jag tar inte mer energi än jag behöver till huset

Huset är 200kvm men ska inte kräva så mkt energi vid så milda temperaturer?

mvh Érik
 
Hej Erik.

Kan man säga att tankarna är seriekopplade då?
Du pumpar in varmt vatten från den stora tankens topp till den lilla tankens botten? När den lilla tankens topp uppnår en viss temp stannar pumpen?

Är det något sådant skulle jag pröva med låg pumphastighet och eventuell strypning för att få bra skiktning. Du vill ju inte pumpa tillbaka omblandat vatten till den stora tanken.
Kan det kanske bli självcirkulation?

Har du lagt kulverten själv? I mitt hus var den sopslut och drog mycket energi så fort cirkulatonspumpen gick. Dock har jag en fyrpipig kulvert och ständig cirkulation utan tänk i huset.
Min svärfar har liknande som du. 3800l med dubbla slingor som växlar värmen(kulvertslinga) emot en strömsnäs 500l i källaren. Den tanken är kass isolerad, så den släpper nog lika mycket energi som de stora.

Jag gissar att du inte har kulvertslinga i den stora tanken?
Beskriv systemet och kasta upp lite bilder. Jag vet att du kämpat mot ditt system länge ;-)

Mvh Gordon
 
Jag har en likadan anläggning men tar det vattnet från slavtanken från toppen och tillför det till toppen på tekniktanken.
Eldar var tredje dag för tillfället.
 
tack för snabb svar och visat intresse :)
ja e inne på mitt 3dje år nu med denna anläggning
allt monterades nytt kulvert tankar mm
Ang kulverten så suger jag ur botten på slavtanken och pumpar in i botten på huvudtanken då så klar så kommer ju värmen in i toppen på slavtanken.
Slinga i stora tanken hur menar du där? bara en vvs slinga om det är de du menar men den är bara till varmvattnet i garaget. har även 2 st slingor i slavtanken inne i huset.
kulverten diffar 2 grader ca på 32meter r32*r32 pex kulvert

Det är ju fruktansvärt frusterande när man inte vet vart värmen tarvägen, för jag schuntar inte ut mer än max 30grader när det är som kallast nu på nätterna ca 2 - 6+
 
självklart tar jag värmen i toppen på huvudtanken och skickar in det i toppen på slavtanken i huset
grejen va det jag vemade att jag har pumpen sitter på retursidan på detta
 
Det spelar nog ingen roll om pumpen sitter på returen, men min sitter inne i huset på tekniktankens topp och har även en backventil före pumpen som förhindrar självcirkulation.
Ett tips skaffa en logger 2020 så kan du se hur systemet arbetar dyngnet runt.
 
även om det blir själv cirkulation så skulle ju inte se göra något? så ska ju igentligen inte pumpen behöva gå till kulverten . får ju aldrig varmare retur än 30-35 grader i returen på stora tanken så någon själv cirk tror ja inte på
 
Thorsella skrev:
Slinga i stora tanken hur menar du där? bara en vvs slinga om det är de du menar men den är bara till varmvattnet i garaget. har även 2 st slingor i slavtanken inne i huset.
kulverten diffar 2 grader ca på 32meter r32*r32 pex kulvert

Det är ju fruktansvärt frusterande när man inte vet vart värmen tarvägen, för jag schuntar inte ut mer än max 30grader när det är som kallast nu på nätterna ca 2 - 6+
Han har dubbla slingor i en av de stora tankarna för att separera husets krets pga expansionskärlet på något vis.

Energin måste ju ta vägen någon stans, du måste ju ha något som suger ur energin.
Hur välisolerat är allt?

Kulverten går väl inte så ofta eller? Två grader kan ju vara ok i ett startskede innan du värmt upp kulverten invändigt. Har du två grader diff när den går konstant låter det mycket.
Här är en jämförelse:
Jag har en ABB energimätare i uthuset på kulvertens fram och returledning.
Just nu så är förutsättningarna:
Effekt: 3kW
Flöde: 595liter/h treans hastighet på pumpen(65w) Grundfos UPS 15-35x20
Difftemp: 4,4grader

Tror framledningen är 42 och retur 38

En diff på två grader för mig gör ca 1,4kW

Köp en sådan begagnad fjärrvärmemätare och se hur mycket huset tar per dygn. Går inte det ihop med hur mycket du eldar så har du iaf ett hum om vart du ska leta.
 
Kl 17:00 började jag elda inkl start brasa nu kl 21:30 la jag in en full brasa till va lite kvar men ska ju lägga mej snart så la in ett fullt till
Just nu står mätarna 80/60/30
I kväll är det 1 grad ute å 21inne
Fram ledning 26 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.