Ring runt till de lokala mäklarna och hör vad de säger.

Ett alternativ kanske kan vara att fixa bygglov till ett garage? Då slipper du satsa en massa tid och pengar på garagebygge.
 
Jag är inte i begrepp att sälja! Men börjar bli trött på "olönsamma" och dyra renoveringar... Det börjar kännas dumt att investera en massa när ingen annan betalar för det om man en dag skulle sälja...

Om man frågar mäklare, så ger de bara massa "fusk tips"? Typ "måla över" och fräscha till... eller?
 
Behöver du ett garage, bygg ett annars låt bli. Värmepumpar, dränering och friska yttertak känns mer värdehöjande. Jag köpte mitt hus för garagets skull (jättestort). Spekulanter och mäklare såg det dock som en belastning.
 
slaskman skrev:
Spekulanter och mäklare såg det dock som en belastning.
Nja, inte riktigt alla spekulanter :-D
 
Mitt förra hus jag hade var en 1-plans villa med dubbel garage i ett skapligt läge...när vi skulle sälja så fanns det bara vårat hus som var 1-plans och med dubbelgarage och dom som var med på budgivningen var alla intresserad pga av det....
...i min värld är ett dubbelgarage givet att bygga om man ändå ska bygga....
 
Jag vet inte om garaget höjer värdet i sig, men jag vet att många helt enkelt väljer bort hus utan garage.
 
Att ett garage höjer värdet kan man vara så gott som säker på. Men frågan är om det höjer värdet mer än vad det kostar att bygga ett garage.
 
Till att börja med så är de som köper hus oc inte vill renovera, bygga till eller nytt i klar majoritet, vi här på byggahus son helst gör sllt själva är en udda avart ;)

Själv är jag övertygad om att många väljer bort hus utan garage, det blir förre budgivare och därned lägre pris. Alt. Tänker någon bygga eget garage men då betalar dom så klart mindre, hade garaget funnits från början kan budgeten för det läggas ovanpå budgivningen.

Om man får igen pengarna beror på flera saker men värdehöjande är det utan tvekan, imo.

Att bygga ett garage för att sen sälja och göra vinst är nog en riskabel investering, rent generellt. Alltså, bygger man garage gör man det för att nyttja det under överskådlig framtid, och då är just denna frågan av underordnad betydelse, anser jag. Jag kan ju förstå att man inte vill stå med ett lån kvar efter att man sålt sin fastighet, bara för att man byggt ett garage som inte betalade sig, men hamnar man i den sitsen har man kanske förlånat sig från början,
 
Håller helt med tomasx mfl. Garaget(om det är stort nog) höjer värdet vid försäljning men troligen inga övervinster. Däremot är det oumbärligt vid självbygge och här ligger också en vinst. Har byggt två hus och vid det sista bygget var garaget klart först. Sparade minst 100tkr genom att själv inreda övervåningen. Detta hade inte varit möjligt utan ett väl planerat garage med där virke och maskiner och annat material finns lätt tillgänligt. Dessutom kan man, om man planerar smart, förlägga inkommande el,hydrofor, värmepump m.m i garaget och få större utrymmen i huset. Men det förutsätter naturligtvis en viss storlek på garaget.
 
Ugglan skrev:
Om man frågar mäklare, så ger de bara massa "fusk tips"? Typ "måla över" och fräscha till... eller?
Fast om man direkt frågar om det tycker att det är lönsamt att bygga ett garage borde de kunna ge ett hyfsat svar. Särskilt om man ger en egen kostnadsuppskattning för garagebygget.
 
Göran.W
Att köpa ett hus utan förråd sorry garage finns inte på min karta iaf.
 
Har en bekant som hade väldigt svårt att sälja sitt hus för att det saknades garage. men där var problemet att det även saknades möjlighet att bygga ett garage, hade det gått att bygga garage så hade det inte varit svårsålt. Han fick gå nur runt 1 miljon i pris och det vara garaget det hängde på (hade däremot byggmöjligheten funnits så hade det antagligen inte varit några problem att sälja huset).

Vi har inte byggt vårt garage ännu och jag tror att garaget kommer höja värdet på huset ungefär lika mycket som det kostar att bygga det. Jag skulle själv inte vara så pigg på att köpa ett hus där det inte fanns någonting, men en carport med förråd, kallgarage utan fönster eller varmgarage med diverse lyx skulle inte göra någon större skillnad på hur mycket jag skulle vara beredd att betala. det skulle vara om garaget även innehöll någon form av boendeyta som det skulle vara värt mer (på samma sätt som jag skulle betala extra för en isolerad friggebod med kök).
 
Snailman
för ca 4 år sedan så såldes ett nybyggt hus (byggt på spekulation) som saknade garage, ett par år senare så stod det ett garage utanför huset...
 
RoTe
SBH skrev:
skulle hellre ha ett hus utan garage så jag kan bygga ett själv. har lite krav.
sedan är det ej säker att du får ut pengar för att du byggt garage.
Jag har också krav. Men banken lånar inte ut pengar för garagebygge förutom lån utan säkerhet = svindyrt.

Vi får låna två miljoner för att köpa hus. Men köper vi ett billigare för strax över miljonen och sedan vill bygga garage blir det nej nej, det har ni inte råd med, enligt banken.

Jag har råd att bygga garage idag, men efter kontantinsatsen finns enbart en buffert kvar som behövs till huset. Alltså måste jag hitta ett hus med det perfekta garaget, om jag ska få något.
 
Alltså är bankens värdering att ett garage inte höjer värdet? Låter märkligt. Har du pratat med andra banker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.